۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
کشت قراردادی اولویت‌ اول وزارت جهاد کشاورزی| مزارع زعفران زیر پوشش بیمه می‌رود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کشت قراردادی اولویت‌ اول وزارت جهاد کشاورزی| مزارع زعفران زیر پوشش بیمه می‌رود

تبریز- فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت کشت قراردادی در کشور گفت: کشت قراردادی اولویت‌ اول وزارت جهاد کشاورزی است.

اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: ما در بخش کشاورزی به‌خصوص امسال در حوزه دام و طیور در شرایط ویژه هستیم در کشور و استان ما هم به تبع از آن، دامداران و مرغداران در تأمین نهاده‌ها و سرمایه در گردش مورد نیاز مشکلات دارند با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها طبیعتاً در چنین شرایطی انتظار دارند که بیمه‌ای که انجام داده‌اند اگر در جایی متضرر و متحمل خسارت شده‌اند آن‌ها به‌موقع عمل شود که این یک انتظار به حق است مخصوصاً در چنین شرایطی که برای خود ما هم وظیفه اجتماعی ایجاد می‌کند که هرچقدر می‌توانیم در پرداخت غرامت تسریع کنیم.

وی ادامه داد: در زراعت نیز همین موارد ذکرشده صادق است در زراعت سطح زیر کشت عمده‌ای که در این جلسه اشاره شد، گندم است. گندمی که از محل طرح جهش تولید یا کشت قراردادی اتفاق می‌افتد استان ما از خشکسالی دچار خسارت شده است، ما اگر منتظر این باشیم که فرایندهای اداری را طی کنیم و خارج از این روند کاری انجام ندهیم، اتفاقی که می‌افتد عدم اعتماد به صندوق بیمه محصولات کشاورزی است.

فتحی ابراز داشت: وظیفه ما اعتمادسازی برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی است اگر بین این دو موضوع در دو راهی قرار بگیریم که آیا اعتماد ایجاد بکنیم یا در فرآیندهای اداریمان گرفتار شویم و فاصله‌ها و بی‌اعتمادی‌ها روزبه‌روز بیشتر شود، طبیعتاً عقل سلیم حکم می‌کند که به سمت اعتمادسازی برویم.

فتحی اضافه کرد: اعتمادسازی از چند جهت اهمیت دارد، اولاً صندوق بیمه محصولات کشاورزی به خاطر حفظ مصالح و منافع خودش، هرچقدر پوشش بیمه‌ای بیشتر باشد طبیعتاً هم خدمات مطلوب‌تر می‌تواند ارائه دهد و هم ضرر و زیانی که خودش متحمل می‌شود می‌تواند کاهش دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در حوزه کشاورزی برای ما و همکارانمان در زراعت و باغبانی یک وظیفه مضاعف ایجاد می‌شود برای اعتمادسازی و افزایش دادن پوشش بیمه‌ای. به لحاظ منطقی قابل‌پذیرش نیست که ما بیاییم در شرایطی که علوم این همه پیشرفت کرده منتظر باشیم که فرآیندهای طولانی اداری طی شود این‌ها ضعف‌هایی هستند که باعث می‌شود بین کشاورز و صندوق بیمه فاصله‌ها افزایش یابد.

فتحی اظهار کرد: سال قبل در طرح جهش تولید، افرادی که تحت پوشش بیمه بودند، پرداخت‌های نسبتاً مناسبی برایشان انجام شد و پرداخت‌ها هم در زمان مناسبی بود. ما سعی کنیم از سال گذشته عقب نمانیم و پیشنهاد می‌شود تهاتر و تسریع در پرداخت‌ها را امسال داشته باشیم.

وی افزود: برای افزایش سطح پوشش بیمه، من خود و همکارانم را مکلف می‌دانم که هرچقدر برای افزایش سطح پوشش بیمه تلاش کنیم کم است؛ اما از طرف دیگر ابزار اصلی در دست مسئولان صندوق بیمه محصولات کشاورزی است. ما باید راهکاری بیابیم تا خدمات مربوط به بیمه را نزد کشاورز ببریم، مثلاً اگر می‌خواهیم بیمه‌نامه بنویسیم ما به سراغ کشاورز برویم اگر به این شکل عمل نکنیم پوشش بیمه پایین می‌آید.

فتحی تأکید کرد: باید تعداد کارگزاری‌های بیمه زیادتر شود تا یک رقابت ایجاد شود و کارگزاری‌ها با تلاش و افزایش پوشش بیمه‌ای درآمدشان افزایش یاید اگر تعداد کارگزاری‌های بیمه را با استفاده از ظرفیت‌های مختلف از جمله ظرفیت‌هایی که در نظام‌مهندسی کشاورزی، نظام صنفی و اصناف وجود دارد افزایش دهیم فضای رقابتی خوبی فراهم می‌شود و برای کشاورزان نیز خدمات بهتری ارائه می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: در مورد بیمه زغال‌اخته، سازه گلخانه و زعفران باید اطلاع‌رسانی انجام گیرد و اقداماتی در ترویج صورت بگیرد تا استقبال لازم از سوی بیمه‌کنندگان به وجود بیاید. اگر ما تمام فعالیت‌های بخش کشاورزی را زیرپوشش بیمه ببریم قطعاً ریسک را کم می‌کنیم و این وظیفه ماست که حداقل در کنار بهره‌برداران باشیم.

فتحی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی جزء اولویت‌ اول وزارت جهاد کشاورزی است افزود: مقررشده است امسال کلیه سطوح زیر کشت کشاورزی را در قالب قراردادی پیش ببرند؛ بنابراین بیمه و تمامی خدمات ما به این سمت‌وسو می‌رود که در قالب کشاورزی قراردادی قرار بگیرد برای این کار هم همکاران ما در معاونت تولیدات گیاهی پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دهند.

کد خبر: ۱۶۳٬۶۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha