۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
فرصت تمام شد؛ پی گیری استیضاح وزیر صمت با تداوم تعلل در ارائه لایحه تفکیک
نمایندگان مجلس تاکید کردند

فرصت تمام شد؛ پی گیری استیضاح وزیر صمت با تداوم تعلل در ارائه لایحه تفکیک

مجلسی ها تاکید دارند اگر لایحه تفکیک وزارت صمت به مجلس ارائه نشود، ما بر روی حرفمان خواهیم ماند و استیضاح وزیر صمت را مطرح خواهیم کرد.

صدیف بدری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با بیان اینکه دولت هنوز لایحه تفکیک وزارت صمت را به مجلس ارائه نکرده است، گفت: ما همچنان به قول و وعده رئیس جمهور مبنی بر ارائه لایحه تفکیک وزارت صمت احترام قائل هستیم.

این نماینده مجلس اظهار کرد: حتما رئیس جمهور هم به این نتیجه رسیده اند که باید وزارت صمت تفکیک شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیدگاه دولت در ارائه این لایحه به مجلس سیاسی نبوده، بیان کرد: بررسی دولت و رئیس جمهور گویای این است که موضوع ارائه این لایحه به دور از موضوعات سیاسی بوده است.

این نماینده مجلس بیان کرد: نمایندگان همچنان پیگیر هستند که لایحه تفکیک وزارت صمت از سوی دولت به مجلس ارائه شود لذا دولت باید به سرعت این لایحه را تقدیم مجلس کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر لایحه تفکیک وزارت صمت به مجلس ارائه نشود، ما بر روی حرفمان خواهیم ماند و استیضاح وزیر صمت را مطرح خواهیم کرد.

این نماینده مجلس در ارزیابی خود پیرو تفکیک وزارت صمت اظهارکرد: دولت یا فرد مناسبی را برای مدیریت این وزارتخانه پیدا نمی کند و یا نمی خواهند این مسئله عملیاتی شود با این حال باید در این بخش تعیین تکلیف شود چراکه شرایط فعلی جوابگوی نیازها نیست.

لایحه ای برای فرار از استیضاح
همچنین جلال رشیدی کوچی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره تفکیک وزارت صمت، اظهارکرد: تفکیک وزارت صمت ابعاد اقتصادی قوی دارد اما این موضوع در زمانی مطرح شد که بیشتر برای فرار از استیضاح فاطمی امین بود.

این نماینده مجلس بیان کرد: اگر دولت لایحه جداسازی وزارت صمت را در زمان مقرر به مجلس شورای اسلامی ارائه ندهد موضوع استیضاح فاطمی امین مجددا مطرح خواهد شد چراکه تقاضای این استیضاح از دستور کار مجلس خارج نشده است. لذا دولت تقاضا داشت که مجلس دست نگه دارد تا وزارت صمت تفکیک شود که مجلس هم به خواسته دولت جامع عمل پوشاند.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هنوز از جزئیات این لایحه خبری نیست و دولت موضوعی را مطرح نکرده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: البته زمان دولت در زمینه ارائه این لایحه به صحن مجلس تمام شده است و باید این لایحه تاکنون به مجلس ارائه می شد.

نماینده مردم مرودشت در ادامه در ارزیابی خود پیرو تفکیک وزارت صمت بیان کرد: نظرات مختلفی در زمینه تفکیک وزارت صمت وجود دارد و یک عده می گویند وزارت بازرگانی مساوی با وزارت واردات است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس بیان کرد: وزارت صمت واقعا یک وزارتخانه عریض و طویلی شده است که نمی شود آن را به درستی مدیریت کرد و این عدم مدیریت صحیح به کشور آسیب می زند.

وی با بیان اینکه وزارت صمت یکی از وزارتخانه های کلیدی قلمداد می شود، تاکید کرد: متاسفانه عملکرد این وزارتخانه انطور که باید مثبت نیست و البته شاید ادغامش کار اشتباهی بود که در حال حاضر تلاش می شود تا جداسازی شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: به اعتقاد بنده این وزارتخانه باید تفکیک شود و البته بنده زمانی که این موضوع در دولت آقای روحانی مطرح شد، موافق این موضوع بودم.البته یک عده ای هم بودند که در دولت آقای روحانی مخالف این موضوع بودند و در دولت آقای رئیسی موافق شدند و معلوم نیست که چرا تغییر رویه دادند.

جزئیات فرصت دو ماهه
رئیس مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۷ تیرماه از فرصت دو ماهه مجلس به دولت برای ارسال لایحه به مجلس به منظور تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و اصلاح ساختاری در این وزارتخانه خبر داد.

قالیباف گفت که مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسید که باید استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شود. تا به امروز که پایان زمان رسیدگی به درخواست استیضاح است. این استیضاح همچنان ۱۷ امضاء دارد. زمانی که درخواست استیضاح بالای ۱۰ نفر امضاء داشته باشد قابل رسیدگی در صحن است، اما نیت مجلس اصلاح امور است.

وی در ادامه تاکید کرد: با صحبتی که با رئیس جمهور و معاون اول ایشان و وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتم آنها پذیرفته‌اند که مشکل ساختاری در این وزارتخانه وجود دارد. در آخرین صحبتی که با رئیس جمهور داشتم به این جمع‌بندی رسیدیم که نیازمند تجدیدنظر در ساختار این وزارتخانه بوده و باید این وزارتخانه به دو وزارت تبدیل شده و دو وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی شوند و قرار شد دولت به سرعت این موضوع را در قالب یک لایحه به مجلس ارائه کند.

کد خبر: ۱۶۳٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی رنجبر IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 0
      باید جدا بشه صنعت و معدن یک وزارتخانه بشه و تجارت که همان صادرات و واردات است یک وزارتخانه بشه و معلوم بشه وهروزیر پاسخگو باشند مخصوصا صنعت خودرو وغیره