۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
 نحوه رایگان شدن تعرفه آب مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تغییر می‌کند
سخنگوی صنعت آب کشور:

نحوه رایگان شدن تعرفه آب مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تغییر می‌کند

سخنگوی صنعت آب کشور از تدوین لایحه‌ای در دولت جهت ارائه به مجلس خبر داد که در صورت تصویب، رقم برآوردی آب بهای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، به طور مستقیم، به این مشترکان پرداخت خواهد شد.

به گزارش بازار، فیروز قاسم زاده مدیرکل دفتر اطلاعات و داده های آب کشور گفت: جهت تسهیل اجرای قانون رایگان شدن تعرفه آب مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، هزینه آب بهای مددجویان، از طریق وزارت نیرو به دستگاه های متولی پرداخت می شود تا این رقم را به صورت پول یا هزینه مصرف آب، در اختیار این افراد قرار دهند.

افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که مشمول رایگان شدن تعرفه های آب قرار می گیرند، جزو مشترکان کم مصرف آب و فاصلاب هستند. مشترکان کم مصرف آب، زیر یک سوم الگوی مشخص شده مصرف می کنند که ۲۲ درصد از مشترکان خوش مصرف را تشکیل می دهند.

وی با بیان این که آمار و اطلاعات این دسته از مشترکان در اختیار وزارت نیرو قرار ندارد و از بانک اطلاعاتی وزارت نیرو نیز، این مشترکان قابل شناسایی نیستند، افزود: طبق توافقی که با دستگاه های متولی این موضوع صورت گرفت، قرار شد که مشخصات فردی این دسته از مشترکان را در کنار شماره اشتراک آن ها، در اختیار وزارت نیرو قرار دهند تا تخفیف های قانونی در خصوص آن ها اعمال شود.

سخنگوی صنعت آب همچنین گفت: امسال هنوز فهرست مددجویان برای بهره مندی از تخفیف آب بها، به وزارت نیرو تحویل داده نشده است.

بر اساس بند «ی» از تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند در سال ۱۴۰۰ تعرفه‌های آب، برق و گاز مشترکان خانوارهای کشور را به گونه‌ای اصلاح کنند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکان کم‌مصرف خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر، مشترکان تا الگوی مصرف به صورت یارانه‌ای، مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی (آی. بی. تی) تعیین شود. تعرفه به نرخ صفر آب خانوارهای مذکور براساس بُعد خانوار محاسبه می‌شود.

میزان افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به‌اندازه‌ای تعیین شود که بار مالی رایگان کردن تعرفه مشترکان کم مصرف را جبران نماید و نیاز به تامین منابع جدید نداشته باشد.

این موضوع در بند «ک» از تبصره ۱۵ قانون بودجه امسال نیز تکرار و دو وزارتخانه مذکور موظف به ارائه گزارش های سه ماه به کمیسیون‌های انرژی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی شده اند.

کد خبر: ۱۶۳٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha