۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کام تشنه گلستان نیازمند توسعه منابع آبی| آب شیرین کن‌ها گسترش می‌یابند
بازار گزارش می‌دهد؛

کام تشنه گلستان نیازمند توسعه منابع آبی| آب شیرین کن‌ها گسترش می‌یابند

گرگان- کمبود منابع آبی زیرزمینی در گلستان سبب شد تا متولیان حوزه تامین آب شرب به سراغ منابع جدید همچون شیرین سازی آب دریا و استفاده از آب‌های لب‌شور بروند تا کام تشنه استان، سیراب شود.

مریم بزی؛ بازار: گلستان در سال های اخیر با مشکلاتی همچون خشکسالی و نبود منابع آبی کافی روبرو بوده و با کاهش بارش، ذخایر سدها و سطح آبخوان‌های زیرزمینی کم و کمتر می شود لذا این امر مسئولان استان را به این فکر واداشته تا پس از بررسی گزینه‌های‌ مختلف، طرح شیرین سازی آب دریای خزر را مطرح کنند.

بهره‌مندی از حدود ۱۰۰ کیلومتر ساحل، دسترسی راحت به دریای خزر و خلیج گرگان، وجود دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر رودخانه اترک سفلی، گرگانرود، قره سو، نکا رود علیا و حوزه خلیج گرگان و از همه مهم‌تر دسترسی به آب های لب‌شور در عمق های کم مناطق ساحلی و جلگه ای مانند بندرترکمن، گمیشان، بندرگز، کردکوی، آق قلا و حتی علی آبادکتول و گرگان سبب شده تا ایجاد واحدهای آب شیرین کن در گلستان امری منطقی و اقتصادی تلقی شود البته باید مسئولان و کارشناسان این حوزه تلاش کنند تا در اجرای این طرح مسائل و مشکلات زیست محیطی هم مورد بحث و توجه قرار گیرد.


موافقت وزارت نیرو با طرح شیرین سازی آب دریای خزر

کارشناس حوزه محیط زیست گلستان در ارتباط با این موضوع به خبرنگار بازار گفت: خشکسالی های پی در پی منابع آبی استان را به حداقل رسانده است و مسئولان تلاش می کنند با به کار بردن راه حل های مناسب این موضوع را مدیریت کنند. استفاده از آب های نامتعارف مانند پساب ها تصفیه شده، آب باران و همچنین موضوع شیرین سازی آب دریای خزر مورد توجه مسئولان استانی قرار گرفته است.

دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر رودخانه در استان گلستان وجود دارد

سید محمد فیروزنیا با اشاره به موافقت وزارت نیرو با موضوع شیرین سازی آب دریای خزر، ادامه داد: البته قبل از اجرا باید باید تمامی مباحث اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی آن ارزیابی شود.شیرین سازی آب دریای خزر می تواند در فعالیت های اقتصادی ساحل نشینان و فعالان دریایی تاثیر داشته باشد به طور مثال پساب های خروجی واحد تصفیه آب می تواند بر روند تولیدات مزارع پرورش ماهی در قفس و پن تاثیر منفی داشته باشد.

کارشناس حوزه محیط زیست گلستان اضافه کرد: باید تمام پارامترهای کمی و کیفی پساب های خروجی و نحوه بازگردان آن ها به طبیعت مورد ارزیابی قرار گیرد التبه با توجه به کاهش منابع مالی در دسترس و تحریم های موجود باید تلاش شود تا روشی را انتخاب کنند که بتوان با تکیه بر توان نرم و سخت افزاری بومی و با حداقل قیمت ها اجرایی شود.

کام تشنه گلستان نیازمند توسعه منابع آبی| آب شیرین کن‌ها گسترش می‌یابند

صدور مجوز شیرین سازی ۳۶ میلیون مترمکعب آب دریا

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: طبق برنامه جامع آب شرب استان در افق ۱۴۰۴، سهم آب زیرزمینی به دلیل کاهش کیفیت و کمیت آن کمتر شده و سهم آب سطحی افزایش خواهد یافت و به دلیل کمبودهای موجود به سمت شیرین سازی آب دریای خزر خواهیم رفت التبه سهمیه در نظر گرفته شده برای شیرین سازی آب دریای خزر ۳۶ میلیون مترمکعب بوده که از سال ۹۶ مجوزات آن را پیگیری کردیم و در سال ۱۴۰۰ برای ۱۶ میلیون مترمکعب آب شیرین سازی شده به ما مجوز دادند.

سیدمحسن حسینی با بیان اینکه در انتهای شهریور ماه ۱۴۰۰ اعلام شد که این برداشت آب مطالعات لازم داشته که آن را به شرکت آب منطقه‌ای سپردند، ادامه داد: در بهمن ماه سال گذشته، مطالعات شامل جانمایی، مدل‌های مالی و غیره را تحویل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور داده و بعد از بررسی مصوب شد و در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب کشور در حال مسائل سرمایه گذاری و مانند آن است.

وی با بیان اینکه خیراً هم مجوز ۲۰ میلیون مترمکعب باقیمانده سهمیه استان، توسط وزارت نیرو صادر شده است، توضیح داد: محل برداشت آب در محدوده خواجه نفس بین خلیج گرگان و تالاب گمیشان در داخل دریا بوده و روش هم «برداشت از دریا» است که ۱۱ کیلومتر خطوط انتقال در داخل دریا ایجاد شده و آب شیرین کن‌ها در ساحل چارقلی قرار می‌گیرند و خط انتقال پساب به نقطه دیگر هم باید اجرا شود.

محل برداشت آب در محدوده خواجه نفس بین خلیج گرگان و تالاب گمیشان در داخل دریا است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه برای خطوط انتقال، سرمایه گذار لازم بوده که توسط بخش خصوصی و یا دولت باید اجرا شود که بالتبع، قیمت آب متفاوت خواهد بود، گفت: در صورت اخذ سرمایه‌گذار با توان مالی بالا، پروژه ظرف مدت سه سال قابلیت اجرا دارد و این اولین آب شیرین کن دریای خزر در شمال کشور خواهد بود.

کام تشنه گلستان نیازمند توسعه منابع آبی| آب شیرین کن‌ها گسترش می‌یابند



شیرین سازی آب دریا مشکلات کم آبی را رفع می کند

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به ضرورت شیرین سازی آب دریا برای تأمین آب شرب گلستان، گفت: در حال حاضر در روستاها و شهرهای گلستان تنش آبی شدیدی وجود دارد همچنین شیرین سازی آب دریای خزر یکی از منبع های مطمئن برای تامین آب پایدار بخصوص در گرگان و غرب گلستان است تا بتوانیم به این وسیله از تنش های آبی در استان نجات پیدا کنیم. خوشبختانه با تلاش هایی که وزارت نیرو انجام داده است توانسته تا مجوزات زیست محیطی برای شیرین سازی آب دریای خزر را دریافت کرده و امیدواریم هر چه سریع تر این کار به اتمام برسد.

برای خطوط انتقال، سرمایه گذار لازم بوده که توسط بخش خصوصی و یا دولت باید اجرا شود که بالتبع، قیمت آب متفاوت خواهد بود

رمضانعلی سنگدوینی با بیان اینکه وزارت نیرو به دنبال سرمایه گذار برای پروژه شیرین سازی آب دریای خزر است، ادامه داد: البته سرمایه گذاری که وارد این کار می شود باید به آینده این پروژه مطمئن باشد. البته آبی که شیرین سازی می شود، توسط دولت خریداری و انتقال داده خواهد شد با توجه به شیرین سازی آب دریای خزر حدود ۳۲ میلیون مترمکعب می توانیم آب شیرین داشته باشیم که البته این مقدار هم می تواند افزایش یابد.


خروجی آب شیرین حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون متر مکعب است

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اجرای پروژه شیرین سازی آب دریای خزر در گلستان شاهد حدود ۱۷ میلیون مترمکعب آب شیرین خواهیم بود که البته اجرای چنین پروژه ای منفعت های مالی بسیاری هم برای دولت در آینده دارد.

سنگدوینی با بیان اینکه مجمع نمایندگان گلستان به دنبال پروژه شیرین سازی آب دریای خزر است، اظهار کرد: تلاش می کنیم تا با انجام این پروژه شهرهای گرگان، کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و روستاهای شمال آق قلا از آب شیرین برخوردار شوند. گلستان از لحاظ تامین آب با مشکلات بسیار جدی روبرو است و در حال حاضر در قسمت شرق گلستان هیچ سدی برای تامین آب شرب وجود ندارد یا به طور مثال اگر به سمت علی آبادکتول، آزادشهر یا مینودشت بروید، مشکلات کم آبی بیشتری وجود دارد.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی هایی که انجام شده، قسمتی از آب سد کبودوال برای آب شرب در نظر گرفته شده است، سد نرماب هم که حدود ۱۲ سال قدمت دارد، اگر به بهره برداری برسد، می تواند بخشی از آب شرب شرق استان تا آزادشهر را تامین کند.

با توجه به جمعیت دو میلیون نفری گلستان سرانه آب برای هر نفر سالانه حدود هزار و ۲۵۰ مترمکعب است و این در حالی بوده که سرانه آب گلستان نسبت به سرانه آب کشور کمتر و حتی از استان سمنان هم هم پایین تر است، راهبرد شیرین سازی آب خزر با توجه به نظر مسئولان و کارشناسان بهترین راهکار رفع تامین آب شرب است.

کد خبر: ۱۶۴٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      0 0
      دریای خزر را هم به مانند دریاچه ارومیه و تالاب انزلی و گاوخونی ووووووو خشک کنید!!!