۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
قاچاق ۳۰درصدی گندم ایران به کشورهای همسایه| نرخ گندم با قیمت جهانی تناسب ندارد؛ سود در قاچاق است
بازار گزارش می دهد؛

قاچاق ۳۰درصدی گندم ایران به کشورهای همسایه| نرخ گندم با قیمت جهانی تناسب ندارد؛ سود در قاچاق است

به گفته کارشناسان، بدعهدی دولت در پرداخت پول گندمکاران و همچنین پایین بودن قیمت گندم ایران نسبت به قیمت جهانی، باعث شده یک سوم گندم تولیدی به صورت قاچاق از کشور خارج شود و عمدتا به عراق ارسال می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: وضعیت غلات جهان در حالی با ناپایداری مواجه است که به گفته کارشناسان، خشکسالی های اخیر و همچنین جنگ روسیه و اوکراین بیشترین تاثیر را در این وضعیت دارد. اگرچه بر اساس آخرین اتفاقات رخ داده روسیه و اوکراین توافق کرده اند شرایطی فراهم شود تا بتوانند غلات اوکراین از طریق دریای سیاه به بازارهای جهانی ارسال شود، اما کماکان دولتهای مختلف در پی خرید هرچه بیشتر غلات هستند. در ایران نیز فصل برداشت گندم است و اگرچه به گفته شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی گندم متناسب با هزینه ها اعلام شده است اما این روزها شاهد کاهش روند خرید گندم توسط دولت هستیم که به گفته عطالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور، به دلیل بدقولی بخش دولتی در پرداخت پول گندمکاران بوده است. هاشمی به بازار گفت: این تاخیر در پرداخت پول گندمکاران در حالی رخ داده که زمانی که در شورای قیمت گذاری مباشر برای خرید تعیین شد قرار بر این بود که تجهیز منابع شود و حداکثر یک هفته بعد از تحویل گندم پول گندمکاران پرداخت شود.

بر اساس این گزارش، از یکسو تاخیر در پرداخت پول گندمکاران و از سوی دیگر متناسب نبودن قیمت گندم در کشور با قیمت جهانی این محصول موجب شده است قاچاق گندم به دیگر کشورهای قوت بگیرد. به طوری که اخیرا یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرده است گندم ایران در عراق به نرخ کیلویی ۱۸ هزار تومان خرید و فروش می شود.

سازمان برنامه و بودجه با عدم تخصیص به موقع پول گندمِ کشاورزان ضربه بزرگی به کشور زده است

قیمت بین المللی گندم معادل ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان است
در این خصوص «مسعود اسدی، رئیس مجمع هماهنگی تشکلهای کشور» به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر به دلیل اتفاقات بین المللی که رخ داده بخصوص جنگ روسیه و اوکراین، در بحث غله بحران به وجود آمده و قیمت غله افزایش یافته است. به طوری که هم اکنون قیمت بین المللی گندم نیز حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان است.

اسدی افزود: با این وجود قیمت گندم در کشور پایین تر از نرخ جهانی است در نتیجه دو مساله باعث قاچاق گندم به دیگر کشورها می شود؛ یکی اختلاف قیمتی است که وجود دارد که شایسته بود دولت امسال گندم را به قیمت جهانی از کشاورزان خریداری می کرد که این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دومین مطلبی که مهم است این است که پرداخت پول به کشاورزان در استانهایی که برداشت اول داشتند بسیار با تاخیر انجام شد و این به سو مدیریت سازمان برنامه و بودجه برمیگردد.

اسدی خاطر نشان کرد: شخص آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه با این عدم تخصیص به موقع پول گندم کشاورزان ضربه بزرگی به کشور زدند.

در صورت امکان دولت در قیمت اعلامی خرید گندم بازنگری کند
رئیس مجمع هماهنگی تشکلهای کشور همچنین خاطر نشان کرد: درست است که پول گندمکاران را کم و بیش دادند اما با تاخیر زیاد پرداخت شد و این باعث شد یک وحشت زیاد بین کشاورزان کشور به وجود بیاید. از سوی دیگر به دلالان و افراد دیگر فرصت داده شد که با قیمت بالاتر و به صورت نقد از کشاورز خرید کنند.

وی ادامه داد: بنابراین پیشنهاد ما این است که در صورت امکان دولت در قیمت اعلامی بازنگری کند و از سوی دیگر متعهد شود که ظرف ۲۴ ساعت پول گندمکاران را پرداخت کند تا کشاورزان گندم تولیدی را تحویل بدهند و در ادامه مجبور به واردات نشویم.

اسدی افزود: همچنین از شورای قیمت گذاری نیز درخواست داریم که به شدت در قیمت گذاری ها دقت کند که با این روند تورمی که داریم در مورد قیمت گندم و دیگر محصولات برای سال آینده به مشکل برنخوریم. چون اعلام یک عدد نامناسب باعث لطمه شدید به تولید غلات در کشور خواهد شد.

در مورد گندم به احتمال زیاد حدود یک سوم تولید یا به عبارتی ۳۰ درصد تولید ما به دیگر کشورها به خصوص عراق می رود؛ به طوری که استانهای مرزی ما به راحتی محصول شان را به عراق می دهند چون تا به امروز هیچکدام از دولتهایی که روی کار آمده اند قدر کشاورزان را نمی دانند

دولت به کشاورز هیچ خدماتی نمی دهد اما انتظار دارد کشاورز گندم تولیدی خود را ارزان به آنها تحویل بدهد
محمد امین آسودار، مشاور مکانیزاسیون محمدرضا اسکندری وزیر سابق وزارت جهاد کشاورزی، نیز در خصوص احتمال قاچاق گندم به کشورهای اطراف از جمله عراق به خبرنگار بازار گفت: تمام کالاها و محصولات ایران من جمله گندم به راحتی از کشور خارج می شود. آن هم به این دلیل که مثلا در مورد گندم شاهد هستیم که دولت گندم را از کشاورزان ارزان خریداری می کند و کشاورز هم که برای دولت کار نمی کند و هرکه گرانتر بخرد به همان می فروشد.

آسودار افزود: به عبارت بهتر ما در بخش خدمات مشکل داریم؛ یعنی دولت به کشاورزان خدمات نمی دهد و از آن طرف می خواهد گندم گندمکاران را نیز ارزان بخرد.

وی در پاسخ به این سوال که دقیقا ارائه چه خدماتی مد نظر کشاورزان است، گفت: خدمات یعنی کود، بذر، سموم و همچنین ماشین آلات، که الان در این حوزه ها ما بسیار ضعیف هستیم. بنابراین کشاورز هم در مورد محصولی که تولید می کند تعهدی ندارد که حتما به دولت تحویل بدهد. بنابراین قطعا کشورهای همجوار و نه فقط عراق، با قیمت بالاتر اقدام به خرید گندم ایران می کنند و همیشه این اتفاق افتاده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان ارزیابی کرد چه میزان از گندم ایران به عراق فروخته می شود، گفت: در مورد گندم به احتمال زیاد حدود یک سوم تولید یا به عبارتی ۳۰ درصد تولید ما به دیگر کشورها به خصوص عراق می رود. به طوری که استانهای مرزی ما به راحتی محصول شان را به عراق می دهند چون تا به امروز هیچکدام از دولتهایی که روی کار آمده اند قدر کشاورزان را نمی دانند.

آسودار با بیان اینکه گندمکاران کشور پتانسیلی بیش از ارقام فعلی برای تولید دارند، گفت: وقتی به کشاورزان خدمات خوب ارائه نمی شود نمی توان انتظار داشت بیشترین تولید را داشته باشیم. به ویژه اینکه کماکان وضعیت مالی کشاورزان خوب نیست و کشاورزان همه به نوعی مستضعف هستند و به ناچار هرکسی پول بیشتری بدهد محصول خود را به او می فروشند.

کد خبر: ۱۶۳٬۴۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 10
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی حمودی IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      6 1
      حرف دل کشاورزه ممنون
    • مریم IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      7 1
      گندم عالی کشور مان را بدهید به کشورهای دیگه ... به خورد مرد نانی بدهید که با بدترین و بی کیفیت ترین و نا سالم ترین آرد دنیا پخته شده ... مثل برنج پاکستانی و هندی که معلوم نیست از چی ساخته شده
    • آذر US ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      9 0
      آن قدر به کشاورز دروغ و کلک زدن دیگر به خود وزیر هم باور ندارد
    • احمد IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      2 0
      قیمت جهانی گندم کیلویی ۲۵هزار تومان هست دروغ نگید ۱۸هزار تومان
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      1 0
      مگه روغن را به بهانه جلوگیری از قاچاق چندین برابر گران نکردند. فقط زورشون به کشاورزان بی یاور رسیده؟
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      1 0
      گوشت گوسفند ۳۷تومن گندم ۱۸تومن چ تناسبی! دام باید ۱۰کیلو بخوره یعنی ۱۸۰هزار تومن تا ۱کیلو گوشت زنده قاپان بده! میگم همه به فکر گندم اند پس دامدار چی؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      1 0
      گوشت گوسفند ۳۷تومن گندم ۱۸تومن چ تناسبی! دام باید ۱۰کیلو بخوره یعنی ۱۸۰هزار تومن تا ۱کیلو گوشت زنده قاپان بده! میگم همه به فکر گندم اند پس دامدار چی؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      1 0
      گوشت گوسفند ۳۷تومن گندم ۱۸تومن چ تناسبی! دام باید ۱۰کیلو بخوره یعنی ۱۸۰هزار تومن تا ۱کیلو گوشت زنده قاپان بده! میگم همه به فکر گندم اند پس دامدار چی؟؟؟؟؟؟
    • کشاورز IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 0
      متاسفانه تمام مسوولان فقط شعار میدن۰باحرف زدن هم چیزی درست نمیشه.
    • کشاورز زحمت کش IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 0
      چرا ازکشاورز حمایت نمی‌کنید... قیمت را متناسب با قیمت جهانی نمی‌کنید تا کشاورز مستضعف هم با جون دل بکاره که بازدهی داشته باشه و ب نفعش باشه. تاشماهم محبورنشوید گندم باقیمت بالاتری وارد کنید... چراااااااااإخه چرا نمی‌خواهید کشاورز وضعش خوب بشه می‌ترسید اگه خوب بشه دیگه نکاره ???