۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
پرواز هواپیمای ترابری در آسمان فارس| صادرات محصولات کشاورزی هوایی می شود
گزارش بازار؛

پرواز هواپیمای ترابری در آسمان فارس| صادرات محصولات کشاورزی هوایی می شود

شیراز- فارس به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی، متاسفانه تاکنون از داشتن حداقل ها برای صادرات این محصولات محروم بوده اما گویا قرار است به زودی هواپیمای ترابری در آسمان این استان به پرواز درآید.

بازار؛ گروه استانها: استان فارس در حالی به عنوان قطب محصولات کشاورزی در کشور به شمار می رود و ظرفیت های بسیاری برای صادرات این محصولات دارد اما از داشتن حداقل زیرساختها در این حوزه محروم است.

طی چند سال گذشته مسئولان مختلف استان فارس و همچنین بخش خصوصی از نبودن زیرساختها از جمله پایانه صادراتی و همچنین نبود هواپیمای کارگو در این استان گله مند بوده و در محافل مختلف پیرامون آن مسائلی را مطرح کرده اند.

کارشناسان این حوزه اختصاص کارگو برای صادرات استان فارس را مهم و ضروری دانسته و خواستار همکاری بخش دولتی و خصوصی برای رفع این نیاز استان شده اند.

در حال حاضر، بار صادراتی از استان به صورت هوایی و پراکنده یا حتی از طریق استان های دیگر انجام می شود که البته به اعتقاد کارشناسان این حوزه، بسیاری از بارها هرگز به مقصد نرسیده است.

حال گویا ۲۰ سال انتظار صادرکنندگان برای داشتن ترابری هوایی به سر رسیده و قرار است به زودی هواپیمای صادراتی در آسمان این استان به پرواز در می آید.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه فارس استانی توانمند در حوزه کشاورزی است، گفت: این استان دارای ظرفیتهای بسیاری در حوزه کشاورزی است اما آنگونه که باید از این ظرفیت ها برای صادرات استفاده نشده است.

استان فارس با لقب کشاورزی نه تنها منابع آبی را از دست داد بلکه راه صنعتی شدن را برای دیگران باز کرد

محمدجواد عسکری افزود: طی این سالها استان فارس با لقب کشاورزی نه تنها منابع آبی را از دست داد بلکه راه صنعتی شدن را برای دیگران باز کرد و در حوزه صنعت دارای عقب ماندگی های بسیاری است اما با این وجود باید از ظرفیت های موجود در حوزه کشاورزی استفاده کند.

وی بر لزوم تقویت زیرساخت های صادراتی در این استان تاکید کرد و ادامه داد: با وجود اینکه فارس قطب تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود، اما از داشتن حداقل امکانات برای صادرات محصولات محروم است از این رو ضرورت دارد رفع این مشکلات به عنوان یک دغدغه اساسی در دستور کار قرار گیرد.

موانع پیش روی راه اندازی پایانه صادراتی برداشته شود
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بر لزوم تسریع در ساخت پایانه صادراتی در این استان تاکید کرد و گفت: در این راستا باید موانع پیش روی راه اندازی این پایانه در فارس در دستور کار قرار گیرد بر همین اساس در جلسات مختلف پیرامون این موضوع مسائلی مطرح شده است.

پرواز هواپیمای ترابری در آسمان فارس| صادرات محصولات کشاورزی هوایی می شود

عسکری یکی دیگر از ضروریات برای صادرات محصولات کشاورزی را تقویت خطوط هوایی دانست و اظهار کرد: بر اساس پیگیری ها مدنظر است در استان فارس محصولات باکیفیت و ارگانیک کشاورزی و با نظارت درجه بندی، بسته بندی و در قالب یک فضای پایلوت حمل و نقل هوایی صادر شود.

لزوم حذف بروکراسی اداری برای ایجاد پایانه صادراتی
وی بر ضرورت حذف بروکراسی اداری در این حوزه تاکید کرد و گفت: اگر فضا برای سرمایه گذاران این بخش ایجاد و بسترسازی شود به فضای مطلوب و ارزآوری در این زمینه خواهیم رسید.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی از تخصیص یارانه سوخت برای هواپیما خبر داد و افزود: در این راستا استان فارس پایلوت صادرات محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده و به زودی هواپیمای صادراتی در این استان به پرواز در می آید.

منعی برای صادرات محصولات کشاورزی به شرط رعایت نکات فنی وجود ندارد
عسکری به برخی از اقدامات انجام شده برای حمایت از بخش کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: روند صادرات محصولات کشاورزی نیز تبدیل به یک قانون شده و هیچ منعی برای صادرات به شرط رعایت نکات فنی وجود ندارد. این مهم موجب می‌شود تا محصولات با نگاه اورگانیک نیز تولید شوند.

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس نیز پیش از این خواستار اهتمام جدی برای ایجاد و به سرانجام رسیدن کارگو در استان شده بود.

خسرو فروغان معتقد است که برای استانی مانند فارس با ویژگی های منحصر به فرد هیچ مانعی برای توسعه صادرات، در راستای رشد شاخص های اقتصادی، پذیرفتنی نیست چرا که ایجاد انگیزه و فراهم کردن شرایط برای فعالیت صادرکنندگان، منجر به افزایش میزان صادرات خواهد شد.

پرواز هواپیمای ترابری در آسمان فارس| صادرات محصولات کشاورزی هوایی می شود

وی یکی از بسترهای زیرساختی را ایجاد و تقویت سیستم حمل و نقل هوایی عنوان کرد و این را گفت که به طور حتم فعالیت هواپیمای باری در استان می تواند دستاوردهای زیادی در حوزه صادرات داشته باشد.

این فعال بخش خصوصی را اندازی خط هوایی منظم برای صادرات محصولات استان فارس را از الزامات جدی استان دانست و تقویت اقتصاد حاصل از صادرات را از دستاوردهای آن عنوان کرد.

اگر سیستم حمل و نقل هوایی کارگو برای صادرات در فارس ایجاد شود ضمن ایجاد منافع مناسب برای سرمایه گذاران، می توان میزان صادرات این محصولات را نیز افزایش داد

فروغان با تاکید بر اینکه محصولات کشاورزی فارس به دلیل کیفیت در بازارهای هدف صادراتی جایگاه بسیار خوبی دارند، اظهار کرد: از سالیان قبل نیاز جدی به صادرات هوایی در فارس وجود داشته و این خلأ در حوزه زیرساخت های صادراتی همواره محسوس بوده و اگر سیستم حمل و نقل هوایی کارگو برای صادرات در فارس ایجاد شود ضمن ایجاد منافع مناسب برای سرمایه گذاران، می توان میزان صادرات این محصولات را نیز افزایش داد.

حال باید دید که آیا فعال شدن بسترهای صادراتی از جمله هواپیمای باری می تواند فارس را در حوزه صادرات به آن نقطه مطلوبی که شایسته این استان است، برساند.

هواپیمای باری بی شک آرزوی تجار استان فارس برای صادرات محصولات کشاورزی است و از سوی دیگر فرصتی مغتنم برای پیشبرد اهداف اقتصادی استان به شمار می رود. زیرساخت هایی نظیر حمل و نقل هوایی، پایانه صادراتی و مولفه هایی از این قبیل می تواند استان فارس را در راستای توسعه اقتصادی یاری رساند.

توسعه اقتصادی در استانی که کشاورزی سهم قابل توجهی در اقتصاد دارد می تواند از مسیر توجه به نیازهای تجار، فعالان مرتبط و... محقق شود که در حال حاضر فعالان این بخش معتقدند که هواپیمای باری و پایانه صادراتی می تواند کمک بزرگی به توسعه فارس و همچنین اقتصاد کشاورزی باشد.

از این منظر باید متولیان امر نسبت به رسیدگی به این نیاز حوزه کشاورزی با جدیت بیشتری عمل کنند تا شرایط صادرات کشاورزی فارس به صورت هوایی بهبود یابد.

بازرگانان فارس برای پرواز هواپیمای ترابری در استان لحظه شماری می کنند.

کد خبر: ۱۶۳٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha