۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
آغاز افت تاریخی تولید مسکن از دولت یازدهم| ساخت مسکن در سال ۹۹ کمتر از سال ۸۳
«بازار» گزارش می دهد

آغاز افت تاریخی تولید مسکن از دولت یازدهم| ساخت مسکن در سال ۹۹ کمتر از سال ۸۳

افت تاریخی تولید مسکن در این سال ها در کنار رشد نرخ تورم و نقدینگی، زنگ خطر جهش قیمت ها را در عین افت شدید قدرت خرید متقاضیان به صدا در آورده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: میانگین ماهانه ساخت مسکن در تهران از سال ۸۳ تا ۱۴۰۱ نشان می دهد که روند ساخت و ساز همواره یک وضعیت رو به کاهش داشته و تنها در مقطعی آنهم در سال های ۹۰ تا ۹۲ یک رشد اندکی را تجربه کرده است.

در سال ۸۳ میزان تولید ماهانه ساخت مسکن حدود ۸ هزار واحد مسکونی بود که نکته قابل توجه آن این است که در سال ۸۴ یک افت اندک داشته و مجددا در سال ۸۵ نسبت به دو سال قبل خود افزایش جزئی پیدا می کند و به ماهانه حدود ۱۰۰۰ واحد مسکونی رسیده است.

اما در بهترین وضعیت، تولید مسکن در این سال های مورد اشاره به سال های ۹۰ تا ۹۲ یعنی در روزهای آغازین دولت یازدهم برمی گردد. اما آمارها نشان می دهد که کمترین میزان تولید مسکن نیز از همان روزهای آغازین دولت یازدهم استارت می خورد.

آمارها نشان می دهد که در سال ۹۴ میزان تولید مسکن در تهران حتی کمتر از آمارهای تولید مسکن در سال ۸۳ و ۸۴ است. اینکه چرا تولید مسکن این روزها دچار افت تاریخی خود شده است پاسخ های زیادی می تواند داشته باشد اما اکثر سازندگان مسکن بر این باور هستند که ریسک سرمایه گذاری در حوزه مسکن بالا رفته است و شرایط سرمایه گذاری در این بخش رو به مخاطره است.

آمارهای ساخت ماهانه مسکن در چند سال ۹۲ تا ۹۹ نشان می دهد که اوضاع تولید مسکن به قدری متزلزل است که در سال ۹۹ میزان تولید مسکن به صورت ماهانه حتی به کمتر از سال ۸۳ که ماهانه حدود ۸ هزار واحد مسکونی بود رسیده و در بهترین حالت به ۳ هزار واحد مسکونی رسیده است

آمارهای ساخت ماهانه مسکن در چند سال ۹۲ تا ۹۹ نشان می دهد که اوضاع تولید مسکن به قدری متزلزل است که در سال ۹۹ میزان تولید مسکن به صورت ماهانه حتی به کمتر از سال ۸۳ که ماهانه حدود ۸ هزار واحد مسکونی بود رسیده و در بهترین حالت به ۳ هزار واحد مسکونی رسیده است.

برخی از کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باور هستند که سنتی بودن ساخت و ساز در ایران پس از حدود ۴۰ سال موضوعی برای کاهش ساخت و ساز و تولید مسکن می تواند باشد اما به هر سوی باید متولی بخش مسکن به این نکته توجه کند که هر چه سریعتر به موضوع کاهش تولید مسکن و دلایل آن و در نهایت چاره اندیشی آن ورود کند.

افت تاریخی تولید مسکن در دولت یازدهم| ساخت مسکن در سال ۹۹ کمتر از سال ۸۳

خوانساری نایب‌ رئیس اتاق ایران بوروکراسی طولانی در دریافت مجوزهای ساخت و ساز را دیگر دلیل کاهش تولید مسکن و کاهش میزان سرمایه گذاری در بخش مسکن عنوان می کند.

دریافت مجوز برای یک پروژه ساختمانی حدود یک سال به درازا ‌می‌کشد؛ این در حالی است که ‌می‌دانیم خواب سرمایه در بخش مسکن طولانی است

او می گوید: دریافت مجوز برای یک پروژه ساختمانی حدود یک سال به درازا ‌می‌کشد؛ این در حالی است که ‌می‌دانیم خواب سرمایه در بخش مسکن طولانی است.

البته برخی از سازندگان مسکن عنوان می کنند که متاسفانه برخی سازمانها و نهادها مثل سازمان نظام مهندسی که باید صرفاً نقش یک ناظر را ایفا کند، به عاملی برای کُند شدن پیشرفت پروژه‌ها تبدیل شده اند. چنانکه سازنده نمی‌تواند خود ناظر انتخاب کند و سازمان نظام مهندسی ناظر را انتخاب ‌می‌کند. این‌ها هزینه‌هایی است که به پروژه‌های ساختمانی تحمیل ‌می‌شود.

افت تاریخی تولید مسکن در دولت یازدهم| ساخت مسکن در سال ۹۹ کمتر از سال ۸۳

اما فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» معتقد است که چندین عامل در کنار هم باعث افت تاریخی تولید مسکن شده است.

دلیل کاهش تولید مسکن را می توان در بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری جستجو کرد. چرا که تکانه های شدید قیمتی در سال ۹۷ و ۹۸ منجر به این شد که سازندگانی که اقدام به پیش فروش مسکن کرده بودند امروز نتوانند به بازار مسکن و ساخت و ساز باز گردند

او می گوید: اولین موضوع و دلیل کاهش تولید مسکن را می توان در بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری جستجو کرد. چرا که تکانه های شدید قیمتی در سال ۹۷ و ۹۸ منجر به این شد که سازندگانی که اقدام به پیش فروش مسکن کرده بودند امروز نتوانند به بازار مسکن و ساخت و ساز باز گردند.

پورحاجت معتقد است اگر قرار باشد دولت چاره ای برای این موضوع نیاندیشد و فکری برای تقویت بخش تقاضا نکند بدون شک انبوه سازان و سازندگان مسکن رغبتی برای ورود به بازار ساخت و ساز نخواهند داشت.

البته دبیر کانون سراسری انبوه سازان بر این باور نیز هست که افزایش شدید حجم سرمایه گذاری نیز مزید بر علت شده تا اکثر سازندگان و انبوه سازان به آرامی از بازار مسکن و ساخت و ساز کنار بروند.

متاسفانه برخی سازمانها و نهادها مثل سازمان نظام مهندسی که باید صرفاً نقش یک ناظر را ایفا کند، به عاملی برای کُند شدن پیشرفت پروژه‌ها تبدیل شده است. چنانکه سازنده نمی‌تواند خود ناظر انتخاب کند و سازمان نظام مهندسی ناظر را انتخاب ‌می‌کند. این‌ها هزینه‌هایی است که به پروژه‌های ساختمانی تحمیل ‌می‌شود.

آنطور که آمارها نشان می دهد هزینه های تولید مسکن در این چند سال روند صعودی به خود گرفته است و اگر وضع به همین منوال ادامه یابد بدون شک رشد قیمت تمام شده و در نهایت قیمت نهایی مسکن بدین شکل خواهد شد که دیگر هیچ سازنده ای از ترس عدم فروش واحدهای مسکونی خود وارد بازار مسکن برای ساخت و ساز نخواهد شد.

افت تاریخی تولید مسکن در دولت یازدهم| ساخت مسکن در سال ۹۹ کمتر از سال ۸۳

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در چند سال گذشته تولید مسکن دچار غفلت شده و متاسفانه این بی توجهی موجب انباشت تقاضای خیلی سنگینی در حوزه مسکن شده است می گوید: اگر می خواهیم به سمت رونق تولید مسکن حرکت کنیم ناچار به تقویت بخش خصوصی و استفاده از توان این بخش و فناوری های روز هستیم.

اگر بخواهیم یک بررسی اجمالی کنیم متوجه خواهیم شد که از اوایل دهه ۹۰ افت ساخت و ساز آغاز و از اوایل دولت یازدهم به اوج خود رسید و تاکنون هم این روند ادامه دارد. دولت باید از توان کامل داخلی استفاده کند و به سرعت دادن طرح جهش تولید مسکن اهتمام ویژه ای داشته باشد

وی ادامه می دهد: اگر بخواهیم یک بررسی اجمالی کنیم متوجه خواهیم شد که از اوایل دهه ۹۰ افت ساخت و ساز آغاز و از اوایل دولت یازدهم به اوج خود رسید و تاکنون هم این روند ادامه دارد. دولت باید از توان کامل داخلی استفاده کند و به سرعت دادن طرح جهش تولید مسکن اهتمام ویژه ای داشته باشد.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد در سال های آتی روند نزولی تولید مسکن باز هم ادامه یابد چرا که افزایش تورم و قیمت نهاده های تولید از یک سو و افت قدرت خرید مسکن از سوی دیگر، سازندگان بخش خصوصی را از بازار مسکن و ساخت و ساز فراری دهد. و اگر دولت فکری و اندیشه ای برای تشویق بخش تولید نیاندیشد بدون شک روزهای سختی به واسطه کاهش تولید در انتظار بخش تقاضا خواهد بود.

کد خبر: ۱۶۲٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha