۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
مستاجران کرمانی سرگردان در آشفته بازار مسکن| خانه هایی که آب می رود
گزارش بازار؛

مستاجران کرمانی سرگردان در آشفته بازار مسکن| خانه هایی که آب می رود

کرمان- این روزها افزایش اجاره مسکن موجب گلایه مندی و نارضایتی کرمانی ها شده است و حالا اجاره نشینان مجبورند با پرداخت کرایه بیشتر در خانه های کوچک تر و مناطق پایین شهر سکنی گزینند.

بازار؛ گروه استان ها: داشتن یک جامعه موفق در مرحله اول مستلزم توجه به نیازهای اولیه مردمان آن است و پیگیری و تحقق نیازهای اقتصادی، قطع یقین یکی از حقوق اولیه شهروندان در هر جامعه ای است از طرف دیگر یکی از مصادیق مهم حوزه اقتصاد، موضوع مسکن و اجاره نشینی است. مسئله ای که می توان گفت در چند سال گذشته در کشور ما چالش برانگیز بوده است.

در این میان استان کرمان نیز از این مسئله بی نصیب نمانده است و این روزها شاهد افزایش اجاره مسکن و البته نگرانی مستاجران در این زمینه هستیم.

مستاجران کرمانی سرگردان در آشفته بازار مسکن
علی یکی از شهراندان مستاجر کرمانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشکلات اجاره نشینی گفت: مهم ترین مسئله ما در این زمینه افزایش قیمت اجاره مسکن است به این معنا که اگر امسال اجاره مسکن آپارتمان ما ۲ میلیون تومان است بدون هیچ منطق و چارچوبی این مبلغ در سال آینده دو برابر می شود.

وی ادامه داد: آیا هیچ سقف قراردادی وجود ندارد؟ آیا نباید نظارت بیشتری وجود داشته باشد؟ انتظار ما این است که مسئولان به صورت جدی تر برای رفع این مشکل اقدام کنند.

به نظر می رسد هر صاحبخانه ای براساس تشخیصی که می دهد قیمت اجاره را تعیین می کند به همین دلیل قیمت ها متفاوت و البته افزایشی است

محمد یکی دیگر از مستاجران کرمانی در گفتگو با خبرنگار بازار مهم ترین مشکل اجاره نشینی را نبود ثبات قیمت اجاره و رعایت نشدن سقف اجاره مسکن عنوان کرد و افزود: به نظر می رسد هر صاحبخانه ای براساس تشخیصی که می دهد قیمت اجاره را تعیین می کند به همین دلیل قیمت ها متفاوت و البته افزایشی است.

وی با بیان این مطلب که افزایش هزینه های زندگی در کنار افزایش اجاره مسکن زندگی را بر ما سخت تر کرده است، اظهار داشت: با ادامه این روند مجبور به تغییر محله و کاهش متراژ خانه خواهیم بود.

یکی دیگر از شهروندان مستاجر که زن سرپرست خانوار و تحت پوشش یکی از نهادهای حمایتی است در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: فشار اجاره نشینی بر روی زنان سرپرست خانوار و افراد کم درآمد خیلی بیشتر است و متاسفانه روند افزایش قیمت اجاره مسکن این مشکلات را بیشتر کرده است.

وی ابراز داشت: صاحبخانه ها باید شرایط مستاجران را درک کرده و افزایش بیش از حد اجاره مسکن را نداشته باشند چرا که سایر هزینه های زندگی هم مزید بر علت است از طرف دیگر وجود تورم و کاهش ارزش پول، زندگی را سخت تر کرده است.

این شهروند کرمانی ضمن درخواست از مسئولان برای چاره اندیشی و بهبود وضعیت اجاره مسکن، افزود: نظارت در این زمینه باید بیشتر شود تا هر فردی بنابر میل شخصی خود اقدام به افزایش نرخ اجاره ملک خود نکند.

عواملی که بر گرانی اجاره بها دامن می زند
در ادامه این گزارش یکی از مشاوران املاک کرمانی که نخواست نامی از او برده شود در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وضعیت بازار اجاره مسکن و مسائل این حوزه گفت: در گذشته با توجه به پایین تر بودن قیمت اجاره و بیشتر بودن ارزش پول، توان و قدرت مردم برای اجاره مسکن بیشتر بود اما این روند در طول سال های اخیر نزولی شده است.

وی یکی از عوامل افزایش اجاره مسکن را صاحبخانه ها عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال صاحبخانه به ما مراجعه کرده و تقاضای افزایش اجاره آپارتمان خود را دارد که دلیل این امر را افزایش هزینه های زندگی، داشتن قسط، هزینه های دانشگاه و یا ازدواج فرزندان خود عنوان می کند.

افزایش هزینه های شخصی صاحبخانه دلیل بر افزایش قیمت اجاره مسکن نیست اما آنها اختیار خانه خود را دارند و ما اجازه و قدرت دخالت در این زمینه را نداریم بلکه مسئولان مربوطه باید چاره اندیشی کنند

این مشاور املاک اضافه کرد: افزایش هزینه های شخصی صاحبخانه دلیل بر افزایش قیمت اجاره مسکن نیست اما آنها اختیار خانه خود را دارند و ما اجازه و قدرت دخالت در این زمینه را نداریم بلکه مسئولان مربوطه باید چاره اندیشی کنند.

وی از دیگر عوامل افزایش قیمت اجاره مسکن را کمبود خانه و بالا بودن تقاضا عنوان و اظهار کرد: در نتیجه دولت باید شرایط را برای انبوه سازان مهیا کند تا با افزایش ساخت مسکن، شاهد تعادل عرضه و تقاضا در این بازار باشیم.

نبودن چارچوب مشخص برای افزایش قیمت مسکن یکی دیگر از چالش هایی است که این مشاور املاک عنوان کرد و افزود: برای نوشتن قرارداد جدید مشاور املاک نقش دارد ولی برای تمدید آن شاهد هستیم که مستاجر و صاحبخانه اقدام به تمدید قرارداد می کنند و مشاوران املاک در این زمینه نقشی ندارند.

ساخت و ساز پررونق، بازار مسکن را متعادل می کند
وی ایجاد محدودیت و شرط گذاری از سوی دولت برای صاحبخانه ها جهت نظارت بر اجاره مسکن را مردود دانست و افزود: باید برای کنترل و تعادل در بازار شرایط را به گونه ای مهیا کرد که ساخت و ساز پر رونق شود تا شاهد تعادل در بازار مسکن باشیم.

این مشاور املاک یکی دیگر از دلایل عدم ثبات و افزایش قیمت اجاره مسکن را سایت دیوار عنوان کرد و افزود: بدون هیچ نظارت و نگاه کارشناسی افراد اقدام به ثبت قیمت اجاره مسکن در این سایت می کنند و سایر افراد نیز ملاک قیمت اجاره را این سایت می دانند لذا در این زمینه باید ساماندهی لازم انجام شود.

لزوم اصلاح سیاست ها و زیرساخت ها
یکی دیگر از مشاوران املاک کرمانی که او هم نخواست نامش در گزارش آورده شود، در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: تورم بالا و در نتیجه افزایش قیمت خانه ها موجب می شود مردم نتوانند خانه خریداری کنند و تقاضا برای اجاره خانه زیاد می شود، این امر تعادل عرضه و تقاضا را بهم می زند و افزایش اجاره خانه ها را رقم می زند.

وی با اشاره به اینکه اگر قیمت خانه ها در مناطق مختلف شهری به صورت کارشناسی مشخص شود، نظارت بر مسئله اجاره خانه بهتر انجام می شود، افزود: صاحبخانه ها نیز باید مراعات انصاف را کنند و بنابر دلایل و مشکلات شخصی، اجاره را افزایش ندهند.

افزایش تعداد مشاوران املاک در سطح شهر نیز یکی دیگر از مواردی بود که این مشاور املاک به آن اشاره کرد و افزود: آیا افزایش بی رویه مشاوران املاک منطقی است یا خیر؟ از طرف دیگر باید نظارت و ساماندهی نیز بیشتر انجام شود.

بدبینی برخی از مردم نسبت به مشاوران املاک، یکی از مسائلی است که پس از افزایش قیمت خرید و کرایه خانه به وجود آمده است که باید این نگاه اصلاح شود چراکه مسببان این شرایط، فقط املاکی ها نیستند بلکه سیاست ها و زیرساخت ها باید اصلاح شود تا مشکلات برطرف شود

وی تصریح کرد: بدبینی برخی از مردم نیست به مشاوران املاک، یکی از مسائلی است که پس از افزایش قیمت خرید و کرایه خانه به وجود آمده است که باید این نگاه اصلاح شود چراکه مسببان این شرایط، فقط املاکی ها نیستند بلکه سیاست ها و زیرساخت ها باید اصلاح شود تا مشکلات برطرف شود.

این مشاور املاک افزایش کمیسیون را امری طبیعی دانست و عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت اجاره و خرید خانه، مبلغ کمیسیون نیز بیشتر می شود.

راهکارهای دولت برای کنترل بازار اجاره مسکن
معاون عمرانی استاندار کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشکلات بازار اجاره و راهکارهای لازم در این زمینه گفت: تسهیلات کمک ودیعه مسکن، تشکیل نظام اجاره‌داری حرفه‌ای و اجرای مالیات بر خانه‌های خالی، سه راهکار وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار اجاره است.

سید مصطفی آیت اللهی موسوی تصریح کرد: بسته جدید وزارت راه و شهرسازی در پنج محور برای کمک به اقشار اجاره‌نشین ارائه شده که تعیین سقف برای قراردادهای اجاره، دائمی شدن پرداخت کمک ودیعه مسکن، تسهیل وثایق بانکی وام اجاره، اولویت قرار دادن دهکهای اول تا سوم در پرداخت وام ودیعه و ارائه مشوق های تسهیلاتی و مالیاتی به موجرانی که مصوبات دولت را رعایت می‌کنند، محورهای این بسته را تشکیل می‌دهد.

معاون عمرانی استانداری کرمان بیان کرد: ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات مذکور از ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه دوازدهم خردادماه از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی به نشانی http://saman.mrud.ir آغاز شده است.

وی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی بر اساس شاخص‌هایی همچون تعداد افراد خانواده، زوج‌های جوان، افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و دهک‌های یک تا سه درآمدی را از طریق سامانه طرح‌های حمایتی به سیستم بانکی معرفی کند.

موسوی عنوان کرد: سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت پنج ساله است.

افزایش قیمت تمام شده مسکن عامل گرانی اجاره بها
در ادامه جهت پیگیری موضوع افزایش اجاره مسکن، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: مسئله افزایش کرایه خانه و به دردسر افتادن مستاجران، مشکلی است که دامن گیر کل کشور شده است که دلیل آن افزایش تمام شده قیمت مسکن است.

برای بهبود وضعیت باید قیمت تمام شده مسکن کاهش پیدا کند که این امر از طرق عرضه زمین و کاهش قیمت مصالح اتفاق می افتد

وی اضافه کرد: برای بهبود وضعیت باید قیمت تمام شده مسکن کاهش پیدا کند که این امر از طرق عرضه زمین و کاهش قیمت مصالح اتفاق می افتد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عرضه زمین هم اکنون در حال پیگیری و انجام است که نتیجه آن موجب کاهش قیمت مسکن می شود همچنین در بحث مصالح باید از طریق راهکارهای مختلف همچون نظارت بر قیمت ها، مصالح نیز با قیمتی مناسب توزیع شود.

وی با بیان این مطلب که تعداد ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تقاضا در سال برای ساخت مسکن در کشور وجود دارد، اظهار داشت: بر این اساس با استناد با آمار موجود، در دولت قبل متاسفانه ساخت مسکن بسیار ضعیف بوده است که این امر موجب افزایش تقاضا و کاهش عرضه و در نتیجه شاهد افزایش بی رویه قیمت مسکن هستیم.

پورابراهیمی ابراز داشت: در بحث خانه های خالی که همان احتکار مسکن است، موضوع مالیات بر خانه های خالی مطرح شد که اتفاقی خوبی بود اما متاسفانه در دولت قبل به خوبی انجام نشد لذا جا دارد این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

وی بیان کرد: در موضوع سقف افزایش قیمت اجاره خانه نیز در برخی استان ها رعایت و برخی جاهای دیگر به خوبی رعایت نشد، لذا مجموع این عوامل موجب افزایش قیمت اجاره خانه شده است.

واقعیت مسئله این است که در سطح جامعه شاهد نارضایتی و افزایش بیش از انتظار اجاره مسکن هستیم موضوعی که باعث شده در کنار افزایش سایر هزینه های زندگی، مشکلات شهروندان را دوچندان کند. می طلبد که مسئولان بالادست با برنامه ریزی جدی و عملیاتی، قیمت تمام شده مسکن را از طریق فراهم ساختن بستر برای انبوه سازان مهیا کنند؛ همچنین با ارائه مشوق های قابل توجه به صاحبان منازل، شرایط را برای کاهش قیمت اجاره مسکن فراهم کنند.

کد خبر: ۱۶۳٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha