۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
«صندوق‌ سرمایه‌گذاری بخشی» در راه ورود به بازار سرمایه

«صندوق‌ سرمایه‌گذاری بخشی» در راه ورود به بازار سرمایه

در راستای توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و توسعه کمی و کیفی نهادهای مالی، مقررات مرتبط با «صندوق سرمایه‌گذاری بخشی» تدوین و در شرف ابلاغ قرار گرفت.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، سیاوش پرویزی‌نژاد رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و توسعه کمی و کیفی نهادهای مالی به عنوان یکی از رسالت‌های مهم سازمان بورس و اوراق بهادار به‌شمار می‌رود، اظهار کرد: در همین راستا، سازمان بورس پس از بررسی نظرات فعالان بازار سرمایه در ارتباط با «صندوق سرمایه‌گذاری بخشی»، مقررات صندوق یادشده را تدوین کرد و اکنون این مقررات در شرف ابلاغ قرار گرفته‌ است.

پرویزی‌نژاد ادامه داد: «صندوق سرمایه‌گذاری بخشی» از «دستورالعمل تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، مختلط، در سهام و در اوراق بهادار مبتنی بر کالا» تبعیت می‌کند که این دستورالعمل در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ تصویب و در تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ ابلاغ شد.

او با بیان اینکه ساختار این نوع صندوق هم می‌تواند «قابل معامله» و هم «مبتنی بر صدور و ابطال» باشد، تصریح کرد: در صورتی که صندوق ساختار مبتنی بر صدور و ابطال داشته باشد، نیازی به استفاده از رکن ضامن نقدشوندگی وجود ندارد.

به گفته رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس، این نوع صندوق می‌تواند با مدیریت فعال یا مدیریت غیرفعال اداره شود. در صورتی که صندوق مدیریت غیرفعال داشته باشد، مدیر صندوق باید رویه تشکیل و بازبینی پرتفوی خود را به سازمان بورس ارائه دهد.

پرویزی‌نژاد ساختار «صندوق سرمایه‌گذاری بخشی» را از نظر مفهومی همانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی برشمرد و افزود: در صندوق‌ سرمایه‌گذاری بخشی، شاخص یک صنعت خاص ره‌گیری خواهد شد و حد نصاب سرمایه‌گذاری در یک صنعت حداقل ۷۰ درصد و در سهام یک ناشر حداکثر ۳۰ درصد است.

او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تمرکز این صندوق بر یک صنعت خاص است، انتظار می‌رود نوسانات واحدهای سرمایه‌گذاری این نوع صندوق نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بیشتر باشد.

کد خبر: ۱۶۴٬۲۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha