۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
۳ قفله شدن وام مسکن روستایی با اصرار سازمان برنامه بر تورم زایی| عصبانیت مجلسی ها از میرکاظمی
«بازار» گزارش می دهد

۳ قفله شدن وام مسکن روستایی با اصرار سازمان برنامه بر تورم زایی| عصبانیت مجلسی ها از میرکاظمی

پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با اصرار میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه بر تورم زا بودن آن بهترین فرصت برای بازسازی را از روستاییان گرفت.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رسیدن به ماه های میانی سال این نوید را به ساکنان و متقاضیان وام مسکن روستایی می دهد که روزهای خوب ساخت و ساز در این فصل از سال است و با نزدیک شدن به فصل سرما روند بازسازی و ساخت کُند و کُندتر خواهد شد.

اما اصرار بنیاد مسکن مبنی بر اینکه از دست دادن فرصت ساخت مسکن در روستاها ظاهرا خریداری ندارد و کسی هم چندان به آن توجهی ندارد. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بارها و بارها اعلام کرده است که تاخیر در پرداخت تسهیلات موجب توقف روزانه ۵۵۰ واحد مسکونی در روستاها خواهد شد.

۳ قفله شدن وام مسکن روستایی با اصرار سازمان برنامه بر تورم زایی| عصبانیت مجلسی ها از میرکاظمی

در ابتدای سال جاری اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با انتقاد از میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود که او تخصصی در بودجه ریزی ندارد و اگر پرداخت تسهیلات مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد متوقف شود ساخت روزانه ۵۵۰ واحد مسکونی در روستاها متوقف و قطعا ضررهای مالی و جانی توقف نوسازی و بازسازی مسکن روستایی که از دهه ۸۰ آغاز شده، بیشتر از پرداخت وام با نرخ سود ۵ درصد و رشد نرخ تورم خواهد بود.

تاکید میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه بر تورم زا بودن وام مسکن روستایی صدای اکثر سازندگان و متقاضیان مسکن در روستاها را در آورده است. او علت ضمانت نکردن سود ۱۳ درصدی تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی را، تورم زا بودن آن می داند در حالیکه بارها و بارها دولت و رئیس جمهور بر پرداخت آن تاکید کرده است.

او در مورد دستور آبان سال گذشته رئیس جمهور مبنی بر پرداخت وام مسکن روستایی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان گفت: قاعدتا این افزایش، بار مالی سنگینی همراه خواهد داشت.

حل این مساله دو راهکار دارد یا به بانک‌ها ابلاغ شود که در این صورت جزو بدهی دولت به بانک‌ها و موجب بالارفتن پایه پولی می‌شود و تورم زیادی ایجاد می‌کند یا اینکه بپذیریم از محل یارانه تامین شود. پرداخت این وام ۸۰ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد

میرکاظمی گفت: حل این مساله دو راهکار دارد یا به بانک‌ها ابلاغ شود که در این صورت جزو بدهی دولت به بانک‌ها و موجب بالارفتن پایه پولی می‌شود و تورم زیادی ایجاد می‌کند یا اینکه بپذیریم از محل یارانه تامین شود. پرداخت این وام ۸۰ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد و این مبلغ باید از جایی تامین شود، یا باید دولت بدهکار شود.

۳ قفله شدن وام مسکن روستایی با اصرار سازمان برنامه بر تورم زایی| عصبانیت مجلسی ها از میرکاظمی

آنطور که از صحبت های رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص راهکار تامین این میزان مبلغ بر می آید این است که این مبلغ باید از محل صندوق مسکن تامین شود اما همانطور که خبرها حکایت از آن دارند این است که منابع صندوق مسکن هنوز تامین نشده است؛ بخشی از منابع این صندوق قرار است از محل مالیات تامین شود که مالیات‌ها معمولا از مردادماه وصول می‌شوند. به عبارتی باز هم پرداخت وام به شهریور ماه و یا مهر ماه موکول خواهد شد.

عدم پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی دولت را در تحقق شعار ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی که ۲۰۰ هزار واحد آن مربوط به مناطق روستایی می‌شود، ناکام خواهد گذاشت

غلام رضا شریعتی اندراتی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: عدم پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی دولت را در تحقق شعار ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی که ۲۰۰ هزار واحد آن مربوط به مناطق روستایی می‌شود، ناکام خواهد گذاشت.

مجلسی ها بر این باور هستند که در قانون جهش تولید و تامین مسکن برای ساخت خانه های روستایی تسهیلات با نرخ سود ۵ درصد پیش بینی شده است و در همین راستا شورای عالی مسکن وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی را به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش داد اما تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.

۳ قفله شدن وام مسکن روستایی با اصرار سازمان برنامه بر تورم زایی| عصبانیت مجلسی ها از میرکاظمی

غلام رضا شریعتی با بیان اینکه دولت باید به وظیفه خود در پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی عمل کند، عنوان کرد: نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون عمران این حق مردم را پیگیری خواهند کرد.

او معتقد است تاخیر در پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی مردم را به دلیل افزایش روز افزون قیمت مصالح ساختمانی با مشکل مواجه می‌کند چرا که در زمان تصویب وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با توجه به صعب العبور بودن بسیاری از مناطق روستایی و افزایش هزینه های حمل بار حتی مبلغ مذکور تکافوی نیاز مردم را برای ساخت یا بازسازی منازل را نمی‌داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید دارد که با توجه به اینکه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی از مجموع یک میلیون واحد مسکونی که دولت وعده ساخت آن را طی یک سال داده است، باید در مناطق روستایی ساخته شود در صورت عدم پرداخت تسهیلات به این مناطق، دولت را در تحقق شعار خود ناکام خواهد گذاشت.

۳ قفله شدن وام مسکن روستایی با اصرار سازمان برنامه بر تورم زایی| عصبانیت مجلسی ها از میرکاظمی

اما مجید جودی معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن نیز در پاسخ به این پرسش که تاخیر در پرداخت تسهیلات، سهم وام مسکن روستایی را در قیمت تمام شده ساخت مسکن کاهش می دهد؟ تاکید کرد: در سال ۸۴ که طرح بازسازی و نوسازی مسکن روستایی با پرداخت ۵ میلیون تومان وام آغاز شد سهم این وام تا ۷۵ درصد قیمت تمام شده ساخت را پوشش می داد اما حالا با رسیدن سقف وام تا ۲۰۰ میلیون تومان این سهم تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. به هر حال افزایش قیمت نهاده های تولید این سهم را روز به روز کاهش داده است.

بر اساس آمارهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ۱۵۸ هزار واحد مسکونی در حال ساخت روستایی در ابتدای دولت که با دریافت تسهیلات صورت گرفته است ۴۰ هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده و از همان ۲۵ آبان سال گذشته که رئیس جمهور دستور افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان را صادر کرد تقریبا نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی روستایی پیشرفت چندانی نداشته است. چرا که رشد قیمت نهاده های تولید مسکن به اندازه زیادی بر قیمت تمام شده ساخت تاثیر گذاشته و عملا سهم تسهیلات مسکن را به زیر ۴۰ درصد رسانده است.

کد خبر: ۱۶۳٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 14
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      9 0
      بابا یه خبر درست بزنید و مردم رو خوشحال کنید. تا کی باید منتظر باشیم
    • رها IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      13 0
      شهریور ماه و مهر ماه دیگه به چکار میاد این وام فصل سرما شروع میشه خدا لعنتون کنه که خونه نداریم کسی هم بفکر نیست همین میرکاظمی اگه جای ما بودی چیکار میکردی
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      7 7
      سلام آقاجان نمایندگان محترم کنترل تورم مهمتره یا کشته شدن چند نفر بر اثر زلزله حال خود قضاوت عادلانه کنید من میگم تورم
    • اکبرخسروی IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      9 0
      بااین وام 200تومنی مستاجران زیادی صاحب خونه میشوند
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      11 1
      این آقا هم حتما از اون عوامل موساده که میخواد موجبات نارضایتی رو در بین روستائیان گسترش بده ، یعنی کسی نیست ، این ضد انقلاب رو بازخواست کنه
    • GB ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      13 0
      باید مجلس میرکاطمی را مجبور به اجرای دستورریس جمهور بکند بااینکه میرکاطمی باید کنار برود تا وام مسکن روستایی ۲۰۰میلونی پرداخت شود
    • کمال IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      21 0
      سلام شعار یک میلیون مسکن دولت پوچ در اومد وگر نه وام روستای الان ازاد بود
    • بازنشسته IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      1 0
      بازنشسته تامین اجتماعی هستم ولی ولی مسکن ندارم میگن بایت سپرده داشته باشی در روستا هستم اگه سپرده داشتم شروع میکردم..
    • رضا رسولی IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      1 0
      درکشور که مسولی دستور صریح رئیس جمهوررا در پرداخت وام روستایی را اعتنا نمی کند باید فاتحه اون کشور را خواند،
    • علی IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      1 0
      حرف متضاد عمل # استعفاي مير كاظمي # مدير ناتوان #مديريت ضعيف# وام روستايي # مردم ساده روستا
    • رویا IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      1 0
      یعنی این آقای میر کاظمی انقد قدرت داره که حرف رئیس جمهور و بقیه رو هیچ کنه!!!! یا همشون قصدشون اینه که پرداخت نشه یا واقعا جای مسئولین باید عوض بشه و انقد هر کی هر کی نباشه ... مردمم مسخره ی خودتون کردین!
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      1 0
      آقای رییسی وام 200م روستایی رو اجرایی کن آقای میرکاظمی میخاد شما رو خراب کنه .شما وعده سالی1م خونه رو دادید ولی این آقا نمیخاد حرف شما بشه چراشو من و امثال من نمیدونیم ولی شما دستور بدید ولم روستایی هرچه زودتر اجرایی شود .تشکر
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      1 0
      میر کاطمی هم در رابط با روستاییان وهم در رابط با باز نشستگان داره کار شکنی میکنه وایجاد نارضایتی در این دوقشر ایجاد کرده است
    • محمد IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      1 0
      جلوگيري از اين وام كارشكني تو پيشرفت ساخت و ساز هست سنگ اندازي در كار حكومت . اون وقت ميخان خودشون با دنياي شرق و غرب مقايسه كنن شما اقاي مسولين خودت سنگ ميندازي جلوي پيشرفت كشور واقعا تاسف باره ، برا همه باعث افتخاره كه كشور پيشرفت كنه اما متاسفانه يكي مث اقاي ميركاظمي حرف ريس جمهور رو زير پا ميزاره و كارشكني ميكنه .