۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
ایجاد ۱۰ مرکز خرید تضمینی و توافقی گندم در یزد| خشکسالی رغبت به کشت گندم را کاهش داد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ایجاد ۱۰ مرکز خرید تضمینی و توافقی گندم در یزد| خشکسالی رغبت به کشت گندم را کاهش داد

یزد- ملانوری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از فعالیت هفت مرکز خرید تضمینی و سه مرکز خرید توافقی برای سهولت کار کشاورزان برای فروش محصولات گندم و جو خبر داد.

ملانوری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امسال خرید تضمینی گندم به قیمت هر کیلوگرم ۱۵۰۰ تومان و جو به قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده که گندم از سوی اداره کل غله و جو از سوی شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می شود.

وی افزود: مراکز خرید توافقی تنها در صورتی که محصولات را بالاتر از نرخ تضمینی خریداری کنند، شرایط خرید را دارند البته مراکز خرید تضمینی، گندم خریداری شده را به کارخانه های آرد استان می فروشند و جو نیز برای مصرف در بخش دامداری خریداری می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان یزد بیان کرد: به دلیل کمبود آب، سطح زیر کشت گندم و جو استان کاهش و به سایر انواع کشت تغییر یافته است و در کنار آن عملکرد این محصول هم به دلیل کیفیت همین میزان آب محدود، کاهش داشته است.

ملانوری تاکید کرد: شاید کاشت گندم و جو در استان کویری دور از ذهن باشد اما کشاورزان یزدی با بیشترین بهره برداری از کمترین آب موجود، از دل خاک خوشه های طلایی گندم را کاشت، داشت و برداشت می کنند و روشهایی برای بهبود عملکرد با همکاری شرکت های دانش بنیان در دستور کار است.

وی یادآور شد: سطوحی که در گذشته به کشت گندم و جو اختصاص داشته، به دلیل کمبود آب، خشکسالی های پیاپی و تغییر الگو به کاشت محصولاتی از جمله زعفران، پسته و گل محمدی تبدیل شده اما کاشت این محصولات در استان متوقف نشده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه کاشت این محصولات به رغم کم آبی های موجود، مورد حمایت سازمان قرار دارد، از کاهش سطح زیر کشت این محصولات در استان شامل ۹ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم و سه هزار هکتار سطح زیر کشت جو خبر داد.

ملانوری افزود: مزارع گندم و جو استان در تمام شهرستان‌ها و بیشتر در شهرستان‌های خاتم، ابرکوه و بهاباد وجود دارد لیکن سطح زیر کشت محصولات گندم و جو استان از ۲۰ سال گذشته از ۲۰ هزار هکتار به ۱۲ هزار هکتار کاهش یافته و عملکرد آن نیز با توجه به کاهش کیفیت منابع آبی مورد استفاده برای آبیاری، تحت الشعاع قرار گرفته و افت کرده است.

کد خبر: ۱۶۳٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha