۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
 نظام پرداخت تسهیلات بانکی بستر رانت است
نائب رئیس فراکسیون مبارزه با فساد مجلس:

نظام پرداخت تسهیلات بانکی بستر رانت است

نائب رئیس فراکسیون مبارزه با فساد مجلس با تصریح بر اینکه بستر رانت زیادی در نظام پرداخت تسهیلات بانکی وجود دارد گفت: باید در این خصوص سخت گیری بیشتری شود تا شاهد شفافیت حداکثری در این زمینه باشیم.

به گزارش بازار، علی اکبر کریمی، نائب رئیس فراکسیون مبارزه با فساد مجلس و نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش ما در مجلس همواره بر این بوده که بحث شفافیت را افزایش دهیم زیرا اعتقاد داریم که شفافیت مهم ترین راهکار پیشگیری و مقابله با فساد است.

وی افزود: در همین راستا و مطابق تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری، بانک ها موظف شدند گزارش فصلی از اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات پرداختی به اشخاص را به بانک مرکزی ارائه کنند و بانک مرکزی هم آن را منتشر کند که این کار صورت گرفته و همچنان باید موضوع را تداوم ببخشیم تا به شرایط مناسب در این حوزه برسیم و شفافیت کامل ایجاد شود.

نائب رئیس فراکسیون مبارزه با فساد مجلس تصریح کرد: متأسفانه با وجود ابلاغ قانون اما تعدادی از بانکها هنوز این موضوع را اعلام نکردند که ما هم پیگیر هستیم تا کار سرعت بگیرد.

کریمی یادآورشد: یکی از راهکارهای سریع ثروتمندشدن در اقتصاد ایران، وام گرفتن از سیستم بانکی است و علتش هم این است که این وام هایی که افراد می گیرند در دو حالت است.

حالت اول زمانی اتفاق می افتد که نرخ تورم بالاتر از سود بانکی است. وام گرفتن در چنین شرایطی باعث می شود پولی که به افراد داده می شود صرف سرمایه گذاری، خرید دارایی های ثابت و سرمایه در گردش برای کار شود و در نتیجه، ارزش رشد دارایی های خریداری شده به مراتب از اصل و فرعی که قرار است به بانک پس دهند بیشتر خواهدبود.

وی با تأکید بر اینکه نوع تسهیلات دهی بانکها به اشخاص نیز باید شفاف سازی شود افزود: بانکها در خیلی مواقع برای دادن تسهیلات ناچیز به افراد عادی سخت گیری های بسیار زیادی می کنند و در مقابل، به افراد فاقد وثیقه و بدون شرایط احراز صلاحیت وام های صد هزار میلیارد تومانی می دهند و بدین ترتیب به انبوه انواع بدهی های معوقه بانکی اضافه می شود.

کریمی اظهارکرد: بانکها انبوهی از بنگاه ها و شرکت های تولیدی، صنعتی و تجاری را برای خودشان ایجاد می کنند و به جای اینکه منابع و سپرده های مردم را در اختیار خود مردم و تولیدکنندگان و متقاضیان قرار دهند اینها را منحصراً به بنگاه های خودشان هدایت می کنند و باعث می شود که از طریق سود این بنگاه ها فربه تر و بزرگتر شده و دست تولیدکنندگان و عموم مردم هم از این وام ها کوتاه تر شود.

نائب رئیس فراکسیون مبارزه با فساد مجلس با تصریح بر اینکه بستر رانت زیادی در نظام پرداخت تسهیلات بانکی کشور وجود دارد گفت: باید در این خصوص سخت گیری بیشتری شود تا شاهد شفافیت حدأکثری در این زمینه باشیم.

کد خبر: ۱۶۲٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha