۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
بروکراسی مجوزهای دولتی؛ چالشی برای مسکن ملی دولت! | مسکن ملی با کیفیت تر از طرح های قبلی اجرا می شود
در گفتگو با معاون فنی گروه توسعه ساختمان تدبیر مطرح شد

بروکراسی مجوزهای دولتی؛ چالشی برای مسکن ملی دولت! | مسکن ملی با کیفیت تر از طرح های قبلی اجرا می شود

میری، معاون فنی گروه توسعه ساختمان تدبیر با اشاره به روند طولانی اخذ مجوزهای مسکن ملی به بازار گفت: صدور مجوز طرح ملی مسکن نیازمند توجه و تعامل بیشتر بین شهرداری‌ها و وزارت مسکن و شهرسازی است.  

بازار؛ گروه مسکن: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در شرایطی متولی ساخت بخشی از تعهدات دولت در طرح ملی مسکن شده است که اخذ مجوزهای ساخت و ساز به یکی از مهمترین چالش‌ های این گروه در برخی استان‌ ها تبدیل شده است. این موضوع علاوه بر کاهش سرعت پروژه موجب تحمیل هزینه‌ های بیشتر به روند اجرایی پروژه شده است.

در این راستا مسعود میری، معاون فنی و توسعه فناوری گروه توسعه ساختمان تدبیر ضمن توضیح درباره مزایای کیفی طرح اقدام ملی مسکن در مقایسه با پروژه های ملی دیگر در حوزه ساخت و ساز مسکن، در گفت و گو با بازار در مورد چالش‌ های موجود نیز توضیح می دهد.

* با توجه به اینکه گروه توسعه ساختمان تدبیر به عنوان متولی اجرای بخشی از طرح مسکن ملی کشور انتخاب شده، توضیحاتی در مورد نحوه اجرا و پیشرفت فیزیکی طرح بفرمایید.
شرکت توسعه گران عمران ستاد از زیر مجموعه های گروه توسعه ساختمان تدبیر به صورت داوطلبانه و بدون دریافت حق‌ الزحمه در راستای تعهدات اجتماعی و عام‌ المنفعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به عنوان کارگزار وزارت مسکن در ساخت پروژه ‌های مسکن ملی تعیین شده است.

بر این اساس اکنون به طور تقریبی اجرای ۳ و نیم میلیون متر مربع از زیربنا مسکن ملی در قالب ۲۷ هزار و ۵۰۰ واحد در ۹۳ پروژه و در ۲۹ استان بر عهده این مجموعه قرار گرفته است که بخشی از این مقدار را تحویل داده ایم و بخشی دیگر هم در آستانه تحویل قرار دارد. پیشرفت فیزیکی مابقی پروژه‌ ها نیز در مراحل مختلفی اعم از پی ریزی ساختمان تا اسکلت ساختمان و مراحل سفت کاری و نازک کاری قرار دارد.

برای اجرای این پروژه ها به طور تقریبی برای ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال زایی شده است. این پروژه‌ ها در راستای اجرای رسالت اجتماعی گروه توسعه ساختمان تدبیر برای دهک های پایین جامعه ساخته می شود. این گروه پیش از این هم در شرکت های اقتصادی خود طرح هایی برای خانه دار کردن دهک های پایین تر جامعه اجرایی کرده و به پایان رسانده است. از آن جمله می‌ توان به طرح ۴۲۰ واحدی علی‌آباد کتول در استان گرگان و پروژه ۲۰۶ واحدی ابزاران در شاهین شهر اصفهان اشاره نمود که در مرحله تحویل است. همچنین گروه توسعه ساختمان تدبیر در حال برنامه‌ ریزی برای ایجاد ۳۰۰ واحد در پروژه رسالت مشهد است.

عمده مشکل، روند اخذ مجوز ها است و باید برای رفع آن بین وزارت خانه و شهرداری ها هماهنگی های لازم ایجاد شود. علاوه بر این تأمین زیرساخت و انشعابات پروژه بخش مهم دیگری از مشکلات ساخت و تحویل پروژه‌ ها است

* اغلب فعالان صنعت ساختمان این انتقاد را می کنند که با بروکراسی های اداری بسیاری مواجه هستند و این موضوع برایشان چالش زا است. آیا در پروژه مسکن ملی هم شاهد چنین مشکلاتی هستیم؟
بله، علی رغم تمام تلاش‌ های انجام شده، روند اخذ مجوز ها همچنان با مشکلاتی همراه است که به نظر می‌ رسد ناشی از عدم هماهنگی کامل بین وزارت خانه و شهرداری‌ ها است.

هر چند به صورت مستمر و ماهانه جلساتی را با وزیر راه و شهرسازی برگزار می کنیم و در آنجا به بیان مشکلات می پردازیم و با نگاه مثبت جناب وزیر برخی مشکلات مرتفع شده است اما به نسبت کل روال ساخت و تحویل واحدها، عمده مشکل ما همان روند اخذ مجوز ها است و باید برای رفع آن بین وزارت خانه و شهرداری ها هماهنگی های لازم ایجاد شود.

البته مشکلات به همین جا محدود نمی شود و تأمین زیرساخت و انشعابات پروژه بخش مهم دیگری از مشکلات ساخت و تحویل پروژه‌ ها از گذشته تا امروز هستند. بنابراین نیاز به یک مدیریت واحد برای هماهنگی بین دستگاه های متولی زیرساخت های پروژه ها با هدف جلوگیری از ایجاد احتلال در تحویل واحدها ضروری به نظر می‌ رسد. همچنین روند اخذ تسهیلات بانکی نیز از مشکلات فراگیر این پروژه‌ ها است.

وقتی پول به پروژه نرسد، روند اجرایی آن نیز طولانی می شود؛ ما چون کارگزار وزارت مسکن هستیم در مسیر اجرای طرح زمین را می گیریم، تعریف پروژه می کنیم و مشاور می گیریم. پس از این مرحله نقشه ها را تهیه می کنیم و بعد از اخذ مجوزات پیمانکار می گیریم. پیمانکار کار ساخت را انجام می دهد و این کار توسط ما مدیریت می شود. بنابراین گروه توسعه ساختمان به صورت مستقیم کار را انجام نمی دهد.

در هر صورت همانطور که گفتم ما کارگزار هستیم. برنامه ما این است که در فاز نخست ۵۰ هزار واحد را تحویل دهیم و در فاز دوم بتوانیم این تعداد را به ۱۰۰ هزار واحد برسانیم.

باید زیرساخت و نقص هایی که در کار است و شرایط را برای بهره بردار سخت می کند مرتفع شود تا زمانی که پروژه آماده شد بهره بردار بتواند استفاده درست و کاملی را از پروژه ها ببرد

* با توجه به چالش ها و وجود بروکراسی اداری که در روند اخذ مجوز ها اشاره کردید به نظرتان چقدر دوره تکمیل این طرح زمان می برد؟
با توجه به اینکه خیلی از پروژه ها در روند اخذ مجوز ها قرار دارد، انتظار می رود هر چقدر در مسیر اجرای آن ها جلوتر رویم روند نیز تسریع شود. به نظر بنده از همه چیز مهمتر زیرساخت ها است یعنی وزارت مسکن به عنوان متولی اصلی این کار، زمانی که پروژه تعریف می شود و توسط کارگزار (چه ما و چه گروه های دیگر) یا حتی خود وزارت مسکن اجرا می‌ شود، باید به موازات آن زیرساخت هم پایش شود و ببینیم آن ها در چه وضعیتی قرار دارند.

بنابراین باید زیرساخت و نقص هایی که در کار است و شرایط را برای بهره بردار سخت می کند مرتفع شود تا زمانی که پروژه آماده شد بهره بردار بتواند استفاده درست و کاملی را از پروژه ها ببرد.

* چقدر طرح مسکن ملی بر اساس معیارهای مهندسی و مواردی که یک طرح باید به لحاظ کیفی موفق باشد پیش می رود؟
در خصوص طرح مسکن ملی می توان به این نکته اشاره کرد که به طور تقریبی در مقایسه با دوره های قبل مشکلات کمتری را شاهد هستیم و از تجربه طرح های بزرگ گذشته نهایت استفاده را کرده ایم.

در این دوره فرآیندها و خدمات مهندسی جهت تهیه و کنترل نقشه ها، اخذ مجوزات و پروانه ساخت به طور کامل رعایت گردیده و نظارت مستمر بر اجرای ساخت توسط ناظران منتخب سازمان های نظام مهندسی کشور در پروژه‌ های این گروه اجرا می‌ شود. همچنین این گروه با انجام نظارت عالیه مستمر و مقیم در پروژه‌ های زیر نظر خود و تلاش جهت انتخاب پیمانکاران دارای رتبه از سازمان برنامه و بودجه و همچنین تهیه مصالح استاندارد، سعی در ارتقای کیفیت در ساخت مسکن مطلوبتر نموده است.

سخن آخر؟
بیشترین چالش هایی که با آن ها مواجه هستیم در مرحله اخذ مجوزات و زمانی که در این مرحله طی می شود است و این موضوع خیلی کار را طولانی کرده. پیشنهاد می‌ شود رفع مشکلات تخصیص تسهیلات بانکی که می تواند خیلی در سرعت و کیفیت اجرا تاثیر گذار باشد و به آن کمک کند نیز با اهمیت ویژه ای بررسی و به آن رسیدگی شود.

کد خبر: ۱۶۳٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha