۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴
دانش ضدتحریمی به کمک صادرات انرژی می‌آید| صنعت بلاک‌چین؛ دانشی ضدتحریم
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

دانش ضدتحریمی به کمک صادرات انرژی می‌آید| صنعت بلاک‌چین؛ دانشی ضدتحریم

زنجان- کارآفرینان زنجانی با فعالیت‌های دانش‌بنیان و از طریق توسعه صنعت بلاک‌چین به کمک صادرات انرژی و خنثی کردن تحریم‌ها می‌آیند.

فاطمه تاج بخش؛ بازار: مقام معظم رهبری در ابتدای امسال عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» را برگزیدند و این امر مسئولیت همگان به خصوص مراکز علمی، کارآفرینان، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، تولیدکنندگان و موارد مرتبط را برای تحقق شعار سال بیشتر برجسته کرد. بر همگان روشن است که انتخاب هر عنوان برای شعار سال نشان از اهمیت موضوع در کشور و نیازهای جامعه برای رشد و تعالی دارد.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار بازار با افشین آشوری، مدیرعامل شرکت آسیا بلاک‌چین پارس و رئیس کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز کشور در مورد فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان را می‌خوانید:

لطفاً برای آشنایی با شرکت در مورد فعالیت‌ها و زمان آغاز به‌ کار آن توضیحاتی را ارائه بفرمایید؟
فعالیت شرکت در حوزه «بلاک‌چین» به عنوان یکی از فناوری‌های جدیدی بوده و جزو انقلاب صنعتی چهار به شمار می‌رود. بلاک‌چین چندین بخش حوزه دارد که معروف‌ترین آن‌ها به بیت‌کوین یا طلای دیجیتال، رمزارزها، نرم‌افزارها و قراردادهای هوشمند و ... مربوط می‌شود.

از سال ۱۳۸۰ در حوزه‌های دیتاسنتر و امنیت شبکه کار می‌کردیم و در سال ۱۳۹۶ یعنی حدود پنج سال پیش تصمیم گرفتیم که مجموعه بلاک‌چین را به طور تخصصی راه‌اندازی کنیم و جزو کسانی بودیم که قانون بلاک‌چین و استخراج رمزارز را در کشور پیگیری کردیم و بخشی از این قوانین در سال ۹۸ به تصویب رسید و اکنون اصلاحیه آن در دست تدوین است. در واقع در سند تحول اقتصادی کشور در بخش رمزارز نقش‌آفرین بودیم.

طرحی به کشور ارائه دادیم که به عنوان سومین طرح در دنیا مطرح است و در آن قصد داریم شهرک تخصصی استخراج رمزارز و صنعت بلاک‌چین را با برق خودتأمین احداث کنیم. در این طرح گاز را به قیمت صادراتی از دولت تحویل می‌گیریم و در فرآیند نیروگاهی آن را به برق تبدیل کرده و انرژی برق را به واحدهایی که در شهرک تخصصی بلاک‌چین مستقر هستند، ارائه و ارزش‌افزوده خلق می‌کنیم.

این شهرک ۱.۵ تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت اشتغال ۷۰۰ نفر را به طور مستقیم دارد. درآمد استان از محل فروش گاز ۱۰۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و با توجه به اینکه در این طرح تعهد ارزی نیز داریم، بنابراین ۱۰۰ میلیون دلار نیز ارزآوری مستقیم خواهد داشت.

در این صنعت می‌توانیم گاز یا برق را به قلب اروپا و آمریکا و هر کجای دنیا که بخواهیم صادر کنیم و یکی از شاخص‌های بارز این فرآیند این است که محصول آن به طور کامل مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ضدتحریمی بوده و می‌توانیم پول نقد را از کشور واردکننده دریافت کنیم.

در حال راه‌اندازی مرکز آموزش صنعت بلاک‌چین هستیم. احداث واحد تولید و مونتاژ برخی دستگاه‌ها را در دستور کار داریم. یکی از دستگاه‌های مهم ماینر و ریگ‌ماینر هستند که سال‌های گذشته در شهرک صنعتی علی‌آباد از آن‌ها تولید داشتیم و قصد داریم با احداث یک شهرک همه آن‌ها در یک مجتمع جمع کنیم.

همکاران چینی که با ما در ارتباط هستند نیز اعلام کردند که مدل کسب و کار شما در دنیا سومین مدل است. یک مدل در روسیه وجود دارد که تفاوت‌هایی با طرح ما دارد، یک مدل در آمریکا بوده و اخیراً در قطر نیز یک مدل در حال احداث است.

این کار به سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیون دلار تا سقف ۲۰۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد و تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری شده است. این کار یک صنعت استراتژیک بوده و هست و خواهد بود و اکنون در مرحله احداث خط لوله گاز در نیروگاه هستیم.

اظهار کردید که بلاک‌چین ‌صنعتی ضدتحریمی است. در این صنعت از چه ساز کاری برای خنثی کردن تحریم‌ها استفاده می‌شود؟
در حال حاضر گاز ایران به کشورهای همسایه صادر می‌شود اما در زمان پرداخت بهای آن اعلام می‌کنند که به دلیل تحریم‌ها، پول بلوکه شده و امکان جابه‌جایی آن وجود ندارد.

ما در صنعت بلاک‌چین، گاز را از دولت به قیمت خارجی می‌خریم و آن‌ را به برق تبدیل می‌کنیم. محصول نهایی ما نیز بیت‌کوین است و کار تبادل تراکنش مالی را انجام می‌دهد.

شاخصه بازار بیت‌کوین این است که رمزارزها غیرقابل تحریم است. وقتی بیت‌کوین به کیف پول فردی واریز شد، هیچ کسی نمی‌داند به چه حسابی واریز شده و امکان بلوکه کردن آن وجود ندارد و با استخراج این طلای دیجیتال و این روش یک خلق ارزش صورت می‌گیرد.

چه انگیزه‌ای سبب فعالیت شما در صنعت بلاک‌چین شد؟
پیش از این در یک شرکت دیتاسنتر کارهایی مثل امنیت شبکه انجام می‌دادیم و در کل کشور سیستم‌های مراکز استخراج رمزارز را راه‌اندازی می‌‍‌کردیم. این صبغه، جرقه‌ای را در ذهن‌مان روشن کرد که این سیستم‌ را برای خودمان هم تأسیس کنیم. در ابتدای کار به مشکل کمبود برق برخورد کردیم که تصمیم گرفتیم با ایجاد شهرک، برق را نیز خودمان تولید کنیم و برای آن تاکنون ریالی وام دریافت نکردیم. بلاک‌چین، صنعتی نوپا و پرریسک است، به همین دلیل مردم شناخت زیادی نسبت به آن نداشته و مسئولان به سختی به آن اعتماد می‌کنند.

این کار به منابع مالی زیادی نیاز دارد. با توجه به اینکه تسهیلاتی دریافت نکردید، آیا توان مالی خوبی دارید؟

بنده ۲۰ سال سابقه فعالیت در عرصه‌های مختلف دارم و کارهای دیگری مثل مجمتع کشت و صنعت را انجام می‌دهیم و از محل آن‌ها درآمدهایی کسب می‌کنیم. همچنین برای احداث شهرک، املاک زیادی نیز فروختیم.

در کدام پارک علم و فناوری مستقر هستید و چه حمایت‌هایی از شرکت انجام شده است؟
در پارک علم و فناوری استان مستقر هستیم و آن‌ها یک مکان در اختیار ما قرار دادند که خودمان آن را تجهیز کردیم. حمایت‌های پارک برای ما کافی نیست؛ چراکه صنعتی فراملی را دنبال می‌کنیم که به رقم‌های بالایی نیاز دارد، بنابراین طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، آتش به اختیار عمل می‌کنیم و با بهره‌گیری از جوانان متخصص و باتجربه به دنبال پیشرفت کشور هستیم.

در این مسیر با چه چالش‌هایی مواجه شدید؟
با توجه به اینکه بلاک‌چین صنعتی نوپا است، چالش‌های زیادی در این مسیر وجود دارد که یکی از آن‌ها به نبود قوانین این حوزه مربوط می‌شود، هر چند ما خود در تدوین قوانین نقش داریم.

یکی دیگر از مشکلات این است که با هجمه‌ها و رفتارهای سلبی از طرف مسئولان مواجه هستیم. بابت تغییر کاربری هزینه کلانی به حساب خزانه پرداخت کردیم و متاسفانه به ما اعلام کردند تا پول پرداخت نشود، اجازه آغاز به‌ کار نداریم و این در حالی است که فیشی برای پرداخت در اختیار ما نگذاشتند و طبق تبصره ۳ قانون تسهیل‌گری صدور مجوزها و کسب و کارها حق نداشتند با ما این برخورد را انجام دهند. برای دریافت تسهیلات نیز چالش‌های زیادی وجود دارد.

ما در هیچ صنعتی نتوانسته بودیم با دنیا پیش رویم و تنها صنعتی که می‌توانستیم پا به پای کشورهای دیگر حرکت کنیم، در حوزه بلاک‌چین بود که در این مسیر نیز با پیچ و خم‌های زیادی روبه‌رو هستیم و مدیران دست و پای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را می‌گیرند و آن‌ها را خسته می‌کنند.

برای فعالیت در صنعت بلاک‌چین چه میزان به نیازهای جامعه توجه کردید؟
اگر این مجتمع راه‌اندازی شود، از زیرزمینی شدن صنعت بلاک‌چین جلوگیری می‌کند، ضمن اینکه ۱۲۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌کند و با صادرات گاز به خلق ارزش‌افزوده کمک خواهد کرد. همچنین طبق برآوردهای انجام شده سالانه ۱۰۰ میلیون دلار به GDP کشور اضافه می‌شود و ارزآوری مستقیم دارد. در واقع این صنعت همه شاخص‌های اقتصاد دانش‌بنیان را در خود جای داده است.

توصیه شما برای افرادی که تمایل به فعالیت در حوزه بلاک‌چین دارند، چیست و آیا فعالیت در این حوزه نیازمند سرمایه زیادی است؟

فعالیت در حوزه بلاک‌چین دو مدل دارد، یکی بازار خرید و فروش است که مردم با هر مبلغی می‌توانند وارد آن شوند و البته باید دانش کافی در این زمینه داشته باشند.

مدل دوم به صنعت استخراج رمزارز مربوط است که سرمایه اولیه مورد نیاز آن بیش از ۴ میلیارد تومان معادل ۱۵۰ هزار دلار است و حدود پنج نفر اشتغالزایی دارد اما حسن کار این است که از روز نخست بهره‌برداری درآمدزا است.

کد خبر: ۱۶۲٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha