۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۲
کدام مزیت استانِ «آشتی فرهنگ‌ها» را دریابیم
به بهانه سفر معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

کدام مزیت استانِ «آشتی فرهنگ‌ها» را دریابیم

استان البرز شاید با نگاه برخی افراد به واسطه مجاورت با پایتخت، حاشیه ای برای تهران تلقی شود ولی طیف گسترده ای مزیت در البرز وجود دارد که فقط گردشگری اقوام می تواند برند کشوری و جهانی به ارمغان آورد.

 خدیجه ستارزاده- بازار: روز پنج شنبه هفته گذشته استان البرز مهمان معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری بود و در جلسه ای که بدین مناسبت برگزار شده بود، مطالبی کلی و تعارفی از ظرفیت های استان البرز در زمینه صنایع دستی و گردشگری عنوان شد. غافل از این که همین حوزه می تواند نجات بخش استانی با مشخصات البرز باشد.

 

در این جلسه به اذعان مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری البرز بیش از ۹ هزار سال قدمت دارد و در زمینه گردشگری علاوه بر ییلاقی بودن کویر هم داشته و جاذبه‌های گردشگری استان در زمینه اقوام منحصر به فرد است.

بله قبول باید کرد که البرز بزرگترین شهرک صنعتی کشور و بیش از ۴۰۰۰ هزار کارخانه فعال دارد که به لحاظ اقتصادی قطب چند محصول استراتژیک مثل ماکارونی و لوازم آرایشی و بهداشتی و ... به شمار می رود و می تواند از آن جهت نیز سرآمد دیگر استانها باشد ولی اغلب صنعتگران در استان به مرحله ای رسیده اند که در شرایط کنونی دیگر توان افزایش ظرفیت تولید نداشته و حداکثر تلاش می کنند که همین تولید را حفظ کنند تا واحد تولیدی به سرازیری سقوط نیافتد. علت آن هم مشخص است، از مشکلات تهیه مواد اولیه گرفته تا نقدینگی و گیر و گورهای اداری رمق را از تولید کننده برده و بسیاری می گویند اگر نان رسانی به همین کارگران متخصص فن نباشد، تولید را رها می کنند.

اما البرز اگر می خواهد به لحاظ اقتصادی روی خوش روزگار را ببیند، باید سراغ حوزه ای رود که تا کنون بکر مانده و البته در آن زمینه حرفی نیز برای گفتن دارد.

مهاجرت شهرستانی ها به مرکز هرچند یک بلیه برای کشور به شمار می رود ولی در عین حال همین تهدید را می توان فرصتی ساخت که مزیت اقتصادی برای استان البرز باشد استانی که پذیرای همه اقوام از کرد و لر، عرب و بلوچ، ترک و ... است، نقطه تلاقی اقوام و فرهنگ ها به شمار رفته و از همین برخورد بارقه های امید می جهد

مهاجرت شهرستانی ها به مرکز هرچند یک بلیه برای کشور به شمار می رود ولی در عین حال همین تهدید را می توان فرصتی ساخت که مزیت اقتصادی برای استان البرز باشد. استانی که پذیرای همه اقوام از کرد و لر، عرب و بلوچ، ترک و ... است، نقطه تلاقی اقوام و فرهنگ ها به شمار رفته و از همین برخورد بارقه های امید می جهد.

صنایع دستی، آداب و رسوم، گویش و حتی خوراکی های خاص هر منطقه می تواند بهانه ای برای همایش در جای جای استان باشد. همایش هایی که نه تنها مهمانانی از داخل کشور که از دیگر ملل داشته باشد؛ مشروط به شروطی:

الف- از مسئولان دولتی که تقریبا مردم ناامید هستند زیرا همه اقدامات را از دریچه های رسمی و اداری پیگیری می کنند و همین نگاه کلیشه ای عاملی برای پس رفت روز افزون کشور در زمینه های اقتصادی شده است لذا به نظر می رسد بخش خصوصی علی الخصوص با دخالت کمیته مرتبط در اتاق های بازرگانی باید در این زمینه پیش قراول بوده و با افق دید باز برنامه ای کوتاه مدت و میان مدت با ابتکارات سرآمد های میراث فرهنگی و گردشگری تدوین و اجرا کنند.

ب- برگزاری نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی بی شک در این مسیر از ضروریات معرفی ظرفیت های استان «آشتی فرهنگ ها» به شمار می رود ولی قطعا کافی نیست. برای برگزاری یک همایش فرهنگی لازم است تمام پروتکل های مربوطه با ایده های جذاب مد نظر قرار گیرد. فقط یک بار اگر همایشی در استانداردهای بالا در کشور برگزار شود، خواهید دید که چقدر به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می تواند نقطه اثر باشد. گرفتن مشاوره در این زمینه از تورهای لیدرها گرفته تا فعالان نخبه برگزاری همایش های اثر گذار عامل مهمی است که نگارنده این مقال برای سرآغاز کار پیشنهاد دارد.

بنده که در برگزاری هیچ همایشی نقش نداشته و فقط نظاره کننده بوده ام در اغلب همایش های برگزار شده، بی توجهی به مخاطب و میهمان را در جای جای همایش ها تجربه کرده و شاهد بد خلقی از سوی یک کارگر ساده دست اندرکار در همایش ها تا نبود مسیر های دسترسی به محل همایش و کمبود پارکینگ و فقدان نقشه راه و .... بوده ام به گونه ای که شاید به همین علل بخش مورد علاقه خود را در نمایشگاه نیافته ام.

ج- تبلیغات هدفمند و تسهیل دسترسی جامعه هدف به نمایشگاه و همایش یکی از مهمترین آیتم ها برای یک همایش موفق به شمار می رود.شاید اگر شناخت دقیقی از محلات کرج و شهرستانهای استان وجود داشته باشد و برای جامعه هدف یک همایش، تبلیغات و دسترسی به وجود آید، امکان شکست در اهداف همایش تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

و در آخر شاید نکات بسیاری در این زمینه وجود داشته باشد که با تجربه موفق در برند سازی در استانها می توان دریافت. این مهم فقط و فقط با مشاوره، ممارست و توجه به اهداف محقق می شود و استانی که نسبت به دیگر استانها متمایز است، می تواند با عنایت به مزیت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به لحاظ اجتماعی و البته اقتصادی سربلند شود.

کد خبر: ۱۶۳٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha