۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۳
معامله برد- برد ایران و روسیه با اجرای تفاهم‌نامه نفتی ۴۰ میلیارد دلاری
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اعلام‌ کرد

معامله برد- برد ایران و روسیه با اجرای تفاهم‌نامه نفتی ۴۰ میلیارد دلاری

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از تفاهم‌نامه امضا شده بین ایران و روسیه به‌عنوان معامله برد- برد یاد کرد و گفت: این تفاهم‌نامه فصلی نو از روابط را بین دو کشور باز خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، ابوذر شریفی درباره تفاهم‌نامه اخیر بین شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه گفت: امضای این یادداشت‌تفاهم و اجرایی‌شدن آن می‌تواند تحولاتی مثبت را در صنعت نفت و گاز ایران به‌ویژه میدان‌های گازی ایجاد کند.

وی افزود: پیگیری این تفاهم‌نامه و به نتیجه رسیدن آن باید در اولویت اقدام‌های شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابع قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به اینکه نیاز امروز صنعت نفت و گاز کشور، سرمایه‌گذاری و استفاده از فناوری‌های پیشرفته و نیاز امروز روسیه راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب برای سوآپ فرآورده‌های نفتی است، ابراز امیدواری کرد: این تفاهم‌نامه بتواند گامی مؤثر در تحقق اهداف دو طرف باشد.

شریفی یادآور شد: به مدد این همکاری‌ها، کشور افزون بر بهره‌مندی از عواید انتقال فرآورده‌های نفتی، گاز و حتی نفت‌خام از کشورهای حاشیه دریای خزر به دریای عمان و آب‌های آزاد، می‌تواند از سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه میدان‌های نفت و گاز به‌ویژه میدان‌های مشترک بهره‌مند شود.

وی تصریح‌کرد: البته برای این منظور لازم است قراردادهای موجود آسیب‌شناسی و با انجام تغییرات لازم متناسب با شرایط میدان‌های مورد توسعه، از قابلیت فناورانه و تجربه‌های شرکت‌های معتبر روس استفاده شود.

با امضای تفاهم‌نامه مشارکت ۴۰ میلیارد دلاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه، گام بلندی در مسیر توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران و تأمین مالی پروژه‌های تولید گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی)، جمع‌آوری گازهای مشعل و... برداشته خواهد شد.

با اجرایی شدن مفاد این تفاهم‌نامه و منتهی‌ شدن به قرارداد، پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار برای توسعه میدان‌های گازی و تکمیل پروژه‌های ال‌ان‌جی و جمع‌آوری گازهای مشعل و ۱۵ میلیارد دلار برای توسعه ۶ میدان نفتی در نظر گرفته شود که میدان‌های کرنج، آذر، چنگوله، آب تیمور و منصوری از جمله این میدان‌ها هستند.

در عین حال به‌گفته محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مقرر شده تا به‌سرعت اجرایی‌ شدن مفاد تفاهم‌نامه‌ای که امضا شده است، پیگیری و در صورت موافقت شرکت ملی نفت ایران با پیشنهاد فنی و اقتصادی طرف سرمایه‌گذار (شرکت گازپروم)، قراردادهای توسعه‌ای موردنظر که متضمن همکاری‌های بلندمدت است، امضا شود.

کد خبر: ۱۶۳٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      2 1
      به هیچ وجه و در هیچ جای تاریخ ایران با روس برد نداشتیم کلا باخت بوده
    • مجتبی واحدی IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      2 1
      اگر نفتی بیرون بیاید ۲ کس برده اند ۱.....روسیه نامرد و مردمش ۲....دولت ایران بازنده مردم ایران هستند
    • S,j IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      2 1
      برد برد نه برد روسیه وحقارت شماها که منافع روسیه رو در نظر میگرید...
    • آرش IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 0
      باشه شما درست میگی???