۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
تولید مسکن خط اعتباری ویژه می‌خواهد| ظلم مضاعف بانک‌ها در تولید مسکن
نایب رئیس مجلس:

تولید مسکن خط اعتباری ویژه می‌خواهد| ظلم مضاعف بانک‌ها در تولید مسکن

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت یک میلیون واحد مسکن در کشور نیازمند خط اعتباری ویژه است تا این پروژه سرانجام خوش یومنی را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار بازار، علی نیکزاد صبح جمعه در آیین صدور پروانه ساختمانی شهرک الهیه اردبیل اظهار کرد: در کشور به اندازه کافی زمین برای افزودن به محدوده شهرها و صدور مجوز برای ساخت و ساز طبقاتی وجود دارد ولی برخی کارشکنی‌ها در این زمینه مانع از احداث و تأمین سرپناه برای جوانان و اقشار نیازمند شده است.

وی تصریح کرد: هر متر مربع مسکن در تهران قیمتش سر به فلک گذاشته و تمام جوانان آرزو دارند تا یک واحد ۷۵ متری داشته باشند در حالی که با هزینه‌های نجومی فعلی امکان مهیا شدن این شرایط نیز به وجود نیامده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در زمین و هوا امکان ساخت و ساز ندهیم، پس چگونه می‌خواهیم مشکل مسکن اقشار مختلف را برطرف کنیم در حالی که مجلس در قانون جهش تولید به عنوان یک قانون مترقی تمام زوایا را در نظر گرفته و سیستم بانکی نیز باید ۹۰ درصد تأمین اعتبار برای ساخت مسکن را انجام دهد.

سیستم بانکی ظلم مضاعفی را در مسیر مسکن‌دار شدن جوانان می‌کند
نیکزاد افزود: به صراحت اعلام می‌کنم که سیستم بانکی ظلم مضاعفی را در مسیر مسکن‌دار شدن جوانان می‌کند و خانه‌دار شدن این قشر به یک کار غیرممکن تبدیل شده است.

وی مشکلات اسباب‌کشی و درد و رنج مستأجری را جانکاه توصیف کرد و ادامه داد: خانه‌دار شدن نه تنها هویت فردی به همراه دارد بلکه آرامش و اقتدار خانواده‌ها را زمینه‌ساز می‌شود و همه انتظار دارند دولت سیزدهم راه چاره‌ای منطقی در این موضوع بیندیشد تا برای همیشه معضل مسکن برطرف شود.

نیکزاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: متأسفانه در دولت گذشته وزیر و شهردار تهران به جای توسعه ساخت و ساز در جنوب تهران، در شمال تهران باغ‌ها را با تغییر کاربری غیرقانونی تبدیل به ویلاهایی کرد در حالی که هر متر مربع زمین در شمال تهران سر به فلک گذاشته است.

با تصمیمات مقطعی نمی‌توان در حوزه مسکن اقدام مؤثری را انجام داد
وی اضافه کرد: با تصمیمات مقطعی نمی‌توان در حوزه مسکن اقدام مؤثری را انجام داد بلکه همچون طرح مسکن مهر باید خط اعتباری ویژه برای ساخت یک میلیون واحد مسکن در نظر گرفته شود تا شرایط مطلوب ساخت و ساز را شاهد باشیم.

نیکزاد بیان کرد: هر چند بنده سابقه دیرین در حوزه مسکن دارم اما به هیچ وجه پیشنهاد ساخت یک میلیون واحد مسکن در دولت سیزدهم با مشورت و توصیه من انجام نمی‌شود بلکه این اقدام دولت اگر به خوبی انجام شود، زمینه‌ساز اطمینان خاطری بیشتر در جامعه خواهد بود.

وی به آثار ارزشمند تحول و تحرک در حوزه مسکن و تبعات آن در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد هزینه‌ها در ساخت و ساز مسکن در حوزه صنایع مرتبط است که قطعا با فعال شدن صنعت ساختمان ۱۳۶ رشته شغلی متناسب نیز فعال می‌شود.

نیکزاد در ادامه سخنان خود اظهار کرد: مسکن لوکوموتیو اقتصاد کشور است و با تحرک‌بخشی در این حوزه به راحتی می‌توان سایر حوزه‌های اقتصادی را نیز به سمت تحول کشاند.

ضوابط و مقررات ساخت و ساز در شهرک الهیه مورد توجه قرار گیرد
وی با قدردانی از تأمین زیرساخت‌ها در شهرک الهیه اردبیل تصریح کرد: بعد از ۱۸ سال پیگیری و تلاش مستمر بالاخره این شهرک به مرحله صدور پروانه ساختمانی رسید و امیدواریم متولیان با دقت نظر بیشتر در توسعه این شهرک گام‌های مؤثری را بردارند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: شهردار اردبیل به ازای صدور پروانه از سازندگان درخواست خواهد کرد تا نسبت به کاهش ۲ اصله نهال در مسیر توسعه فضای سبز گام برداشته و بهتر است مجموعه آموزشی، خدماتی، رفاهی، بهداشتی، مذهبی و ورزشی در این شهرک فراهم آید.

نیکزاد خاطرنشان کرد: بخشی از این تأسیسات با همراهی دولت و بخش دیگری باید با همراهی سرمایه‌گذاران با تأمین سود مناسب انجام شود چرا که دولت توان اجرای فرهنگسرا، مجموعه‌های تجاری و خدماتی را در چنین شهرک‌هایی ندارد و باید از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه استفاده کرد.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود ضوابط و مقررات ساخت و ساز به ویژه نمای ایرانی، اسلامی و رعایت خط آسمان در شهرک الهیه مورد توجه قرار گیرد تا به شکل منظم ساخت و سازها را در این شهرک شاهد باشیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تولید مسکن و خانه‌دار شدن بخش عظیمی از مردم حرکتی خوشایند است که بیش از ۲۰ هزار نفر در این شهرک صاحب خانه خواهند شد که این تحولی عظیم در استان است و امیدواریم با رعایت اصول فنی ساخت و سازها در این شهرک مورد توجه و مراقبت قرار گیرد.

کد خبر: ۱۶۳٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha