۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
ضرورت راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در کارخانجات و شرکت های تولیدی و صنعتی
گزارش خبری بازار؛

ضرورت راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در کارخانجات و شرکت های تولیدی و صنعتی

تبریز- سرپرست مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر ضرورت راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در کارخانجات و شرکت های تولیدی و صنعتی تاکید کرد.

بازار؛ گروه استان ها: نشست هم‌اندیشی واحدهای تولیدی دارای واحدR&D (تحقیق و توسعه) با حضور سرپرست مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ظهر امروز پنج شنبه در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

ابوالفتح ابراهیمی، نائب‌رئیس اتاق بازرگانی تبریز و رئیس کمیته صنعت و معدن ستاد اقتصاد دانش‌بنیان در این جلسه به اهمیت نقش تحقیق و پژوهش در واحدها اشاره نمود و گفت: متاسفانه ایجاد و راه‌اندازی مرکز تحقیقات و توسعه در شرکت‌ها مهم تلقی نمی‌شود و این خلا را شاهدیم.

ضرورت راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در کارخانجات و شرکت های تولیدی و صنعتی

ابراهیمی افزود: شرکت تراکتورسازی ۱۳ سال با مشکلات عدیده‌ای روبرو بود که توانستیم با برنامه‌ریزی‌های راهبردی، به کشورهای توسعه‌یافته سفرهایی داشته باشیم و با الگوبرداری از روش‌ها و متد روز دنیا، شرکت را در زمینه فناوری مجهز کرده و افراد نخبه را در کارهای تحقیق و توسعه وارد عمل کنیم.

اقتصاد دانش‌بنیان باید کسب‌وکارها را درگیر نوآوری و فناوری کند
رضا اسدی فرد، سرپرست مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این جلسه با ارائه مقدمه‌ای مختصر، اشاره کرد: ما مسیر ۱۰ ساله را از اوایل دهه ۹۰ تا کنون طی‌کرده‌ایم. قانون حمایت از شرکت‌ها و واحدهای دانش‌بنیان تصویب شد و حرکت‌ها و اقدامات انجام‌گرفته نشان می‌دهد، برای اقتصاد نفتی‌کشور که مبتنی بر خام‌فروشی می‌باشد، ظرفیت‌هایی وجود دارد که تولید محصولاتِ با ارزش‌افزوده‌ی بالا و مبتنی بر توانمندی دانش‌بنیان می‌تواند جایگزین خام‌فروشی شود. درحال‌حاضر، اقدامات انجام‌گرفته همچون نوری در انتهای راه است و با ورود درصد کمی ازشرکت‌ها درحوزه دانش‌بنیان، نمی‌توان ادعا داشت اقتصاد ما در این مسیر پیشرفت زیادی داشته ‌باشد.

وی ضمن ابراز خرسندی‌ از تصویب قانون اقتصاد دانش‌بنیان بعد از دو سال تلاش‌های مستمر، گفت: این اقدام، اتفاق بسیار مهمی بوده و این قانون، ناظر بر هر نوع کسب‌وکار در کشور است و فقط مختص به شرکت‌های دانش‌بنیان نیست و تمرکز بر این است که اقتصاد دانش‌بنیان به نحوی‌ کسب‌وکارها را درگیر نوآوری و فناوری کند.

ضرورت راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در کارخانجات و شرکت های تولیدی و صنعتی

اسدی فرد افزود: از نظر فناوری، کشور ما جزو ده کشور برتر جهان محسوب می‌شود اما در استفاده و بهره‌برداری اقتصادی از فناوری، در پله‌های پایین‌تر قرارگرفته است و از داشته‌های فناورانه کشور در راستای بهره‌ورکردن اقتصاد و ایجاد ارزش ‌افزوده در اقتصاد دانش بنیان استفاده نمی شود، به این دلیل که هنوز نتوانسته‌ایم بخش اصلی اقتصاد کشور را که در دست شرکت‌های بزرگ است وارد اقتصاد دانش‌بنیان کنیم.

اسدی فرد ادامه داد: در جهت تقویت اقتصاد دانش‌بنیان باید اقدامات اساسی انجام گیرد که هم در جهت حمایت از شرکت‌ها باشد و هم در جهت ورود شرکت‌ها به این اقتصاد نوآور، جاذبه، کشش و مشوق‌هایی در نظرگرفته شود. یکی از این مشوق‌ها حمایت‌های مالیاتی است. مثلاً شرکت‌های بورسی اگر بخواهند در دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند، ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری آنها از مالیات‌شان کم خواهد شد. بعنوان مثال ۱۰ میلیارد سرمایه‌گذاری، ۳ میلیارد کسر مالیات خواهد داشت. او پیشنهاد داد شرکت‌های دانش بنیان بایستی خود را به حدی از جذابیت برسانند که توسط شرکت‌های بزرگ خریداری یا ادغام شوند، زیرا ۹۰ درصد رشد شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته به ادغام در زنجیره شرکت‌های بزرگ است.

ضرورت راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در کارخانجات و شرکت های تولیدی و صنعتی

سرپرست مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در انتهای صحبت‌های خود، خاطر نشان کرد: برخی از شرکت‌ها از این نوع اقتصاد مبتنی بر دانش ناراضی هستند اما در بلند مدت به نفع صنعت و اقتصاد کشور خواهد بود و مقوله دیگر، موضوع همکاری بین شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صنعتی است که سعی بر ایجاد بسترهای لازم جهت همکاری این شرکت‌هاست.

اسدی فرد بیان کرد: بزرگترین مشکل شرکت‌ها، تامین منابع انسانی است. ما نیازمند مشاوران زبده در حوزه تحقیق و توسعه هستیم که با روان شناسی دقیق و علمی، بهره‌وری نیروهای انسانی را بررسی کنند. زیرا حیات شرکت‌های دانش‌بنیان منوط به داشتن منابع انسانی کاربلد و نخبه است.

شرکت های دانش بنیان باید مطالبه گر باشند
عبدالرضا فلاح، مشاور و نماینده تام‌الاختیار استاندار در حوزه فناوری، نوآوری، اقتصاد دانش‌بنیان و منطقه ویژه علم و فناوری نیز در این جلسه گفت: در کشور، قوانین بالادستی وجود دارد ولی متأسفانه در مرحله اجرا دچار مشکل هستیم و از شرکت‌ها خواستاریم که مطالبه‌گر باشند و در این راستا ما نیز با پیگیری‌ها و تغییر افکار، در صدد ایجاد بستر مناسب جهت تسهیل کار برای شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم. تقلیل قوانین به نفع فعالین اقتصادی درکشور کم است ولی شرکت‌ها می‌توانند جهت پیشبرد اهدافشان از ظرفیت‌های ستاد تسهیل و ستاد دانش‌بنیان بهره ببرند.

ضرورت راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در کارخانجات و شرکت های تولیدی و صنعتی

فلاح ادامه داد:استانداری با تمام قوا در خدمت شرکت‌های دانش‌بنیان است و مشکلاتی که واحدها عنوان می‌کنند را به نهادهای مربوطه انعکاس خواهد داد.

وی با اشاره به نقش مهم اتاق عنوان کرد: مدت‌زمانی است واحدهایی در استان به نام صندوق پژوهش و نوآوری تشکیل داده‌ایم و این صندوق با ۱۰ میلیارد تومان سرمایه پاسخگوی نیاز شرکت‌ها نیست و متاسفانه بخش خصوصی جهت تقویت این صندوق آنچنان که باید وارد عمل نمی‌شود و در این راستا بخش دولتی، دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری وارد عمل شده است اما آنچه که نیاز مبرم است چابکی بخش خصوصی در تقویت و افزایش سرمایه صندوق پژوهش و نوآوری است.

کد خبر: ۱۶۳٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha