۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
جدایی وزارت صمت و بازرگانی اشتباه است| ظرفیت معادن با ماشین آلات فرسوده در حال نابودی
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد

جدایی وزارت صمت و بازرگانی اشتباه است| ظرفیت معادن با ماشین آلات فرسوده در حال نابودی

سهل آبادی رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، به «بازار» گفت: اگر ادغام وزارت صمت و بازرگانی بر مبنای کوچک سازی دولت بود، جدایی این دو وزارت در شرایط فعلی سبب بزرگ شدن دولت می شود.

بازار؛ گروه صنعت: چندی است که بحث جداسازی وزارت صمت و بازرگانی علیرغم تغییر چارت سازمانی این وزارت مطرح شده است. سیدرضا فاطمی امین سعی دارد با برنامه ریزی و ارزیابی فرآیندها وضعیت عملکرد وزارت متبوعش را بهبود بخشد. این درحالی است که صنایع بزرگ و مهم کشور امروز با چالش تامین انرژی مواجه هستند، از سوی به نظر می رسد وزارت نیرو کمترین سطح تعامل را با وزارت صمت و صنایع دارد. از آن سو مشکلات و معضلات معادن در دولت سیزدهم ظاهرا به فراموشی کامل سپرده شده است. بنابراین به سراغ سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران رفتیم تا در بخش نخست گفت و گو وضعیت صنایع و معادن کشور را بررسی کنیم:

* چندی پیش در روز صنعت همایشی برگزار شد که پس از چند سال رئیس دولت میان صنعتگران حضور می یافت، در آن روز رئیس جمهور و وزیر صمت چه وعده ها و برنامه هایی برای بهبود وضعیت صنعت ارائه کردند؟
همانطور که اشاره کردید، رئیس جمهور و وزیر صمت از حضار مهم روز صنعت بودند که پای سخنان صنعت گران نشستند. در این میان نیز فرصتی در اختیار مسئولان، اتاق اصناف و بازرگانی، تشکل ها و خانه صنعت قرارگرفت. علیرغم ضیق وقت توانستم مطالبی را به رئیس جمهور و سایر حضار ارائه دهم. امیدواریم دستوراتی که رئیس جمهور در روز صنعت آن را اعلام کردند، از سوی مسئولان به مرحله اجرا برسد.

البته رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز وعده هایی در خصوص اصلاح قوانین دادند.

معتقدم که در روز صنعت، توان صنایع کشور را به رخ می کشیم، به زعم صنعتگران نشست مذکور نیز برای آن است که دنیا بداند که در کشور مدیران، تولیدکنندگان و کارگران برای صنعت چقدر زحمت کشیدند. معتقدم در ایام مذکور باید مشکلات را هم مطرح کرد، در نشست روز صنعت اظهار داشتم؛ آقای رئیسی اوضاع آنطور که می گویند خوب نیست و بدانید که در طرح جراحی اقتصادی باید همه قسمت ها جراحی شود. این مورد فشار به جامعه وارد و کارگران توان مقابله با این همه گرانی ندارند، کارگر اگر از نظر روحی و روانی آرامش معیشت نداشته باشد، از نظر جانی و اقتصادی ممکن است اشتغال در معرض خطر قرار گیرد. تا چه زمانی باید از بدنه یک گروه مولد مانند صنعتگر یا تجار بکَنید و در چاه بی پایان به نام دولت بریزید؟

در بند یک اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری فرمودند؛ «دولت کوچک و خصوصی سازی انجام شود»، هیچ کدام تاکنون صورت نگرفته و هر سال دولت در حال بزرگ شدن است

* به بحث اشتغال اشاره کردید، باتوجه به نیروی انسانی بهره وری در کشور چه مقدار افزایش داشته است؟
در بند یک اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری فرمودند؛ «دولت کوچک و خصوصی سازی انجام شود.»، هیچ کدام تاکنون صورت نگرفته و هر سال دولت در حال بزرگ شدن است که نتیجه آن کاهش بهره وری خواهد بود. بهره وری کشور در دنیا همیشه رشد منفی دارد، اگر ایران را با چین که ۵۰۰ درصد رشد بهره وری داشته قیاس کنیم، نتیجه کوچک سازی دولت و موفقیت را درک خواهیم کرد. اقتصاد کشور زمانی می تواند رونق بگیرد که بهره وری افزایش یابد. نمی توانیم ۱۵ برابر ژاپن نیروی اداری داشته باشیم، اما به دنبال افزایش بهره وری و بهبود اقتصاد باشیم. تمام این موارد را در روز صنعت با حضور رئیس جمهور و وزیر صمت عنوان کردم که مورد تایید ایشان قرار گرفت.

اگر ادغام وزارت صمت و بازرگانی بر مبنای کوچک سازی دولت بود، جدایی این دو وزارت از یک دیگر در شرایط فعلی سبب بزرگ شدن دولت می شود

* به کوچک سازی دولت اشاره کردید، آیا با جدایی وزارت صمت از بازرگانی موافق هستید؟
از زمان دولت سازندگی منتظر کوچک شدن دولت بودیم و هر روز شاهد رشد آن هستیم. اکنون نیز دولت پیشنهاد جدایی وزارت صمت و بازرگانی را مطرح کرده است. در مقطعی که قرار بود این دو وزارت ادغام شوند، مصاحبه ای در خصوص مخالفت با این موضوع به دلیل عدم مطالعه کافی و دقیق داشتم. امروز نیز مخالف جدایی دو وزارت مذکور از یک دیگر هستم. اگر تصمیم گذشته بر مبنای کوچک سازی دولت بود، جدایی این دو وزارت از یک دیگر در شرایط فعلی سبب بزرگ شدن دولت می شود. جدایی این دو وزارت از یک دیگر آفت برای اقتصاد و دست خوش آئین نامه های خلق الساعه و نظراتی می شود که برای کشور خطرناک است. یکی از مباحث مهم امروز این هست که وزرا هم از نظر مجلس باید کمی استقلال داشته باشند. وزیرصمت معتقد است که مشکلات از طریق برنامه ریزی حل شود و تغییراتی نیز در بدنه وزارت و چارت سازمانی آن داده است.

جدایی وزارت صمت و بازرگانی اشتباه است| ظرفیت معادن با ماشین آلات فرسوده در حال نابودی

* به نظر شما امروز صنعتگران با چه مشکلاتی مواجه هستند و برای حل آن چه اقدامی باید انجام شود؟
یک صنعتگر باید وارد چند سامانه شود؟ یک صنعتگر باید چه مقدار به کارهای حاشیه ای جز تولید بپردازد؟ امروز یک صنعتگر امنیت خاطر کارگران را ندارد، کارگران نیز کوچک ترین تسهیلی در بخش درمان که متولی آن تامین اجتماعی است، ندارند. سازمان تامین اجتماعی در قبال هزینه ای که دریافت می کند و رسالتی که دارد، کمترین میزان خدمات را ارائه می دهد. شفاف بودن مالیات بسیار قابل تقدیر است، ولی نباید مالیات دهنده طیب خاطر در خصوص توسعه و بهبود زیرساخت های کشور و کاهش مشکلات صنعتی داشته باشد؟ صنعتگر در تابستان برق و در زمستان گاز ندارد، هرچند که حق مردم قطعی انرژی نیست ولی آیا حق صنعت قطعی انرژی با برنامه یا بی برنامه هست؟ تعداد کثیری از نیروگاه ها از مدار خارج یا ظرفیت واقعی خود را ندارند، از سوی دیگر نیز الگو مصرف نسبت به گذشته افزایش یافته است. دولت تاکنون توانسته چه مقدار از نیروگاه های بخش خصوصی را جذب کند؟ اکثر نیروگاه های خصوصی طلب کار هستند و دولت هر وقت تمایل داشته و به هر قیمتی که خواسته، خرید انرژی انجام داده است.

شرکت های خصولتی نیز مانند خودروسازان نیستند، اگر خودروسازان خصوصی هستند، هیات مدیره را چرا دولت تعین می کند؟

* به عنوان رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص عملکرد خودروسازان چه نظری دارید؟
چندسال هست که مقام معظم رهبری سال را با نام «تولید» آغاز می کنند، موتور محرکه اقتصاد را تولید می دانند، اما فرصت سوزی نسبت به این موارد انجام شده است. در صنعت خودرو علیرغم وجود دو کارخانه بزرگ با نیرو انسانی و زیرساخت قابل توجه، پسندیده نیست که آرزو جوان ایرانی خرید یک پراید باشد. صد ها قطعه ساز در کشور فعالیت دارند، اما همچنان ضعف تامین قطعه وجود دارد. شرکت های خصولتی نیز مانند خودروسازان نیستند، اگر خودروسازان خصوصی هستند، هیات مدیره را چرا دولت تعین می کند؟ یکی از مباحثی که امروز تولید را دچار مشکل کرده، منزل و اسکان کارگران است. انتظار داریم دولت به کمک تعاونی ها و کارفرماها اقداماتی در راستای تامین مسکن انجام دهد که پس از ۳۰ سال فعالیت و بازنشستگی کارگران دغدغه تامین مسکن در کلانشهرها نداشته باشند. به جای شعار در خصوص ساخت چندهزار خانه بهتر است دولت برنامه ریزی عملیاتی در این خصوص انجام دهد.

جدایی وزارت صمت و بازرگانی اشتباه است| ظرفیت معادن با ماشین آلات فرسوده در حال نابودی

امروز قیمت ماشین آلات معدنی چندین برابر و هزینه تعمیرات آن ها چندصد برابر است. فعالان معدن با ماشین آلات سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ در حال کارکردن هستند

* فعالان بخش معدن معتقد هستند که دولت سیزدهم آن ها را به فراموشی سپرده است، نظر شما در این خصوص چیست؟
فرقی ندارد این دولت و آن دولت، تمام دولت ها نسبت به بزرگترین نعمت خدا دادی کشور که معدن هست، بی توجه هستند. در حاشیه روز صنعت بیشتر از ۱۰ نفر به من مراجعه کردند که برای تامین گازوئیل مشکل دارند. چرا باید با چشم قاچاقچی به معدنچیان نگاه کنند و بارها مخازن ذخیره سازی گازوئیل آن ها را بررسی کنند؟ امروز قیمت ماشین آلات معدنی چندین برابر و هزینه تعمیرات آن ها چندصد برابر است. فعالان معدن با ماشین آلات سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ در حال کارکردن هستند، با این شرایط توفع موفقیت بخش معدن را دارند؟ هنوز نتوانستیم دولت را قانع کنیم که اگر یک استان ظرفیت بالای معدن دارد، تفیض اختیار همان استان را انجام دهند. نباید پرونده یک معدن کار به شورای عالی معدن ارسال و شش ماه بررسی آن زمان ببرد. آیا وزارت صمت در پروانه های تاسیس که تفیض اختیار به خانه های صنعت شده، با مشکل مواجه است؟ آیا باری به هزینه های مردم اضافه شده است؟ برخی از این پروانه ها در ظرف چند ساعت صادر می شود. با این قوانین مزایایی که در معادن وجود داشت را از بین بردند.

کد خبر: ۱۶۲٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha