۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
افزایش قیمت چوب بیش از طلا است
عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان:

افزایش قیمت چوب بیش از طلا است

گرگان- سلطان لو، عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان گفت: قیمت چوب از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ میلادی چند برابر شده تاجاییکه نرخ افزایش آن طلا بیشتر بوده است.

حسن سلطانلو در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: افزایش قیمت چوب در طول پنج سال گذشته دو دلیل عمده داشته است، یکی از عوامل مهم کمبود عرضه چوب در جنگل‌ها به واسطه کاهش توان بهره‌برداری از آن بوده، دلیل مهم دیگر افزایش نرخ ارز و گران شدن چوب وارداتی و عدم امکان تامین چوب مورد نیاز بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گلستان افزود: طی بررسی سازمان خواربار جهانی (FAO) در دوره ۲۰ ساله، قیمت چوب در سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ میلادی چند برابر شده تاجاییکه نرخ افزایش قیمت چوب از نرخ افزایش قیمت طلا بیشتر بوده است.

سلطانلو با بیان اینکه یکی از دلایل این موضوع کاهش عرصه‌های جنگلی در سراسر کره زمین و کاهش عرضه آن در کنار تقاضای روزافزون برای چوب است، افزود: تنها راه‌حل باقی‌مانده بشر برای برون رفت از نابودی کامل جنگل‌های طبیعی، ایجاد جنگل‌های مصنوعی برای انجام زارعت چوب است.

وی ادامه داد: با توجه به تخریب بی‌رویه جنگل‌ها در کره زمین، پیش‌بینی می‌شود اگر روند کاهش مساحت جنگل‌ها ادامه یابد در نیم قرن آینده بسیاری از عرصه‌های جنگلی دنیا به طور کامل نابود خواهد شد.

او اضافه کرد: پیش‌بینی شده، جنگل‌های هیرکانی به عنوان یکی از مهمترین مناطق جنگلی جهان است که تا سال ۲۰۵۰ و جنگل‌های ارسباران تا سال ۲۰۳۰ کاملا ناپدید خواهد شد.

سلطانلو تاکید کرد: از طرف دیگر جنگل‌ها نقش ریه کره زمین را برای کاهش گاز کربنیک و تولید اکسیژن ایفا می‌کنند که کاهش عرصه‌های جنگلی در کنار افزایش بی‌رویه مقادیر گاز کربنیک اتمسفر زمینه افزایش گرمایش جهانی و بالا رفتن سطح آب‌ها و خطر انقراض بسیاری از گونه‌ها را در پی خواهد داشت و حتی ممکن است در صورت افزایش بیش‌ از حد درجه حرارت، کلیت حیات در سیاره آبی رنگ را با خطر مواجه سازد.

عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان یادآور شد: طی تحقیقات علمی ثابت شده که درخت پالونیا ۱۰ برابر بیشتر از سایر گونه‌های درختی گاز کربنیک را جذب می کند و به همین میزان اکسیژن بیشتری تولید کند.

وی با تاکید بر اینکه زراعت چوب درخت پالونیا با توجه به شرایطی که دارد در همه جای کشور قابل کشت است، خاطرنشان کرد: پالونیا در میان گونه‌های گیاهی سریع‌ترین رشد ممکن را دارد و به غیر از قطب جنوب در تمامی قاره‌های آسیا، اروپا، آفریقا، آمریکا و اقیانوسیه در سطح وسیع کشت می‌ شود.

سلطانلو ادامه داد: پالونیا دارای ۹ گونه است که سه گونه فورتنی، تومنتوسا و الانگاتا و دورگ‌های بین آنها برای زراعت چوب استفاده می‌شوند. گونه تومنتوسا در سال ۱۳۱۵ و حدود ۸۵ سال قبل وارد ایران شد و به صورت محدود در باغ‌های گیاهشناسی کشور کشت شد.

وی افزود: پس از آن گونه فورتنی نیز در دهه ۷۰ شمسی از طریق دانشگاه گرگان وارد کشور شد که در دهه ۸۰ شمسی با کاشت آن در فضای سبز شهری اکنون سازگاری آن در بسیاری از شهرهای کشور و از جمله شهر گرگان کاملا به اثبات رسیده است.

عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان در خاتمه گفت: زراعت چوب پالونیا توسط کشاورزان از سال ۱۳۹۵ به صورت جدی آغاز شد، هرچند در طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ زراعت چوب پالونیا گسترش تصاعدی به خود گرفته است اما کل مساحت زراعت چوب پالونیا در کشور از مرز دو هزار هکتار عبور نکرده است.

کد خبر: ۱۶۳٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha