۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
طرح مشترک تحقیقی - ترویجی کشاورزی اجرا می‌شود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

طرح مشترک تحقیقی - ترویجی کشاورزی اجرا می‌شود

یزد- شطرنجی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی یزد از اجرای طرح مشترک تحقیقی – ترویجی بخش کشاورزی و ایجاد کانون‌های یادگیری در راستای ارتقای بهره وری در این بخش خبر داد.

محمدمهدی شطرنجی در گفتگو با خبرنگار بازار از اجرای طرح مشترک تحقیقی - ترویجی کشاورزی در یزد خبر داد و اظهار داشت: این طرح شامل انتقال نتایج حاصله از طرح های تحقیقاتی پایان یافته در زمینه های مختلف کشاورزی و یا نتایج حاصل از طرح های تحقیقات ناحیه ای با همکاری محقق، کارشناس ترویج و کارشناس واحد اجرایی ذیربط است که در مزارع کشاورزان مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: به این ترتیب ضمن حصول اطمینان از تطابق و کاربرد این نتایج در شرایط زارع یا تولیدکننده زمینه مناسبی برای آشنایی کارشناس، مروج و مددکار ترویجی با یافته های جدید همچنین آشنایی محقق با مسائل تولید در سطح مزارع کشاورزان فراهم می شود.

شطرنجی تاکید کرد: بدیهی است که درصورت موفقیت یافته در این مرحله، تعمیم و توسعه آن با استفاده از سایر روش های ترویجی ادامه خواهد یافت.

انتخاب برترین های اقدامات ترویجی
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی یزد یکی از اقدامات ترویجی را انتخاب نمونه های بخش کشاورزی برشمرد و افزود: انتخاب نمونه های بخش کشاورزی در سطح استان و کشور از سال ۱۳۶۴ تاکنون ۳۶ دوره برگزار شده که در این راستا تاکنون ۱۳۰ نمونه ملی و بیش از ۲ هزار نفر نمونه استانی در بخش های مختلف کشاورزی شناسایی و معرفی شده اند.

شطرنجی اعلام کرد: از اهداف انتخاب و معرفی نمونه ها می توان به ایجاد انگیزه برای رقابت سالم میان شاغلین بخش کشاورزی وتشویق آنان برای تلاش مضاعف، معرفی الگو ومصداق قابل اعتماد و حداکثر در تولید، بین تولید کنندگان وبهره برداران و تاثیر بر سایرکشاورزان، ایجاد فرصت و زمینه برای طرح مسائل و مشکلات بخش کشاورزی در سطوح ملی، استانی و شهرستان با مسئولان اجرایی مرتبط در سطوح مختلف، اشاره کرد.

این مسئول از دیگر اهداف این انتخاب ها ایجاد زمینه و بستر مناسب برای نوآوری وشکوفایی در تولید محصولات کشاورزی و فراهم کردن زمینه مساعد برای تبادل تجربیات، ارج نهادن به زحمات تولید کنندگان وبهره برداران بخش کشاورزی است.

فراهم کردن زمینه مساعد ارتباط تولید کننده با مسئولان
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد همچنین به فراهم کردن زمینه مساعد به منظور برقراری ارتباط تولید کنندگان با مسئولان عالی رتبه کشوری با این انتخاب ها اشاره کرد.

شطرنجی افزود: از مهمترین شاخصه های انتخاب نمونه ها، موفق ترین ها در اجرای اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهره وری در بکارگیری عوامل پایه تولید،حفظ منابع تولید شامل آب و خاک و مصرف متعادل و بهینه نهاده هایی مانند کود و سموم شیمیایی و رعایت اصول فنی و علمی در مراحل کاشت، داشت و برداشت است.

وی اعلام کرد: در این انتخاب ها همچنین به آیتم هایی از جمله کاهش هزینه تولید بابهره گیری از دانش و تکنولوژی نوین در تمام مراحل تولید، تولید محصول سالم و با کیفیت به جای تاکید بر کمیت تولید، رعایت اصول ایمنی و بهداشت، اعمال ابتکار، خلاقیت و نوآوری در فرایند تولید، حضور و مشارکت در برنامه های موضوعی - ترویجی و کسب اطلاعات و مشاوره های فنی توجه می شود.

استفاده از تجربیات موفق ترین های بخش کشاورزی
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی یزد تاکید کرد: همچنین در راستای استفاده از تجربیات نمونه های بخش کشاورزی پس از شناسایی و معرفی ایجاد کانون های یادگیری با محوریت نمونه‌ها است.

وی درباره کانون یادگیری گفت: این کانون از یک واحد متعلق به نمونه یا خبره کشاورزی، با عنوان واحد اصلی، که توان انتقال دانش و تجارب را به سایر تولیدکنندگان داشته باشد و طی آن تمامی توصیه هایی که منجر به ارتقای کمی و کیفی عملکرد وی شده به سایر واحدهای بهر ه برداری همجوار که به عنوان واحدهای تابعی از آنها یاد می شود، تسری می دهد، تشکیل شده است.

کد خبر: ۱۶۴٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha