۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲
تحولی بزرگ در انتظار صنعت نفت و اقتصاد ایران
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

تحولی بزرگ در انتظار صنعت نفت و اقتصاد ایران

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: انعقاد تفاهم‌نامه میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه در صورت تبدیل شدن به قرارداد تحولی بزرگ در صنعت نفت و اقتصاد ایران خواهد بود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عبدالعلی رحیمی مظفری درباره انعقاد تفاهم نامه میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه به منظور سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری روس‌ها در پروژه‌های نفتی ایران، گفت: این سرمایه‌گذاری درصورت انجام شدن تحول بزرگی در صنعت نفت ایران ایجاد خواهد کرد چراکه بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت و حتی اقتصاد ایران است.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روسیه در سال‌های گذشته نشان داده توانمندی‌های خود را درصورت نیاز رسانه‌ای و عمومی خواهد کرد به همین دلیل این تفاهم‌نامه و قدمی که روس‌ها در این زمینه برداشته‌اند قابل تامل است و درصورت تحقق این قرارداد باید گفت؛ دیگر تحریم‌ها معنا دارد و مهر بطلان بر تمام تحریم‌ها علیه ایران خواهد بود.

به گفته رحیمی مظفری بازار رقابتی قابل تاملی میان ایران با شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان در پی این قرارداد ایجاد خواهد شد و ایران به یکی از رقبای اصلی آن‌ها تبدیل می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: تفاهم‌نامه شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم شامل ۶ محور است که عبارت‌اند از: ۱- سرمایه‌گذاری در توسعه میادین نفتی و گازی ۲- سرمایه‌گذاری جهت تکمیل پروژه نیمه‌تمام ایران-ال. ان. جی، تعریف پروژه‌های جدید ال. ان. جی شناور (FLNG) و ال. ان. جی کوچک مقیاس (MiniLNG ۳- سوآپ گاز ۴- سوآپ فرآورده نفتی ۵- احداث خطوط فشار قوی صادراتی ۶- انتقال فناوری و تکنولوژی مربوط به نفت و گاز.

وی اظهار کرد:در جلسه با آقای پوتین و آقای رئیسی تصریح شد که این تفاهم‌نامه‌ها مرحله اجرایی خودش را دنبال کند، در نتیجه مشخص است که در سطوح بالای کشور ایران و روسیه، این اراده برای به نتیجه رسیدن تفاهم‌نامه نفتی وجود دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: تاکنون نیز توسعه ۷ میدان نفتی با سرمایه‌گذاری روس‌ها تبدیل به قراردادهایی به ارزش ۴ میلیارد دلار شده‌اند که اکنون در مرحله عملیات اجرایی است که از این ۷ میدان، ۲ میدان پایدار غرب و آبان جزو میادین مشترک هستند.

کد خبر: ۱۶۳٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha