۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷
کشت پنبه به روش کشاورزی حفاظتی در گلستان اجرا شود
پژوهشگر آب و خاک:

کشت پنبه به روش کشاورزی حفاظتی در گلستان اجرا شود

گرگان- اسدی، پژوهشگر آب و خاک کشت پنبه به روش کشاورزی حفاظتی را در گلستان موفق ارزیابی کرد و گفت: در این روش نیاز به استفاده مکرر از سموم و علف کُش‌های متنوع نیست و برای کشاورز باصرفه است.

محمد اسماعیل اسدی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: در شمال استان گلستان بذر پنبه دلینته شده تولید همین منطقه، به میزان ۱۴ کیلوگرم در هکتار با روش بی‌خاک ورز یعنی بدون برهم زدن خاک و بر روی بقایای محصول درو شده، کاشته شد.

این پژوهشگر آب و خاک با بیان اینکه در این روش محصول از کانون گرد و غبار و ریزگرد حفظ می‌شود، افزود: در این روش نیاز به استفاده از سموم و علف کُش نیست.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزی حفاطتی قابل کاربرد در مناطق خشک و نیمه خشک استان است، ادامه داد: در دیگر مزارع این مناطق که کشت محصول از روش بی‌خاکورزی و حفاظتی نبوده، جمعیت آفت به شدت بالاست و به همین دلیل سم پاشی‌ها بی‌رویه انجام می‌شود.

اسدی معتقد است: اگر کشاورزان گلستانی متقاعد به کشاورزی حفاظتی شوند، بسیار موفق خواهند بود زیرا در این روش نه تنها آفتی مشاهده نمی‌شود بلکه حشرات مفید مانند کفشدوزک و بالتوری‌ها همان میزان اندک شته را از بین خواهند برد.

وی با بیان اینکه کفشدوزک‌ها دشمن شَته هستند و به صوزت غریزی این حشرات را تغذیه می‌کنند، افزود: وجود آن‌ها در زمین‌های کشاورزی مفید است.
او سم پاشی‌های بی‌رویه کشاورزان را آسیب به کفشدوزک‌ها دانست و گفت: متأسفانه در استان تا شش نوبت هم سم پاشی داشتیم که منجر به از بین رفتن این دشمنان طبیعی شته شد.

این پژوهشگر آب و خاک ادامه داد: نکته مثبت درباره کفشدوزک‌ها این است که از انواع شته‌ها تغذیه می‌کنند. برای مثال اگر در یک مزرعه کشاورزی فقط دو یا سه نوع کفشدوزک رها شوند، تمام شَته‌ها را از بین می‌برند.

وی در خاتمه یادآور شد: هر کفشدوزک در دوره لاروی هزار و هر حشره کامل تا ۹هزار شَته شکار می‌کند.

کد خبر: ۱۶۳٬۳۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha