۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
قوچان مقام دوم تولید گندم دیم را دارد| برپایی جشن شکرانه به مناسبت افزایش تولید
بازار گزارش می‌دهد؛

قوچان مقام دوم تولید گندم دیم را دارد| برپایی جشن شکرانه به مناسبت افزایش تولید

قوچان– بارش‌های خوب در سال زراعی جدید موجب شد تا مزارع گندم دیم امسال جان تازه‌ای بگیرد تا آنجا که به دلیل افزایش سطح تولید کشاورزان قوچانی جشن شکرانه گندم برپا کردند.

بازار-گروه استان‌ها: خشک‌سالی‌های حادث‌شده بر خراسان رضوی که بیشترین ضرر را به کشاورزان وارد کرده است در طی دو سال گذشته موجب شد تا تقریباً برداشت محصول دیم در گندم‌زارهای قوچان به کمتر از ۱۰ درصد برسد.

متأسفانه بارش ۱۵۰ میلی‌متری باران در سال زراعی گذشته و خشک‌سالی بی‌سابقه که طی ۵۰ سال گذشته در استان خراسان رضوی بی‌سابقه بود با سرمای زمستان دست‌به‌دست هم داد تا مزارع دیم قوچان را خشک کند.

شهرستان قوچان یکی از قطب‌های اصلی تولید بذر دیم استان درزمینهٔ گندم به شمار می‌آید و در همین راستا ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی خود را به کشت گندم دیم و ۵ هزار هکتار را به گندم آبی اختصاص داده است اما خشک‌سالی سال‌های گذشته ۹۰ درصد کشت دیم این شهرستان را تخریب کرد.

کاهش بارش‌ها موجب شد تا متوسط عملکرد به ازای هر هکتار از میزان یکم و نیم تن در دو سال گذشته به ۳۵۰ کیلوگرم در هکتار برسد لذا این میزان محصول برای کشاورز دارای صرفه اقتصادی نبود تا با کمباین برداشت محصول را انجام دهد.

خوشبختانه در سال زراعی جدید به دلیل بارش‌های ۲۴۰ میلی‌متری مزارع گندم دیم جان تازه‌ای گرفتند و کشاورزان قوچانی توانستند به دوران طلایی خود نزدیک شوند.

رتبه دوم تولید گندم
مدیر جهاد کشاورزی قوچان در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: سطح زیر کشت گندم آبی ۵ هزار هکتار و گندم دیم ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار را در این شهرستان به خود اختصاص داده است که در تولید گندم دیم رتبه دوم استان را دارا هستیم.

مهران حیاتی با اشاره به سطح زیر کشت ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم در سطح شهرستان افزود: بارندگی ۲۴۰ میلی‌متری در سطح شهرستان در سال گذشته موجب شد تا امسال برداشت گندم دیم افزایش و در مقایسه با سال‌های گذشته از عملکرد قابل قبولی برخوردار باشد.

وی بابیان اینکه تاکنون ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن گندم خوراکی و بذری در سطح شهرستان خریداری‌شده است ادامه داد: شهرستان قوچان در میان ۳۳ شهرستان خراسان رضوی مقام هشتم تولیدات را زراعی، دامی و شیلاتی را به خود اختصاص داده است .

حیاتی با تأکید بر این موضوع که جهاد کشاورزی تمام امکانات لازم در مراحل داشت، کاشت و برداشت را همچون تأمین بذر موردنیاز و مناسب، کود کافی و غیره را برای کشاورزان انجام می‌دهد، تصریح کرد: متأسفانه سال گذشته کشاورزان این شهرستان با خشک‌سالی شدیدی روبرو بودند که همین امر موجب شد ۹۰ درصد محصول گندم دیم قابل‌برداشت نباشد و رقم کمتری نسبت به هرسال برداشت و تحویل مراکز خرید شد.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان بیان کرد: سال زراعی جاری بارش نزولات آسمانی بسیار مناسب بوده و تاکنون ۲۴۰ میلی‌متر بارندگی در قوچان به ثبت رسیده است و همین امر نیز موجب شده ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن از محصول گندم استراتژیک این شهرستان توسط ۳ مرکز سیلوی شهید سیفی نیا، انبار داغیان و کارخانه آرد به‌صورت توافقی خریداری شود.

توزیع بذور اصلاح‌شده با عملکرد مناسب
مدیر حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: در حوزه گندم در سه دهه قبل در شهرستان قوچان فقط دو رقم بذر گندم داشتیم اما در حال حاضر به برکت تلاش‌های انجام پذیرفته ۲۶ رقم گندم در اختیار کشاورزان قرار دارد.

قوچان مقام دوم تولید گندم دیم را دارد| برپایی جشن شکرانه به مناسبت افزایش تولید

محمد صبور اذعان کرد: در میان این بذور رقم‌هایی به کشاورزان اعطاشده است که در شرایط خشک‌سالی تحمل بیش‌تری از خود نشان می‌دهد و کاهش عملکرد کم‌تری بروز می دهند.

وی به بازار گفت: ارقام اصلاح شده امروز کشاورزان ما را به سمتی برده که ناچار به کشت زودتر از موعد نیستند.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: این ارقام دوره رشد کوتاه تری داشته و از طرفی در مزارع نیاز به آب کم تری دارند و چون دچار تنش کم تر هستند لذا عملکرد مطلوب تری نشان می دهند.

مدیر حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی بیان کرد: در این راستا کشاورزان می توانند قبل از خریداری بذر گندم به مروجین کشاورزی و کارشناسان زراعت در شهرستان ها و مراکز استان ها مراجعه کرده و مشورت لازم را بگیرند و متناسب با تاریخ کاشت و منطقه اقلیمی خودشان بذر تهیه کنند.

وی ادامه داد: در هر حال ما نمی توانیم بذری را تعمیم دهیم بلکه برای تمامی نقاط استان و حتی شهرستان و هر نقطه جغرافیایی تاریخی که می خواهند کشت رقم خاص مناسب خودشان را داریم .

تبدیل مزارع به کارگاه های آموزشی
مدیر حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی هم چنین با اشاره به این موضوع که در منطقه قوچان انگور به عنوان یکی از محصولات اصلی خودنمایی می کند و شهرت جهانی دارد اظهار کرد: در این شهرستان تاکداران توانسته اند حدود ۵ برابر میانگین عملکرد تعریف شده از تاکستان های خو محصول برداشت کنند و لذا این موضوع از ظرفیت و قابلیت های قابل توجه این شهرستان حکایت دارد.

سازمان جهاد کشاورزی در نظر دارد تا افرادی که بعنوان تولید کننده نمونه معرفی می شوند واحد تولیدی آنان به عنوان کانون یادگیری محور آموزش قرار بگیرد.

صبور با بیان اینکه هدف سازمان جهاد کشاورزی در خصوص معرفی باغداران نمونه تنها دستیابی به افزایش عملکرد نیست ابراز کرد: سازمان جهاد کشاورزی در نظر دارد تا افرادی که بعنوان تولید کننده نمونه معرفی می شوند واحد تولیدی آنان به عنوان کانون یادگیری محور آموزش قرار بگیرد.

وی بیان کرد: در این راستا مهم است که واحد تولید کنندگان برتر بعنوان یک مدرسه تخصصی معرفی شود و سایر بهره برداران آنجا ضمن حضور، آموزش لازم را ببینند چون این آموزش فاصله تولید بین کشاورزان نمونه و میانگین تولید هر شهرستان را نزدیک می کنند.

وی تاکید کرد: استفاده از تجارب و آموزش به این وسیله می تواند ضمن بالاتر بردن بهره وری در مزارع ، واحدهای بهره برداری را نیز افزایش دهد تا بدین شکل کشاورزی به عنوان کشاورزی اقتصادی جلوه کند.

توسعه مکانیزاسیون کشاورزی
صبور در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر حمایت کشاورزان برای دستیابی وتوسعه مکانیزاسیون کشاورزی نیز اظهار کرد: در رابطه با ضریب مکانیزاسیون امسال خط اعتباری مناسبی اعلام شده و در همین راستا اعتبارات مناسبی نیز در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

قوچان مقام دوم تولید گندم دیم را دارد| برپایی جشن شکرانه به مناسبت افزایش تولید

صبور این اعتبارات را برای خرید خرید ماشین آلات کشاورزی دانست و گفت: در این مسیر باید به سمت ادوات کشاورزی کم خاک ورز برویم .

وی ضریب مکانیزاسیون در استان را نسبت به سال های قبل در سنوات گذشته پایین تر برشمرد وگفت: در حال حاضر شرایط نسبتا مناسبی داریم.

وی همچنین به برداشت های خوب گندم در سطح استان اذعان کرد: امسال نسبت به سال گذشته در حوزه تولید گندم شرایط مناسبی داشتیم به طوری که با رعایت مباحث فنی که کشاورزان داشتند و بارش های خوبی که اردیبهشت ماه داشتیم بالغ بر ۳۰۰ هزار تن خرید تضمینی در استان صورت گرفت.

این کارشناس حوزه کشاورزی افزود: در همین راستا بیش از ۲۰۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم و چون امسال قیمت مناسبی نیز برای خرید تضمینی اعلام شد لذا کشاورزان ما نیز رغبت پیدا کردند و گندم را به مراکز خرید دولتی تحویل دادند.

کد خبر: ۱۶۲٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha