۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹
برخورد با سوداگری در بازار مسکن و رفع دغدغه‌های اقتصادی| همدان آب پایدار می‌خواهد
انتظارات همدانی‌ها در آستانه سفر استانی رئیس‌جمهور؛

برخورد با سوداگری در بازار مسکن و رفع دغدغه‌های اقتصادی| همدان آب پایدار می‌خواهد

همدان - برطرف شدن کمبودها، رفع دغدغه‌های اقتصادی، برخورد با سوداگری در بازار مسکن و پیش‌بینی اعتبارات در راستای توسعه استان و به‌ویژه تأمین آب پایدار مهم‌ترین خواسته همدانی از رئیس‌جمهور است.

بازار؛ گروه استان‌ها: هر سفری امید تازه با خود به همراه می‌آورد، اصلاً آمدن‌ها نور امید به دل‌ها می‌تابانند و رایحه خبرهای خوب از راه می‌رسد و نگاه‌ها از باورهای تازه منبعث می‌شود و در این میان سؤالی که به ذهن می‌رسد اینکه با ورود آقای رئیس‌جمهور به استان‌ همدان، مردم باید منتظر اتفاقات خوب و خوشایند باشند و آیا دستاورد سفر آقای رئیس‌جمهور به استان همدان باعث شکوفایی و پیشرفت استان خواهد شد؟

همگی می‌دانیم که استان همدان ازنظر اقتصادی در چند سال اخیر از موقعیت خوبی برخوردار نبوده و هرروز که می‌گذرد تنش‌های اقتصادی گریبان اکثریت قریب به‌اتفاق مردم همدان را می‌گیرد.

مردم هر گوشه از استان را که نگاه کنیم ازنظر مالی سخت در مضیقه و تنگنا قرار دارند و حتی پروژه‌های نیمه‌کاره و در دست اقدام نیز منتظر دستاوردهای مالی این سفر هستند تا روی خوش افتتاح را به خود ببینند.

تاریخ پرفرازونشیب استان همدان را که ورق بزنیم عمق ماجراها و اتفاقاتی که در تاریخ استان همدان زخم‌های عمیق وضعیت بد اقتصادی را بر صفحات آن نشانده می‌بینیم؛ روزهایی که چنان سخت بر مردم گذشته که مردم امیدی برای بهبود کارها ندارند.

یکی از شهروندآن‌همدانی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص انتظارات خود از رئیس‌جمهور گفت: ۴۰ سال سن دارم و ازدواج‌نکرده‌ام، خرج خودم را باهمین شغل روغن‌کاری خودروها تأمین می‌کنم و مغازه‌ام هم اجاره‌ای است و منزلی که در آن سکونت دارم هم از آن خودم نیست و شرایط سخت اقتصادی کمرمان را شکسته است.

اگر در سفر آقای رئیس‌جمهور به همدان فقط نصف وعده‌ها محقق شود مشکلات بسیاری از مردم حل خواهد شد

وی خطاب به خبرنگار بازار و در پاسخ به سوال انتظاراتتان از رئیس‌جمهور عنوان کرد: اگر در سفر آقای رئیس‌جمهور به همدان فقط نصف وعده‌ها محقق شود مشکلات بسیاری از مردم حل خواهد شد.

این روغن‌کار خودرو ادامه داد: هرکسی آمده هیچ کاری نتوانسته برای رفع مشکلات مردم انجام دهد؛ ما دوست داریم این‌همه فقر و بدبختی ریشه‌کن و برچیده شود.

همکار وی که نظاره‌گر گفتگوی دونفره ما بود نیز قدم جلو گذاشت و در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: ۴۵ ساله هستم و مجردم اما در اوضاع کنونی برایم سوال است که واقعاً چرا باید با شرایط فعلی ازدواج کنم؟ با این اوضاع مالی خراب و وضعیت اقتصادی نابهنجار و سرسام‌آور جرئت تشکیل زندگی مشترک را ندارم و از اینکه در سن کمتری به فکر ازدواج نبودم ناراحتم.

برخورد با سوداگری در بازار مسکن و رفع دغدغه‌های اقتصادی| همدان آب پایدار می‌خواهد

وی بابیان اینکه پول کافی و خانه و ماشین و رفاهیات زندگی را ندارم که بخواهم ازدواج کنم، ادامه داد: من از شما سوال می‌کنم که گرانی خانه چه ربطی به تورم دارد؟ این خاک و سنگ که برای ساخت خانه استفاده می‌شود چه ربطی به تورم و تحریم‌ها دارد؟ چرا تا دو سال پیش به‌طور مثال فلان خانه را هیچ احدی خریداری نمی‌کرد ولی در حال حاضر که قیمت آن سر به فلک گذاشته خریدار پیداکرده است؟ که علت آن مشخص است و هر چیزی را امروز بخریم بهتر از فرداست.

خبرنگار بازار در حاشیه تهیه گزارش میدانی خود به سراغ عده‌ای جوان که در محوطه فضای سبز یکی از مناطق شهر نشسته بودند رفت و از آن‌ها در خصوص سفر رئیس‌جمهور به همدان و انتظاراتشان به‌عنوان جوان‌ همدانی سوال کرد.

یکی از جوانان بابیان اینکه دوست داریم حرف‌هایمان را صریح و روشن‌بیان کنیم و خواستار کاهش تورم هستیم، گفت: من خودم قصد ازدواج دارم اما شرایط ازدواج برایم فراهم نیست.

وی گفت: می‌خواهیم ارزانی شود و شغل ثابتی داشته باشیم هرچند از وقتی‌که خودم را شناختم سرکار رفته‌ام و در حال حاضر هم‌روی زمین کشاورزی فعالم و به چیدن محصولات باغ‌ها اشتغال دارم اما شغل ثابتی ندارم.

انتظار داریم گرانی‌ها کنترل شود تا دخل‌وخرجمان باهم بخواند تا قادر به پاسخگویی نیازهای فرزندانمان باشیم

یک خانم جوآن‌همدانی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: انتظار داریم گرانی‌ها کنترل شود تا دخل‌وخرجمان باهم بخواند تا قادر به پاسخگویی نیازهای فرزندانمان باشیم.

وی بابیان اینکه ۱۵ سال است ازدواج‌کرده‌ام و دارای دو فرزند هستم، ادامه داد: در منطقه تقریباً پایین‌شهر (منوچهری) مستأجر هستم و با پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان پول رهن، یک‌میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کنم.

این خانم جوان‌ همدانی ادامه داد: در این شرایط با داشتن دو فرزند و مستأجری، زندگی سخت می‌گذرد و بااین‌همه گرانی انگیزه‌ای برای زندگی باقی نمی‌ماند.

وی بابیان اینکه شغل همسرم مسافرکشی است و شامل دریافت یارانه دولت هم شده‌ایم اما با ۴۰۰ هزار تومان پرداختی برای هر نفر بازهم با توجه به گرانی‌ها وضعیت قابل‌تعریفی نداریم، گفت: یارانه پرداختی دولت هیچ جای زندگی ما را پر نمی‌کند چون گرانی‌ها افسارگسیخته شده است.

برخورد با سوداگری در بازار مسکن و رفع دغدغه‌های اقتصادی| همدان آب پایدار می‌خواهد

یک شهروند دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه در حال حاضر هیچ‌چیزی برای همدان مهم‌تر از آب شرب نیست، گفت: هفته اخیر با قطعی آب آن‌هم در ساعات روز روبرو بوده‌ایم و این یعنی وضعیت آبی همدان مناسب نیست.

تا زمانی که منابع پایدار آبی برای همدان تأمین نشود نمی‌توان انتظار توسعه و پیشرفت این منطقه را داشت

وی بابیان اینکه کم‌وبیش در جریان تلاش‌های مسئولان برای انتقال آب از سدهای اطراف همدان به این شهر هستم، گفت: تا زمانی که منابع پایدار آبی برای همدان تأمین نشود نمی‌توان انتظار توسعه و پیشرفت این منطقه را داشت.

یک خانم دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه با ۱۰۰ میلیون تومان پول پیش و پرداخت ماهیانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزارتومان در منوچهری خانه‌ای اجاره کرده‌ام، گفت: واقعاً از خانه‌به‌دوشی خسته شده‌ام؛ تا چند سال پیش بالای شهر زندگی می‌کردم ولی با اجاره‌بهای سرسام‌آور مجبور شدم در پایین‌شهر خانه اجاره کنم و حالا بااینکه هنوز دو نفریم از پس خرج و مخارج گران و تورم برنمی‌آییم.

وی بابیان اینکه مدت ۱۱ سال است ازدواج‌کرده‌ام و انگیزه‌ای برای فرزند دار شدن ندارم، اضافه کرد: در حال حاضر اصلاً فکری برای بچه‌دار شدن نداریم و در فکر این هستیم که یک‌خانه ۴۰ متری خریداری کنیم که لااقل مستأجر نباشیم و هرسال از این خانه به خانه دیگر کوچ نکنیم.

آقای کارمندی هم در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص انتظاراتی که از رئیس‌جمهور دارد، گفت: باید امنیت اقتصادی برقرار شود ضمن اینکه منتظر می‌مانیم ببینیم سفر ایشان چه دستاوردهایی برای همدان دارد.

وی بابیان اینکه با این اوضاع اقتصادی مردم گرفتار هستند و با پروژه‌های ناتمامی که در همدان وجود دارد به‌خصوص کمبود آبی که در همدان در جریان است و سد اکباتان‌ هم در حال خشکی است باید دید در سفر رئیس‌جمهور چه تمهیدات و اقدامات عاجلی رقم می‌خورد، گفت: حدود ۹ سال است که ازدواج‌کرده‌ام و دارای یک فرزند هستم اما دوست دارم فرزند بیشتری داشته باشم منتها، با این اوضاع‌واحوال اقتصادی که مستأجر هستم با صد و پنجاه میلیون تومان پول پیش و دو میلیون اجاره‌بها مسکن و حقوق کارمندی چگونه می‌توانیم به فکر فرزند دوم باشیم.

اقدام ملی مسکن طرح خوبی است اما با نرخی که اعلام‌شده شرایط سخت‌تر شده ضمن اینکه از طرفی دریافت وام اقدام ملی مسکن بسیار دشوار است

وی به طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و در ادامه گفت: اقدام ملی مسکن طرح خوبی است اما با نرخی که اعلام‌شده شرایط سخت‌تر شده ضمن اینکه از طرفی دریافت وام اقدام ملی مسکن بسیار دشوار است.

این کارمند دولت با ابراز اینکه نیمه هرماه باید استپ مخارج زندگی را بزنیم، اضافه کرد: هرروز که می‌گذرد کالاها گران‌تر می‌شوند ولی کارمند همچنان‌ همان حقوق ثابت خود را دارد.

وی اضافه کرد: مخارج سرسام‌آور زندگی با درآمدها همخوانی ندارد و قشر کارمند زیر باز مخارج سرسام‌آور و گرانی‌ها کمر خم کرده‌اند و اگر تکانی به این اوضاع اقتصادی داده شود ممنون آقای رئیس‌جمهور خواهیم بود.

آقای جوانی که خودش را کارگر یک شرکت خصوصی در همدان معرفی کرد نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: کارخانه‌ای که در آن مشغول به کار هستم با بنده قرارداد یک‌ماهه می‌بندد و ثبات شغلی ندارم.

برخورد با سوداگری در بازار مسکن و رفع دغدغه‌های اقتصادی| همدان آب پایدار می‌خواهد

وی بابیان اینکه دریافتی ماهانه قریب به‌اتفاق مردم جوابگوی خرج و مخارج آن‌ها در طول ماه نیست، گفت: ریشه مشکلات مردم گرانی‌ها است که اگر کنترل شود اوضاع بهتر خواهد شد.

در بین افراد مصاحبه‌شونده میثم مولوی کارشناس عمران شهرستان نهاوند نیز وجود داشت که در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه بهترین گواه برای عقب ماندن نهاوند از محور توسعه طی ۴۰ سال گذشته صحبت‌های امام‌جمعه نهاوند بود که عنوان کرد تاکنون دولت‌ها هیچ طرح و پروژه چشم‌گیری در نهاوند نداشته‌اند، اضافه کرد: واقعیت امر این است دولت‌ها فقط در حرف و لفظی دنبال حل مشکلات نهاوند بوده‌اند و همچنان‌ هم ادامه دارد.

بیشتر روستاهای نهاوند مشکل آب شرب و کشاورزی دارند، بعضی روستاها جاده آسفالته ندارند و با قطع برق مواجه هستند؛ حتی ازلحاظ بهداشتی مشکل‌دارند و اماکن آموزشی استاندارد در آن‌ها ساخته نشده است

مولوی با عنوان اینکه در هر حوزه‌ای که نام ببریم نهاوند با مشکلات و کمبودهای عدیده‌ای مواجه هست، اضافه کرد: نهاوند کلاً رهاشده و هر که آمده فقط شعار داده تا آنجا که بیشتر روستاهای نهاوند مشکل آب شرب و کشاورزی دارند، بعضی روستاها جاده آسفالته ندارند و با قطع برق مواجه هستند؛ حتی ازلحاظ بهداشتی مشکل‌دارند و اماکن آموزشی استاندارد در آن‌ها ساخته نشده است.

این کارشناس عمران بابیان اینکه در حوزه راه و شهرسازی شهر نهاوند از نبود طرح تفصیلی خوب و کاربردی و به‌روز رنج می‌برد، یادآوری کرد: اراده‌ای در اداره شهرسازی و شورای شهر و کمیسیون ماده ۵ استان برای بازنگری اساسی و درست طرح وجود ندارد.

مولوی بابیان اینکه راه‌های مواصلاتی اصلی و فرعی نهاوند از ناامن‌ترین راه‌ها و جاده‌های استان است که سالانه تعداد زیادی تصادفات جرحی و فوتی را شاهد هستیم، اضافه کرد: بهسازی راه آورزمان، راه فیروزان، راه گیان، راه فارسبآن‌ همچنان در حد وعده باقی‌مانده‌اند.

این کارشناس عمران ‌همچنین عنوان کرد: ساخت تنها بیمارستان دولتی نهاوند (قدوسی) توسط اداره کل راه و شهرسازی انجام گرفت اما متأسفانه برای تبلیغ نماینده قبلی، این ساختمان ناقص تحویل داده شد و سیستم تهویه و سرمایشی و گرمایشی و منازل پزشکان و خیلی موارد آن یا ناقص هست یا اصلاً احداث نشده اما متأسفانه افتتاح و تحویل شبکه بهداشت شده است.

مولوی ادامه داد: مردم نهاوند برای کوچک‌ترین کارهای تشخیصی درمانی باید به شهرستان ملایر و همدان و تهران مراجعه کنند و خانه‌های بهداشت در روستاها با کمترین امکانات و کارکنان در حال فعالیت هستند.

حتی اگر تمام طرح های پیشنهادی در سفر آتی ابراهیم رئیسی به همدان تصویب و حتی تخصیص یابد، پرواضح است که جبران تمام عقب ماندگی های استان در قالب اعتبارات یک سفر امری دور از واقعیت خواهد بود؛ با این حال کارشناسان امیدوارند این سفر سرآغاز تحولی نوین در اقتصاد این خطه از میهن اسلامی محسوب شود.

کد خبر: ۱۶۴٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد مهدی IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      2 0
      اللهم عجل لولیک فرج
    • علی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      0 0
      آدم دلش میسوزه به حال این مردم ساده دل که بعد از چهار دهه باز هم امید دارن که این مسیولین نالایق کاری بتوانند بکنن
    • عظیمی IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      0 0
      یا صاحب الزمان