۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۲
ضرورت اقدام جدی و عاجل وزارت خارجه برای دریافت حقآبه کشورمان از افغانستان
رئیس کمیته مرز مجلس تاکید کرد

ضرورت اقدام جدی و عاجل وزارت خارجه برای دریافت حقآبه کشورمان از افغانستان

حیدری، رئیس کمیته مرز مجلس گفت: وزارت خارجه باید سریعا نسبت به دریافت حقآبه کشورمان از افغانستان اقدام جدی کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، شهریار حیدری، با اشاره به سفر هیاتی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به استان سیستان و بلوچستان، گفت: در ادامه نظارت‌های میدانی هیات اعزامی کمیسیون امنیت ملی به استان سیستان و بلوچستان از مرزهای این استان، بازارچه میلک و پایانه رسمی میلک بازدید شد. در مرز میلک نی به گفتگو با اتباع افغانستانی و تجار و بازرگانان پرداخته شد و آنها مسائل و مشکلات خود را بیان کردند.

رئیس کمیته مرز مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در ادامه نظارت‌های میدانی از مرز مشترک کشورمان با افغانستان بازدید شد. نیروهای مرزبانی و نظامی از آمادگی لازم برخودار بودند، حضور مردم در نقاط مرزی نیز قابل توجه بود.

بازدید کمیسیون امنیت از مرزهای سیستان و بلوچستان
وی با اشاره به گلایه مردم و کشاورزان مرزی، یادآور شد: هیات اعزامی کمیسیون سپس از محل دپوی سوخت که از آن محل برای فروش سوخت مرزنشینان استفاده می‌شود، بازدید کرد، ۳۰ درصد سازه‌ دپوی سوخت پیشرفت فیزیکی داشت و قرار است تا هفته‌ آینده برای جمع آوری سوخت و فروش سوخت مرزنشینان تکمیل و آماده شود.

حیدری با یادآوری نظارت میدانی هیات اعزامی کمیسیون امنیت ملی از روستاهای منطقه عمومی زابل و دیگر شهرهای مرزی این منطقه، گفت: متاسفانه مردم این منطقه به شدت در مضیقه هستند، به جهت بادهای فصلی و انباشت ماسه بادی در خانه‌ها و پشت بام خانه‌ها شرایط سختی برای مردم ایجاد شده است، مسئولین باید چاره اندیشی و فکر اساسی برای منطقه عمومی زابل کنند. مردم منطقه عمومی زابل در تامین آب شرب نیز در مضیقه هستند، درخواست عموم مردم این منطقه تامین آب شرب بود.

وی با بیان اینکه خشک شدن دریاچه هامون مشکلات زیادی را برای کشاورزان و مردم منطقه ایجاد کرده است، اظهار کرد: این دریاچه محل گردباد و شن زار و اذیت و آزار مردم منطقه شده است. البته وزارت نیرو دو حلقه چاه ژرف حفر کرده و با این اقدام توانسته بخشی از مشکل آب شرب و کشاورزی مردم را مرتفع کند اما کافی نیست.

حیدری در ادامه تصریح کرد: وزارت خارجه باید سریعا نسبت به دریافت حق آبه کشورمان از افغانستان اقدامات جدی کند، وزارت نیرو نیز باید نسبت به ذخیره آب‌های فصلی در جنوب استان، اقدام کند. استفاده از منابع موجود در منطقه یعنی جایگزین کِشت مناسب به جای کشت آب‌بر از دیگر اقداماتی است که باید در دستور قرار گیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: اقدام عاجل دولت برای منطقه سیستان و بلوچستان لازم و ضروری است، دولت باید اقداماتی را در ارتباط با ایجاد بازارچه‌های مرزی و ایجاد بازارچه موقت مصوب مرزی در دستور قرار دهد. تقویت مناسبات با کشور افغانستان و توجه به زیرساخت‌های اقتصادی، تولید و اشتغال در این منطقه از دیگر موضوعات قابل توجه است.
رئیس کمیته مرز مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در طول مسیر با مسئولان مختلف استان پیرامون مشکلات و اقدامات لازم و عاجل گفت‌وگو کردیم. دستاورد سفر در کمیسیون امنیت ملی و در حضور مسئولین تصمیم گیر مسئول بررسی خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۴٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha