۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۸
شهرک صنعتی قوچان در عطش دریافت حقابه| صنایع سهمیه اختصاصی دارند
بازار از قوچان گزارش می‌دهد؛

شهرک صنعتی قوچان در عطش دریافت حقابه| صنایع سهمیه اختصاصی دارند

قوچان- پروژه انتقال آب از سد تبارک به شهرک صنعتی شماره ۲ قوچان یکی از نیازها و ضرورت‌هایی است که می‌تواند مشکلات زیرساختی صنعتگران را حل کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: پروژه انتقال آب از سد به شهرک صنعتی شماره دو از زمان دولت نهم آغاز شد.

سال ۱۳۸۸ بود که این پروژه توسط آب منطقه‌ای موردمطالعه قرار گرفت لذا با توجه به حجم سرمایه‌گذاری و اظهارات کارشناسان مبنی بر اینکه این خط انتقال توجیه اقتصادی ندارد لذا با ۲۰ درصد پیشرفت به تعطیلی کشیده شد.

شهرستان قوچان یکی از شهرستان‌های پربارش در استان خراسان رضوی است و از طرفی با اجرای این خط انتقال که حق آبه صنعت ۶۰ تا ۸۰ لیتر بر ثانیه و ۱.۵ تا ۲ میلیون مترمکعب در سال را به خود اختصاص داده است و بااین‌وجود که درگذشته این سرمایه‌گذاری توجیه نداشت ولی الآن این سرمایه‌گذاری توجیه اقتصادی پیداکرده است.

این حق آبه مربوط به بخش و سهم صنعت است که نیاز است با پیگیری لازم تا بهره‌برداری آن جهت استقرار صنایع بزرگ ، حل مشکل زیرساختی آن و به دنبال آن استقرار سرمایه‌گذار، صنعت ، اشتغال ، رونق بازار شهرستان را به دنبال دارد.

وجود ۳۰۰ هکتار زمین در شهرک صنعتی شماره ۲ قوچان در مسیر جاده مواصلاتی به سمت مشهد مقدس این انگیزه را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است که به‌شرط حل مشکلات زیرساختی رغبت زیادی به ایجاد کارخانه‌ها بزرگ و کوچک نمایند که این دوران طلایی برای سرمایه‌گذاری و استقرار صنایع بزرگ است.

حق آبه گران‌قیمت برای صنعت
معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: درسال ۱۳۸۸ این پروژه آغاز و حدود ۸ میلیارد ریال هم تخصیص گرفت اما در زمره پروژه‌هایی بود که هنوز استارت نخورده متوقف شد.

شهرک صنعتی قوچان در عطش دریافت حقابه | صنایع سهمیه اختصاصی دارند

مصطفی پیرایش در پاسخ به این سؤال که چرا تا پیش از این عده ای مدعی بودند که این پروژه ارزش سرمایه گذاری ندارد اما امروز بر خلاف آن حرف می زنند اظهار کرد: اتفاقی که در طول سال‌های اخیر افتاده است ارزش پیدا کردن آب است.

وی اذعان کرد: به دلیل اینکه کمبود بارندگی طی سال‌های اخیر داشتیم و از طرفی دولت هم‌بهای آب را در سال ۱۳۹۹ برای بخش صنعت که گران‌ترین آب برای بازار است افزایش داد لذا این حق آبه و انتقال آن ارزش پیداکرده و از طرفی برای توسعه صنایع در این شهرک بسیار حیاتی است.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی ابراز می کند: ازآنجاکه هر لیتر بر ثانیه این آب به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود لذا این حق آبه ۶۰ تا۸۰ لیتر بر ثانیه برای صنعت توجیه دارد و این در حالی است که قبلاً در مقایسه با بهای آب‌های زیر زمینی ارزشی نداشت و لذا این سرمایه‌گذاری غیر قابل توجیه عنوان می شد اما واقعیت اینست که در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری برای انتقال آب کاملا توجیه پذیر است.

در شهرستان قوچان حق آبه خیلی خوبی از سد برای صنعت شهرستان تخصیص یافته است که ۶۰ تا ۸۰ لیتر بر ثانیه و در سال معادل ۱.۵ تا ۲ میلیون متر مکعب می شود لذا این موضوع می تواند سهم بسزایی در توسعه و رونق صنعت داشته باشد

پیرایش یادآور شد: بالاخره این حق آبه را در بخش صنعت داریم که این بخش صنعت مولد اشتغال و تأثیر مستقیم اقتصادی به شهرستان می‌گذارد و اگر توجه لازم نشود قاعدتاً توسط وزارت نیرو تا الآن دومرتبه کاهش پیداکرده است بازهم کاهش خواهد یافت.

وی بابیان این‌که شرکت شهرک‌های صنعتی و آب منطقه‌ای مسئول اجرای این پروژه هستند ادامه داد: چالش‌های اجتماعی، مردم، تسهیل حریم و زمین‌هایی که قرار است این پروژه اجرا شود به‌احتمال زیاد مواجه می شویم و نیاز داریم مردم همکاری لازم را برای توسعه شهرستان انجام دهند و مزاحمتی برای این قضیه ایجاد نشود و در صورت با بروز هر گونه مشکل در اجرای همت مسئولان شهرستان را می طلبد.

سهم صنعت از آب
معاون فنی شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی گفت: در شهرستان قوچان حق آبه خیلی خوبی از سد برای صنعت شهرستان تخصیص یافته است که ۶۰ تا ۸۰ لیتر بر ثانیه و در سال معادل ۱.۵ تا ۲ میلیون متر مکعب می شود لذا این موضوع می تواند سهم بسزایی در توسعه و رونق صنعت داشته باشد.

وی ادامه داد: هر چند که منبع مطمئنی نیست ولی در هیچ جای استان به این مقدار اختصاص آب وجود ندارد.

شهرک صنعتی قوچان در عطش دریافت حقابه | صنایع سهمیه اختصاصی دارند

وی افزود: با توجه به این که شهرستان قوچان شهر پربارشی در استان است اگر قرار باشد آب را به عنوان یک زیر ساخت در یک نقطه در سطح استان در صنایع آب بر مناسب در نظر بگیریم در واقع قوچان سهم بیش تری از میانگین بارش نسبت به مناطق دیگر شهرستان ها دارد و بهترین گزینه برای استقرار صنایع آب بر است.

معاون فنی شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی اظهار داشت: سد تبارک قوچان هم خود یک ظرفیت است ضمن این که امکان تغییر کاربری چون چاه های کشاورزی زیاد است و بخش صنعت نیز از طرفی در آن سهیم است بطور مثال۶۰ تا ۸۰ لیتر بر ثانیه سهم آب دو چاه کشاورزی است که همین مقدار اگر چه برای کشاورزی قابل ملاحظه نیست اگر همین مقدار را برای صنعت در نظر بگیریم بسیار در توسعه و اشتغال شهرستان بازدهی دارد.

پیرایش با بیان این که حق آبه نیاز به خط انتقال دارد، خاطر نشان کرد: خود نیز به این باوریم که نیاز به خط انتقال دارد ولی در هر صورت باید فکر شود که این حق آبه را چگونه منتقل نماییم و از طرفی آبی که ذخیره برداشت پشت سد به حدود ۲۷ میلیون متر مکعب تقسیم شده است که در گام اول به ۴ میلیون متر مکعب به بخش صنعت تخصیص و ما بقی به بخش کشاورزی و شرب تخصیص می یابد ولی بدلیل این که بخش صنعت سال ها از آن استفاده نکرد به ۱.۵ میلیون متر مکعب کاهش یافت.

ضرورت تامین خط جدا
مدیر طرح پروژه و نماینده قانونی دولت در آب و منطقه ای استان نیز در خصوص خط انتقال لوله از سد به شهرک صنعتی شماره ۲ گفت : شهرک صنعتی حق آبه دارد ولی این که بخواهد بحث پروژه انتقال در آن انجام شود یا صورت نگیرد مقداری درهمین پروژه انتقال آب از سد به تصفیه خانه می توانیم قسمتی از همین خط انشعابی بگیریم و به صنعت نیز بدهیم.

زرخوان در گفت و گو با بازار افزود: ولی اگر صنعت بخواهد تمام حق آبه ۱.۵ تا ۲ میلیون متر مکعب در سال را ببرد باید خط جدایی در نظر گرفته شود ولی بصورت نزدیک بعید می دانم این کار سریع تر صورت گیرد.

مدیر طرح پروژه انتقال آب از سد تبارک ادامه داد: تا الان شهرک صنعتی مکاتبه ای با آب منطقه ای نداشته است پس از این که مکاتبه ای از شهرک های صنعتی به آب و منطقه ای داده شد ما نیز به درخواست شان می توانیم بگوییم که انجام و یا عدم انتقال این خط چگونه امکانش فراهم می شود.

زرخوان ادامه داد : حق آبه ۱.۵ تا۲ میلیون متر مکعب بخش صنعت را دارد اگر بخواهند همه مقدار را از سد به شهرک صنعتی انتقال دهند به یک خط مجزا نیاز است و در غیر این صورت مقدار حق آبه سهمیه ای در خواست داشتند بصورت موقت ما نیز با توجه به خط آب شربی که برای انتقال به تصفیه خانه در نظر گرفته شده است می توان آب را تخصیص و در صنعت به آن ها اعطا کرد.

کد خبر: ۱۶۲٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      2 0
      من قوچان زندگی میکنم این طرح به دلیل هزینه زیاد قابل اجرا نیس که خیلی بهتر که اجرا نشه چون الان هم کمبود آب برای مصارف کشاورزی پایئن دست سد داریم چه برسد که آب سد منتقل شود ظرفیت این سد خیلی کمه نمیتونه جوابگو باشه