۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
اصناف مشروط به دانش بنیان شدن از مالیات معاف شوند| صادرات در دستور کار صنعتگران
رئیس خانه صنعت معدن ایران در گفتگو با بازار:

اصناف مشروط به دانش بنیان شدن از مالیات معاف شوند| صادرات در دستور کار صنعتگران

سهل آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: به اصناف پنج سال معافیت مالیاتی مشروط بر دانش بنیان شدن، بدهند چرا که این مورد می تواند اشتغال برای هزاران نفر ایجاد کند.

بازار؛ گروه صنعت: مالیات این روزها برای تمام مشاغل و اصناف چالش جدی ایجاد کرده است، چالشی که منجربه شکست روحیه برخی از صنعتگران شده است. اگر صنعت بخواهد جذب نیرو و اشتغال زایی داشته باشد، در گام نخست باید شرایط و الزامات آن فراهم باشد. دولت های پیشین به جای حمایت از تولید و توسعه زیرساخت ها برای اشتغالزایی، اغلب قوانینی دست و پاگیری را وضع کردند که امروز به آفت صنعت تبدیل شده است. از سویی شاهد هستیم که جبرتحریم های ظالمانه علیه کشور شرایطی ایجاد کرده است که تولید با چالش جدی همراه شده است.
باتوجه به این مسائل با «سید عبدالوهاب سهل آبادی» رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در بخش پایانی گفتگو به بررسی شرایط تولید پرداختیم:

اگر به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی عمل شود، وضعیت صنعت و خصوصی سازی بهبود خواهد یافت. بند یک اقتصاد مقاومتی به خصوصی سازی اشاره دارد، به حدی نسبت به خصوصی سازی بی توجهی شد که ظرفیت های موجود از بین رفت

* دولت باید با چه رویکردی در صنعت به سمت خصوصی سازی حرکت کند؟
اگر به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی عمل شود، وضعیت صنعت و خصوصی سازی بهبود خواهد یافت. بند یک اقتصاد مقاومتی به خصوصی سازی اشاره دارد، به حدی نسبت به خصوصی سازی بی توجهی شد که ظرفیت های موجود از بین رفت. بارها بیان کردیم که تشکل ها را برای خصوصی سازی دخیل کنند، به طور مثال اگر شخصی برای خرید یک واحد صنعتی دولتی اقدام کرد از تشکل ها بخواهند اهلیت آن فرد را تایید کند. یکی از انتظارات این هست که با گفتن؛ «به بخش خصوصی بها می دهیم» کاری از پیش نمی رود. بخش خصوصی را باید در این موارد دخل دانسته و پیش از اجرایی برنامه ای آن ها با بخش خصوصی مشورت کنند. در سطح کشور و تمام استان ها خانه صنعت، معدن و تجارت داریم که متشکل از انجمن های همگن تخصصی صنعت هستند.

* به توانمندی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اشاره کردید، کدام دولت بیشترین تعامل را با خانه صنعت داشته است؟
به تمام دولت ها اعلام آمادگی جهت تعامل و همکاری داشته ایم، اهمیت چندانی نیز برای ما نداشته که کدام دولت بیشترین تعامل را ایجاد کرده است. مهم این بوده است که صنعت توانمندتر از گذشته شود، خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و تمام خانه های استانی کوچک و چابک هستند. برخلاف سایر تشکل ها که چند صد نیرو دارند، خانه های صنعت با چند نیرو کارآمد و تخصصی در خدمت صنعت است. پیشنهادات عدیده ای به مرکز پژوهش های مجلس، دولت و ریاست جمهور دادیم، آمادگی خود را در کنار انتقال نظرات استان ها اعلام کردیم. اشتباهاتی صورت گرفته که تمرکز برخی از صنایع در استان های خاص رخ داده است، باید این موارد براساس آمایش سرزمین اصلاح شود. نباید صنایع فولاد و پتروشیمی در استانی که کویری است، متمرکز شود. امروز اصفهان یک استان سرسبز، خوش آب و هوا نیست، بلکه به حدی خشک شده است که صنعت کشاورزی این استان از بین رفته است. همین مورد را اکنون در استان یزد درحال انجام هستند.

اصناف مشروط به دانش بنیان شدن از مالیات معاف شوند | صادرات در دستور کار صنعتگران

خیلی از اصناف معاف مالیاتی هستند و برخی دیگر نیز مشمول تبصر شش ذیل ماده ۱۰۰ هستند. به اصناف پنج سال معافیت مالیاتی مشروط بر دانش بنیان شدن، بدهند. این مورد می تواند اشتغال برای هزاران نفر ایجاد کند

* برای افزایش اشتغال و جذب فارغ التحصیلان چه برنامه و هدفی دارید؟ آیا پیشنهادی در خصوص افزایش اشتغال برای دولت دارید؟
پیشنهادی برای رئیس جمهور دارم، باتوجه به اینکه بحث دریافت مالیات از اصناف بسیار مورد توجه است، باید گفت؛ خیلی از اصناف معاف مالیاتی هستند و برخی دیگر نیز مشمول تبصر شش ذیل ماده ۱۰۰ هستند. به اصناف پنج سال معافیت مالیاتی مشروط بر دانش بنیان شدن، بدهند. این مورد می تواند اشتغال برای هزاران نفر ایجاد کند. اصناف را فقط یک مجموعه اجتماعی نباید دید، بلکه دولت از آن ها باید بخواهد که به اقتصاد کمک کنند.

* خانه صنعت در سال جاری چه برنامه ای برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد؟
صنعت کاران در شرایط تولید بسیار سختی فعالیت دارند و اگر روزی غفلت کنند، جبران آن غیر ممکن است. از سوی بحث رقابت بسیار چشمگیر شده و اکنون صنعتگران به این نتیجه رسیدند که باید صادرات داشته باشند. صادرات نیز با محصول بی کیفیت انجام نمی شود، بنابراین باید علم به کمک تجربه بیاید. تولید کنندگان به سمت علمی شدن، داشتن واحد تحقیق و توسعه، برنامه ریزی و دست یابی به صادرات حرکت کردند. دست یابی به صادرات مستلزم افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده است. خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز به کمک انجمن های تخصصی همگن موارد مذکور را سر لوحه کار خود قرار داده است. واحدهای صنعتی که تعطیل و نیمه تعطیل بودند را به کمک برخی از تولیدکنندگان بزرگ مجدد به مدار تولید باز گرداندیم. برخی از این واحد های صنعتی ضعف مدیریت، معضلات بانکی و عدم توجه به نیرو انسانی داشتند، مشکلات این واحدها با کمک انجمن های همگن رفع و مجدد فعال شدند.

* به عنوان پرسش پایانی، نظر شما در خصوص برگزاری روز صنعت در سال جاری چیست؟
امسال روز صنعت را در حالی سپری کردیم که نسبت به مردم شرمنده نبوده و در شرایط سخت جبر تحریم های ظالمانه و رشد قیمت نهادهای تولید، توانستیم صنعت را به درستی هدایت کنیم. هرچند پیشنهادهای دیگری به جای افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها دادیم، اما نسبت به آن که می توانست از رشد تورم پیشگیری کند، توجه نشد. خیلی ها انتظار کاهش و تعدیل نیرو انسانی را نسبت به سال گذشته داشتند، اما شاهد هستیم چنین موردی رخ نداد.

کد خبر: ۱۶۲٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha