۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
گرانی آنلاین نان در مازندران| کیفیت همچنان آفلاین است
بازار گزارش می‌دهد؛

گرانی آنلاین نان در مازندران| کیفیت همچنان آفلاین است

ساری- نان به صورت نرم و چراغ خاموش در زیر سایه هوشمندسازی نانوایی ها در مازندران گران شد اما هممچنان از کیفیت خبری نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: هوشمندسازی نانوایی‌های استان از دو ماه قبل کلید خورد و درصد بالایی از پنج هزار و ۵۰۰ نانوایی استان تاکنون هوشمندسازی و به کارتخوان های جدید مجهز شده است.

کمبود سهمیه آرد از یک سو و پایین بودن نرخ نان و افزایش هزینه‌های کارگری و مواد اولیه همواره از دغدغه نانوایان در مازندران به شمار می‌رود و با توجه به گرانی اقلام و اجناس نظیر برنج، تقاضای مردم برای خرید نان چند برابر شده است.

اگرچه برخی مسئولان و متولیان امر گرانی نان را تائید نمی‌کنند اما بررسی‌ها حکایت از افزایش چراغ خاموش و بی صدای نان در مناطق مختلف استان دارد و از چند روز قبل عرضه نان در نانوایی‌های بربری با افزایش ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومانی به ازای هر قرص نان کلید خورد.

طی ماه گذشته نیز دو واحد نانوایی که اقدام به نصب بنر نان هفت هزار تومانی کرده بودند، در استان پلمب شد اما طی روزهای اخیر، افزایش قیمت نان در برخی از نانوایی‌ها عملیاتی شده است.

نانوایان توان تأمین آرد را ندارند
ذکریا نوروزی نانوای تنکابنی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به افزایش نرخ آرد گفت: بیشتر نانوایان با درآمد اندک تواند تأمین آرد را ندارند و نمی‌توانند به عنوان مثال بیش از ۶۷ میلیون تومان برای خرید ۱۰۰ کیسه آرد در ماه پرداخت کنند.

وی گفت: نانوایان باید طی بازه زمانی ۲۰ روزه نسبت به پرداخت مبلغ آرد اقدام کنند که کم است و قرار شد این بازه زمانی به ۴۵ روز افزایش یابد تا نانوایی مبلغ را تأمین و پرداخت کند.

گرانی آنلاین نان در مازندران| کیفیت همچنان آفلاین است

وی ادامه داد: قیمت آرد در کارخانه با نرخ سود ۱۵ درصد ۶۲۰ هزار تومان و ۱۸ درصد ۶۴۰ هزار تومان است و این آرد تا به دست نانوایی در غرب استان از جمله تنکابن برسد بایدد کرایه ماشین و حمل ونقل بیشتری پرداخت کند، این درحالی که هزینه تمام شده آرد برای نانوایی استان در شرق و غرب باید یکسان باشد و زیرا نرخ نان دو نانوا یکی است.

رئیس اتحادیه نانوایان تنکابن گفت: نانوا برای خرید ۱۰۰ کیسه آرد باید ۶۷ میلیون تومان پول در ماه پرداخت کند و تأمین این هزینه برایش سخت است و نرخ تسهیلات خرید نیز کمتر از ۱۵ درصد نخواهد بود و کجای دنیا به نانوا وام برای تأمین نان مردن داده می‌شود.

وی با اظهار اینکه اگر طرح درست اجرا و حق نانوا به موقع و سروقت داده شود، این طرح خوب و جامع است زیرا جلوی ضایعات آرد و نان گرفته می‌شود، گفت: همچنین طی ماه چند روز اینترنت قطع است و این سبب خلل در کار نانوایی‌ها ایجاد می‌کند.

بسترهای الکترونیکی شدن نان فعلاً مهیا نیست
درحالی که نرخ نان در برخی نانوایی‌ها افزایش یافته است، اما مجید فانی رئیس سازمان صمت مازندران با بیان این که هنوز بسترهای الکترونیکی کامل فراهم نشد، این طرح اجرایی نمی‌شود. وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار اینکه قیمت نان تا زمانی که زیرساخت‌های فنی فراهم نشود، همچنان به نرخ سابق است و با هرگونه گرانفروشی برخورد می‌شود.

وی اظهار داشت: احتمال دارد با افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی هر قرص نان بابت هزینه حمل و نقل روبرو شویم ولی هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

تاکنون بیش از دو هزار و ۶۰۰ نانوایی مازندران به کارتخوان هوشمند مجهز شد و اجرای این طرح در دست تکمیل شده است و قرار است نانوایان با توجه به تعداد و میزان فروش، نرخ آرد آزاد و یارانه‌ای را دریافت کنند.

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اظهار این که نصب کارتخوان در نانوایی‌ها در دست اقدام است، افزود: این طرح برای جلوگیری از عرضه آرد در خارج از شبکه، ارزیابی دقیق عملکرد نانوایی‌ها در دست اقدام است.

گرانی آنلاین نان در مازندران| کیفیت همچنان آفلاین است

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه تمامی فرایند خرید با کارت‌های بانکی و دستگاه‌های کارتخوان جدید انجام می‌شود، افزود: در این طرح محدودیتی برای عرضه نان به مردم وجود ندارد و با این طرح میزان مصرف آرد و نان در هر نانوایی ارزیابی و یارانه پرداخت می‌شود.

در حالی فرایند طرح فروش هوشمند نان در مازندران در دست اقدام است که به گفته شماری از شهروندان کیفیت همچنان در این نانوایی‌ها پایین است. آنان در گفتگو با خبرنگار بازار خواستار نظارت مسئولان امر برای ارتقای کیفیت آرد و نان در مازندران شدند.

روزانه حدود ۳۰ هزار کیسه آرد در مازندران توزیع می‌شود و سرانه هر نانوایی حدود هفت کیسه آرد است. درحالی که متولیان صنعت و معدن گرانی نان را تکذیب کردند اما استاندار مازندران تلویحاً آن را تائید کرد.

هزینه جانبی نان افزایش یافت
سید محمود حسینی پور استاندار مازندران با اشاره به واگذاری هزینه‌های جانبی نان به بخش خصوصی، قیمت نان با درصدی افزایشی همراه است تا هزینه‌ها جبران شود.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه‌های جانبی حمل آرد را تصویب کردیم، افزود: جهاد کشاورزی و غله وظیفه تصویب افزایش قیمت نان را عهده دار هستند.

افزایش هزینه‌های جانبی حمل آرد به نانوایی‌ها سبب شده تا برخی از نانوایی‌های استان بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان روی نرخ نان‌های بربری بکشند.

کد خبر: ۱۶۳٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      0 1
      حتی اگر ارد کاملا مجانی هم باشه و مجانی به دست نانوابرسه. هر نون حداقل 1/500مزد کارگر میره و هزار تومان اجاره مغازه داره. حدود 200 تومان حق بیمه کارگر داره. و هر نون 50 تومان برق آب گاز می بره هر نون هم حدود 200 تومان میانگین برای صبحونه ناهار شام میره. حدود 3هزار تومان فقط قیمت تمام شده یک نان سنگکی ساده با درنظر گرفتن آرد دولتی و حتی مجانی میباشد ......... و تازه هزینه اجبار بهداشت و بهداشت محیط و هزینه تعمیرات و نگهداری مغازه و بیمه و انواع مالیات حقوق کارگر عیدی کارگر و عوارض های شهرداری. حالا این نونی که 3 هزار تومان برای نون وا تموم میشه چه انتظاری هست که کارکری که از ساعت 5 صبح تا ساعت 10 شب کار سخت انجام میدهد و در گرما کار میکند با رضایت این نون را سر سفره بگذارید و خانواده شما بخورد ؟؟؟؟؟خیلی مهم هست خوردن نون حلال باشد وکسی که نون میپزد با این سختی ها و هزینه ها و این قیمت تحمیلی دولت و مسولین خود مردم هم از خرید نون به قیمت مصوب نمیخرند چون که نون حلال میخوردن نون را به قیمت تحملی دولت نمیخرند
    • ب IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      1 0
      به نظرمن اینکار کاربیخودی است تنها راه ازادسازی ارد است ونان
      • رضا IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
        0 1
        سلام شرمنده این حرف شما کاملا غلط میباشد بنده نانوا هستم حقوق کارگران نانوایی کمتراز همه مردم جامعه میباشد من اگر رست کارکنم توی لواش ماشینی روزی 700هزار درآمد دارم ولی تمع میکنم 1500 درمیارم هرچه چانه روکوچکترکنم دخلم بیشترمیشود
    • سولین IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      0 0
      سلام به نظرمن شهروند آزادسازی آرد بهترین راه برای مقابله با این وضعیت کم فروشی و بی کیفیتی نان است ودولت یارانه نقدی نان رومستقم به جیب مردم واریز کنید تا هم وضعیت وکیفیت نان بهتر شود ورقابت برسرکیفیت نان باشدوهم دیگرتفاوت قیمت آرد نداشته باشیم من حاضرم نان لواش 3000هزارتومانی بخرم فقط نان درجه یک باشد
    • حسین عابد IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      0 0
      سلام من خودم نانوا هستم برای کیفیت بهتر نان ارد آزاد شود وقیمت نان هم یکی باشه تااون موقع نانوا ونانوا نما مشخص شود