۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۳
تغییر کاربری اراضی کشاورزی، البرز هر روز فقیرتر از دیروز
بازار گزارش می دهد:

تغییر کاربری اراضی کشاورزی، البرز هر روز فقیرتر از دیروز

البرز را به لحاظ اراضی کشاورزی می توان فقیرترین استان کشور دانست ولی همین فقر نه تنها طی سالیان اخیر کاهش نیافته بلکه با سوداگری برخی افراد در تغییر کاربری اراضی کشاورزی روز به روز افزون تر شده است.

به گزارش بازار البرز و کرج که روزی باغ شهر و تفرجگاهی برای پایتخت نشینان بود، در مجموع ۶۷ هزار و ۲۲۵ هکتار اراضی قابل کشت دارد و حدود نیمی از آن بلا استفاده مانده و کشت نمی شود. بخش زیادی از بایر ماندن زمین ها نه از باب بی صاحب بودن یا تغییر اقلیم بلا استفاده مانده بلکه به سودای تغییر کاربری و ویلا سازی است که فعلا سراغش را نمی گیرند.

طی سالیان گذشته تکه تکه کردن زمین های کشاورزی و با بی توجهی به عواقب کار، ساخت و ساز های زیادی صورت گرفته و مسئولان جهاد کشاورزی هم به بهانه های مختلف مثل کمبود نیرو و امکانات توان مقابله با آن را نداشته اند. عده ای نیز با زد بند با شوراهای روستایی سندیتی برای ساخت و ساز خود دست و پا کرده اند م ماندگار شده اند به گونه ای که چسبیده به بافت اغلب روستاها، ویلا های لاکچری سر برآورده است.

کافی است به آگهی های فضای مجازی مراجعه کنی تا با انواع و اقسام زمین و ملک در محدوده کشاورزی مواجه شوی که با روش هایی مثل قولنامه با کد رهگیری، قولنامه با تایید شورا، وکالتی، سند مشاعی و ... به فروش گذاشته شده است. اینها روزی نه چندان دور زمین های کشاورزی و باغی بوده است که با انواع و اقسام ترفند ها تغییر کاربری داده اند و با تغییر سبک زندگی شهری از ویلایی به آپارتمان نشینی و حمله به زمین های کشاورزی برای خوش گذارنی در منطقه روستایی در پایان هفته عامل نابودی زمین های زراعی شده اند.

جهاد کشاورزی البرز سال گذشته در آخرین روزهای مدیریت عبدالله مخبر سایتی را رونمایی کرد که با آن می توانند تغییر کاربری اراضی کشاورزی را رصد کرده و تغییرات به وجود آمده در این اراضی را به سرعت شناسایی کنند. این اقدام قطعا بی اثر نبوده و حتما در روند کار مبارزه با تغییر کاربری ها موثر خواهد بود ولی سوال اینجاست که تا چه حد این سامانه کارکرد داشته و آیا توانسته است پوشش صد در صدی برای جهاد کشاورزی البرز به وجود آورد؟

حال روز شنبه رئیس دادگستری استان البرز با اشاره به تاکید رئیس قوه قضائیه و راهبردهای ۱۵ گانه بر برخورد با مسؤولان کوتاهی کننده در خصوص تغییر کاربری‌ها و ساخت و سازهای غیرمجاز تاکید کرده است که تاخیر در اعلام شکایت در خصوص تغییرکاربری های غیرمجاز قابل پذیرش نبوده و قطعا مدیرانی که در این خصوص کوتاهی نمایند تعقیب خواهند شد.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی، البرز هر روز فقیر از دیروز

البته جهاد کشاورزی البرز سال گذشته در آخرین روزهای مدیریت عبدالله مخبر سایتی را رونمایی کرد که با آن می توانند تغییر کاربری اراضی کشاورزی را رصد کرده و تغییرات به وجود آمده در این اراضی را به سرعت شناسایی کنند. این اقدام قطعا بی اثر نبوده و حتما در روند کار مبارزه با تغییر کاربری ها موثر خواهد بود ولی سوال اینجاست که تا چه حد این سامانه کارکرد داشته و آیا توانسته است پوشش صد در صدی برای جهاد کشاورزی البرز به وجود آورد؟ در صورت بی توجهی افراد به تذکرات جهاد کشاورزی و ساخت و ساز در اراضی زراعی، می توان با بتن ریزی ها و تغییر ساختار خاک امیدی به بازگشت وضعیت به زراعی داشت؟ زمین هایی که قبل از این سامانه تغییر کاربری داده شده و هم اکنون خارج از نقشه روستایی احداث شده اند چه وضعیتی خواهند داشت و آیا به تخلف در این زمینه هم رسیدی می شود؟

به هر حال به واسطه سابقه باغ شهر بودن کرج، بسیاری از ظرفیت های فناورانه کشاورزی کشور در این استان مستقر شده و از اصلاح بذر و نباتات تا دانشگاه تخصصی کشاورزی ظرفیتی است که می تواند در استفاده بهینه در اراضی زراعی موثر واقع شود. بهره گیری از دانش روز در کشاورزی بی شک راه فراری از تبعات تغییر اقلیم بوده و با کشت های مدرن می توان بر این خساست آسمان در نزولات جوی چیره شد.

از همین استان فقیر به لحاظ زمین زراعی، ۳۰ درصد صادرات محصولات کشاورزی به اقصی نقاط جهان انجام می شود و این عامل هم می تواند مولفه ای تعیین کننده برای تقویت بنیان های کشاورزی در استان باشد زیرا در واقع می تواند تضمینی برای بازار فروش محصولات کشاورزی با کیفیت با قیمت های عادلانه باشد

در کنار این مزیت از همین استان فقیر به لحاظ زمین زراعی، ۳۰ درصد صادرات محصولات کشاورزی به اقصی نقاط جهان انجام می شود و این عامل هم می تواند مولفه ای تعیین کننده برای تقویت بنیان های کشاورزی در استان باشد زیرا در واقع می تواند تضمینی برای بازار فروش محصولات کشاورزی با کیفیت با قیمت های عادلانه باشد.

حال که چنین شرایطی بر استان حاکم بوده و مزایای بزرگی در استان موجود است، به نظر می رسد وظیفه دستگاه های متولی در زمینه مبارزه با تغییر کاربری کشاورزی و تبدیل آن به محل سکونت برای سیل مهاجران شهرستانی به خاطر مجاورت با پایتخت و از طرف دیگر حرکت متمولین تهرانی برای خوشگذرانی در ایام تعطیل دو چندان شده و لازم است استانی که می تواند یکی از دارا ترین نقاط کشور در کشاورزی باشد را از فقر و تنگدستی برهانند.

کد خبر: ۱۶۴٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 1
      واقعابایدرفت دیدتماما شده باغ شهری لاکچری بدردنخوراگرتمامش یکجا همون باغ میوه بود همان قصمت تمام میوه ایران رامیداد ،،،خدابدادمسعولان دراین چهل سال نرسد ازهرطرفی که توانستن زربه به این اب وخاک زدنند
    • امین IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 0
      خدا باعث و بانیش رو نابود کنه.تا چند سال قبل هر جا میرفتیم باغ میوه بود و کشاورزی...الان شده ویلا و دیوارهای آجری..خدا لعنتتون کنه