۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
افزایش تقاضای جهانی برای غلات ارزش بازار کودهای پتاس را ۵درصد رشد می دهد
ارزش ۲۸.۹ میلیارد دلاری بازار کودهای پتاس

افزایش تقاضای جهانی برای غلات ارزش بازار کودهای پتاس را ۵درصد رشد می دهد

طبق داده های جهانی ارزش بازار کودهای پتاس تا پایان سال۲۰۲۲ به بیش از ۲۸میلیارد دلار میرسد و کارشناسان میگویند: با افزایش تقاضای جهانی برای غلات، ارزش بازار تا ده سال آتی از ۴۸میلیارد دلار فراتر میرود.

بازار؛ گروه کشاورزی: استفاده از انواع کودهای کشاورزی برای افزایش بهره وری و رشد محصولات در بخش کشاورزی روشی متداول است و به گفته کارشناسان تضمینی برای تامین امنیت غذایی محسوب می شود. با این وجود بازار جهانی کود در سال جاری با تنش های بسیاری همراه بوده است و دستخوش تغییرات بسیاری به واسطه جنگ روسیه و اوکراین و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه تولید این محصولات شده است.

در حالی که در سال ۲۰۲۱ ارزش بازار جهانی کودهای پتاس ۲۷.۴ میلیارد دلار بوده، پیش بینی می شود که ارزش بازار جهانی این محصولات تا پایان سال جاری میلادی به ۲۸.۹ میلیارد دلار می رسد

رشد ۵.۴ درصدی ارزش بازار جهانی کودهای پتاس تا سال ۲۰۳۲
یکی از کودهای مصرفی در بخش کشاورزی کودهای پتاس است که به گفته کارشناسان کشاورزی، کودهای آلی پتاس عمدتاً با بهبود استحکام ریشه، بافت و ایجاد عملکرد بهتر، کیفیت خاک را بهبود می بخشند و بلوغ مناسب را در محصولات کشاورزی فراهم می کنند. کودهای پتاسیم طبیعی همچنین سیستم دفاعی گیاه را تقویت می کنند و آنها را در برابر بیماری مقاوم می کند، در حالی که کودهای پتاس مایع ضخامت دیواره سلولی عالی را ایجاد و ساقه را تقویت می کنند که به گیاهان اجازه می دهد در شرایط سخت محیطی مقاومت کنند.

تحلیلگران بازارهای جهانی می گویند: در حالی که در سال ۲۰۲۱ ارزش بازار ۲۷.۴ میلیارد دلار بوده، می توان پیش بینی کرد که ارزش بازار جهانی کودهای پتاس تا پایان سال جاری میلادی به ۲۸.۹ میلیارد دلار می رسد.

از سوی دیگر این کارشناسان می گویند: انتظار می رود ارزش بازار جهانی کودهای پتاس تا ده سال آینده بیش از ۵.۴ درصد رشد کند و به این ترتیب تا پایان سال ۲۰۳۲ به ۴۸.۹ میلیارد دلار برسد.

کارشناسان همچنین می گویند: این رشد ارزش بازار جهانی کودهای پتاس غالبا متاثر از افزایش تقاضای جهانی برای غلات است.

به گفته سازمان ملل متحد، به دلیل نوسانات اقتصادی، برخی از کشورها در حال حاضر با بحران غذایی مواجه هستند که این نوسانات اقتصادی بر ۹.۹ درصد از مردم در جوامع مختلف تأثیر می گذارد

کشت مکرر کیفیت خاک را کاهش می دهد و برای غنی سازی مستلزم کود است
در واقع بر اساس این گزارش، با در نظر گرفتن وضعیت بحرانی حاکم بر جهان مانند افزایش آلودگی و جمعیت که پیش‌ بینی می‌ شود در سال‌ های آینده افزایش یابد، نگرانی‌ها در مورد تقاضای بیشتر برای تغذیه بیشتر خواهد شد. به خصوص اینکه به گفته سازمان ملل متحد، به دلیل نوسانات اقتصادی، برخی از کشورها در حال حاضر با بحران غذایی مواجه هستند که این نوسانات اقتصادی بر ۹.۹ درصد از مردم در جوامع مختلف تأثیر می گذارد. بنابراین، برای تغذیه جمعیت موجود، کشت مکرر انجام خواهد شد که به سرعت کیفیت خاک را بدتر می کند. لذا غنی کردن خاک برای تولید غلات، میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از مواد مغذی هستند، اهمیت پیدا می‌ کند. به عبارت دیگر تقویت خاک با کود به مبارزه با مشکلات کمبود مواد غذایی کمک می کند و کیفیت محصول را افزایش می دهد. نکته جالب توجه اینکه یکی از کودهای برجسته برای تکمیل محتوای پتاسیم خاک، کلرید پتاسیم است که به صورت دانه بندی شده موجود است، مقرون به صرفه بوده و ارزش غذایی بهتری نسبت به حالت مایع دارد. همچنین این کودها به گیاهان کمک می کنند تا به بیماری ها مقاوم شده و مقدار نشاسته موجود در آنها را افزایش دهند.

پیش‌ بینی می‌ شود که بازار کودهای پتاس آسیای جنوبی و اقیانوسیه به میزان ۵.۷ درصد رشد کند و تا سال ۲۰۳۲ از مرز ۱۱ میلیارد دلار عبور کند

بازار ۱۴.۶ میلیارد دلاری کودهای پتاس آسیای شرقی
تولیدکنندگان چینی بیشتر بر توسعه شدید مزارع تخصصی که محصولات باکیفیت تولید می‌ کنند تمرکز می‌ کنند و این باعث افزایش تقاضا برای کودهای آلی پتاسیم در منطقه شرق آسیا شده است. این در شرایطی است که دولت چین به توسعه تولیدات کشاورزی اولویت داده است به طوری که بخش کشاورزی چین یک چهارم غلات جهان را تولید می کند در حالی که تنها ۱۰ درصد از زمین های قابل کشت را در اختیار دارد.

از سوی دیگر تولیدکنندگان چینی بیشتر بر روی قیمت گذاری کودهای آلی پتاسیم تمرکز می کنند زیرا بازیگران اصلی حاشیه سود بیشتری را به توزیع کنندگان ارائه می دهند تا سهم بازار قابل توجهی را در منطقه به دست آورند. بر این اساس به گفته تحلیلگران و کارشناسان بخش، پیش‌ بینی می‌ شود که بازار آسیای شرقی با ۶ درصد گسترش یابد و تا سال ۲۰۳۲ به ۱۴.۶ میلیارد دلار برسد.

همچنین بر اساس این گزارش، از کشورهایی که در حوزه تولید کود پتاس نقش مهمی ایفا می کند هندوستان است. به گفته کارشناسان، بخش کشاورزی هند منبع درآمد اصلی ۵۸ درصد از جمعیت هند است. از سوی دیگر شرکت‌ های کود پتاس بیشتر بر روی به حداقل رساندن هزینه‌ های عملیاتی متمرکز شده‌اند که بر سودآوری کلی شرکت‌ ها تأثیر می‌ گذارد و همچنین به سمت روش‌ های پایدار برای هدایت بازده کلی تولید سوق داده‌اند.

بر این اساس کارشناسان می گویند: پیش‌ بینی می‌ شود که بازار کودهای پتاس آسیای جنوبی و اقیانوسیه به میزان ۵.۷ درصد رشد کند و تا سال ۲۰۳۲ از مرز ۱۱ میلیارد دلار عبور کند. از سوی دیگر کارشناسان می گویند: پیش بینی می شود فروش کودهای پتاس نیز در هند ۴.۶ درصد رشد داشته باشد.

با توجه به اینکه کودهای پتاسیم مایع برای گیاهان، کمبودهای پتاسیم را با سرعت بسیار بیشتری در مقایسه با کودهای پتاسیم جامد برطرف می کنند پیش بینی می شود تقاضا برای این نوع کودها تا ده سال آینده بیش از ۵ درصد رشد کند

چه عواملی موجب محبوب تر بودن کودهای پتاس مایع می شود؟
به گفته کارشناسان، کودهای پتاسیم مایع برای گیاهان، کمبودهای پتاسیم را با سرعت بسیار بیشتری در مقایسه با کودهای پتاسیم جامد برطرف می کنند. با این تفاسیر کارشناسان جهانی می گویند: دور از انتظار نیست که تا سال ۲۰۳۲ تقاضا برای کود پتاس مایع تا سال ۲۰۳۲ به طور میانگین ۵.۷ درصد رشد کند. به همین دلیل بازار جهانی شاهد است که تولیدکنندگان کودهای پتاس، به دلیل قابلیت‌ های سریع تأمین مواد مغذی، حلّالیت بالا، یکنواختی کاربرد و ترکیب با محصولات حفاظتی محصول، کودهای مایع پتاس بیشتری را تولید و روانه بازار می کنند.

کد خبر: ۱۶۲٬۸۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha