۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
۲ دلیل اصلی که سکه خریدار ندارد| سکه با شیب تند به کانال ۱۳ میلیون نزدیک می شود!
«بازار» گزارش می دهد؛

۲ دلیل اصلی که سکه خریدار ندارد| سکه با شیب تند به کانال ۱۳ میلیون نزدیک می شود!

ثبات نسبی نرخ دلار همراه با کاهش انس جهانی و افت شدید تقاضا برای خرید سکه و طلا، قیمت این کالاها را نزولی کرده طوری که سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم اکنون درآستانه ورود به کانال ۱۳ میلیون تومان است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: نوسان قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز گویا تمامی ندارد، البته طلا و سکه به دلیل شیب نزولی قیمت انس جهانی همچنان با افت قیمت مواجه است اما خریدار آنچنانی ندارد. این در حالی است که طی سنوات گذشته با کاهش قیمت سکه و طلا مردم برای خرید این کالاهای سرمایه ای و زینتی سمت سوی بازار را در پیش می گرفتند اما اکنون دلایلی چون کاهش قدرت خرید مردم و وجود فشارهای اقتصادی برای تامین کالاهای ضروری مورد نیاز سبد مصرفی خانوار، موجب شده است تا بازار طلا حتی با سیر نزولی قیمت ها خیلی گرم نباشد.

هر چند می توان گفت که پایان جشن ها و اعیاد همچنین نزدیک شدن به ماه های محرم و صفر نیز بر سردی این بازار تاثیر گذاشته است. کارشناسان پیش بینی آینده قیمت طلا و سکه را سخت می دانند اما به عقیده آنها با توجه به رشد بالای تورم و در پی آن افزایش سطح عمومی قیمت ها در کشور آنطور که بهای برخی کالاها چند برابر شده است ولی طلا به نسبت رشد قیمت سایر کالاها خیلی رشد نکرده است و چنانچه مسائل سیاسی و بین المللی حل و مذاکرات برجام نیز به توافق منجر شود این احتمال وجود دارد که قیمت طلا و سکه در بازار نیز بیش از آن افت کند.

شرایط فعلی بازار طلا و سکه برای خرید، متناسب با رشد قیمت همه کالاها و خدمات تقریبا مساعد به نظر می رسد و از آنجایی که نرخ انس جهانی مدتی است مسیر کاهشی را می پیماید بنابراین پیش بینی می شود این روند خیلی طولانی نباشد و قیمت ها با عقب گرد بهای انس جهانی دوباره در بازار به تدریج افزایشی شوند

افت شدید قیمت طلا و سکه در صورت حل مسائل بین المللی و توافق مذاکرات برجام
آنطور که ابراهیم محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» پیش بینی می کند؛ در صورت انجام توافقات برجام با حفظ اقتدار و ارزش های انقلاب بی تردید بازار سکه و طلا نیز متحول و نرخ این کالاها بر مدار نزول قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه قیمت طلا به تبع نرخ ارز در بازار داخلی و انس جهانی دچار تغییر می شود، افزود: هر گونه توافق مثبتی به نفع کشور و یا برچیده شدن تحریم ها در مذاکرات برجام، بی تردید اثر مستقیم خود را بر بازار ارز به جای خواهد گذاشت و این موضوع باعث می شود تا قیمت سکه و طلا نیز بدنبال افت نرخ ارز در بازار بشدت کاهشی شوند.

این کارشناس بازار طلا تصریح کرد: شرایط فعلی بازار طلا و سکه برای خرید متناسب با رشد قیمت همه کالاها و خدمات تقریبا مساعد به نظر می رسد و از آنجایی که نرخ انس جهانی مدتی است مسیر کاهشی را می پیماید بنابراین پیش بینی می شود این روند خیلی طولانی نباشد و قیمت ها با عقب گرد بهای انس جهانی دوباره افزایشی شود.

محمد ولی به حرکت کند اما مستمر کاهش قیمت انس جهانی همچنین ثبات نسبی قیمت ارز در داخل اشاره کرد و اظهارداشت: وقتی نرخ ارز در بازار افزایشی می شود طلا در مسیر تبعیت از قیمت انس جهانی حرکت می کند اما اکنون که قیمت ارز در بازار تا حدودی ثابت است، انس جهانی تعیین کننده قیمت روزانه طلا شده است.

تخلیه حباب قیمت سکه به دلیل کاهش میزان تقاضا همچنین ثبات نرخ ارز و نیز افت قیمت انس جهانی طلا نسبت به روزها و هفته های گذشته است طوری که در ابتدای هفته گذشته حباب قیمت سکه حتی به بیش از یک میلیون و نیم هم رسید اما این حباب قیمتی هم اکنون در حال خالی شدن است

رشد بالای تقاضا برای خرید، قیمت سکه را حبابی افزایش داد
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه به تاثیر گذاری افزایش میزان تقاضا در بازار سکه و طلا اشاره کرد و افزود: رشد میزان تقاضا برای خرید طلا تاثیر آنچنانی بر افزایش قیمت این کالا ندارد اما افزایش تقاضا در بازار برای خرید سکه قیمت ها را دچار تغییر با شیب رو به بالا و البته حباب گونه خواهد کرد.

وی اضافه کرد: تخلیه حباب قیمت سکه به دلیل کاهش میزان تقاضا همچنین ثبات نرخ ارز و نیز افت قیمت انس جهانی طلا نسبت به روزها و هفته های گذشته است طوری که در ابتدای هفته گذشته حباب قیمت سکه حتی به بیش از یک میلیون و نیم هم رسید اما این حباب قیمتی هم اکنون در حال کاهش است.

در این میان اما بانک مرکزی در راستای مدیریت بازار ارز این روزها اقدامات خاصی را برای تامین نیازواقعی متقاضیان ارز بکار گرفته است آن طور که نرخ دلار در بازار توافقی دیروز به ۳۰ هزار و ۲۴۰ تومان کاهش یافته است و برخی معامله گران همچنان انتظار کاهش بیشتری را در بازار دارند. حال با افت قیمت این کالا در بازار به همراه تداوم کاهش قیمت انس جهانی باید شاهد کاهش بیشتر قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز باشیم.

مسائلی چون عدم پایبندی به تعهدات برجام از سوی طرف مقابل موجب شد که برخی سرمایه گذاران برای حفظ سرمایه هایشان اقدام به خرید سکه و طلا کنند. علاوه براین سفر حجاج به مکه در کنار اعیاد همچنین از سرگیری جشن های ازدواج طی ۲ ماه گذشته رشد میزان تقاضا را در بازار بشدت بالا برد و این امر موجب شد که برای اولین بار قیمت طلا در داخل حتی از انس جهانی نیز پیشی بگیرد

آغاز تخلیه حباب سکه؛ بازار داد و ستد تعریف چندانی ندارد
محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفتگو با «بازار» درباره علل کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه طی چند روز اخیر گفت: تخلیه حباب طلا و سکه چند روزی است به دلیل کاهش میزان تقاضا برای خرید این کالاها در بازار شروع شده است، چرا که نرخ آنها در یکی دو ماه اخیر به دلیل رشد میزان تقاضا حباب گونه افزایش یافته بود.

وی با بیان اینکه بازار داد و ستد طلا طی ۲ ماه گذشته یعنی خرداد و تیر از رونق خاصی برخوردار بود، گفت: مسائلی چون عدم پایبندی به تعهدات برجام از سوی طرف مقابل و طولانی شدن روند مذاکرات موجب شد که طی این مدت برخی سرمایه گذاران برای حفظ سرمایه هایشان اقدام به خرید سکه و طلا کنند. علاوه براین انجام سفر حجاج به مکه و مدینه در کنار اعیاد همچنین از سر گیری جشن های ازدواج طی این ۲ ماه رشد میزان تقاضا را در بازار بشدت بالا برد و این امر موجب شد که برای اولین بار قیمت طلا در داخل حتی از انس جهانی نیز پیشی بگیرد.

این کارشناس بازار طلا و جواهر خاطر نشان کرد: با افزایش میزان تقاضا برای خرید طلا و سکه طی این مدت، قیمت این کالاها نیز فراتر از قیمت مشخص و تعین شده حباب گونه سیر صعودی به خود گرفتند طوری که قیمت سکه در هفته های پیش با حباب بیش از ۲ میلیون و طلا نیز با رشد قیمت یعنی حباب مثبت همراه شدند. این در حالی بود که نرخ دلار در بازار خیلی نوسان رو به رشدی نداشت و در محدوده قیمت ثابت حدود ۳۲ هزار تومان قرار داشت اما به دلیل رشد تقاضای طلا و سکه قیمت این کالاها روز به روز افزایش می یافت.

سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون ۸۰۰ هزار تومان و نرخ سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۴ میلیون تومان است همچنین هر گرم طلای ۱۸عیار یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان می باشد، این در حالی است که قیمت سکه طرح جدید نسبت به شنبه با افت حدود ۴۰۰ هزار تومان همراه شده و حباب قیمتی این کالاها به دلیل کاهش میزان تقاضا و تداوم افت انس جهانی در حال خالی شدن است

سکه در آستانه ورود به کانال ۱۳ میلیون تومان!
کشتی آرای اضافه کرد: اکنون چند روزی است بازار سکه و طلا با کاهش شدید تقاضا همراه است و این کاهش تقاضا منجر به افت حباب قیمت این کالاها در بازار و سیر نزولی بهای آنها شده است.

وی قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید را ۱۴ میلیون ۸۰۰ هزار تومان و نرخ سکه بهار آزادی طرح قدیم را ۱۴ میلیون تومان همچنین هر گرم طلای ۱۸عیار را یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که قیمت سکه طرح جدید نسبت به روز شنبه با افت حدود ۴۰۰ هزار تومان همراه شده است و حباب قیمتی این کالاها به دلیل کاهش میزان تقاضا و تداوم افت نرخ انس جهانی به تدریج در حال خالی شدن است.

به گزارش بازار، قیمت طلا و سکه آنطور که روسای اتحادیه طلا و جواهر اعلام می کنند؛ به دلیل کاهش میزان تقاضا در بازار و نزدیک شدن به ماه محرم و صفر همچنین تداوم افت ارزش انس جهانی بر مدار نزول قرار گرفته است. کاهش قیمتی که البته آن را باید کاهش حباب قیمت نام گذاشت چرا که طی ۲ ماه گذشته قیمت سکه و طلا به دلیل رشد میزان تقاضا در بازار حباب گونه افزایش یافته بودند اما این حباب هم اکنون در حال تخلیه است.

کد خبر: ۱۶۴٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha