۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
روبل-ریال اقدامی برای خنثی‌سازی سلطه دلار| صادرات به روسیه افزایش می‌یابد
رییس کل بانک مرکزی خبر داد

روبل-ریال اقدامی برای خنثی‌سازی سلطه دلار| صادرات به روسیه افزایش می‌یابد

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به گشایش نماد روبل ـ ریال در بازار متشکل ارزی گفت: این اقدام گامی جدی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایران و روسیه خواهد بود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، علی صالح آبادی ضمن تبریک گشایش نماد معاملاتی روبل ـ ریال در بازار متشکل ارزی اظهار داشت: موضوع روابط اقتصادی ایران و سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه جزء اولویت‌های دولت است. پیرو سفر رئیس جمهور در سال گذشته به کشور روسیه و سفرهای همکاران ما در بانک مرکزی در این مدت به کشور روسیه و نهایتاً سفر بنده به مسکو منجر به انعقاد تفاهم‌نامه خوبی شد و محورهای اقتصادی متعددی مد نظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم استفاده از ارزهای ملی بین دو کشور است امروز شاهد هستیم که صادرکنندگان که روبل در اختیار دارند می‌توانند به صورت توافقی در بازار عرضه کنند، افزود: چارچوب کار همانند سایر نمادهای بازار متشکل به شکل رقابتی و بر مبنای عرضه و تقاضا خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه با این اقدام عرضه ارز روبل در آینده نزدیک تقویت خواهد شد و همچنین بازارساز هم در بازار می‌تواند حضور داشته باشد، افزود: حجم معاملات برای این نماد در آینده نزدیک بیشتر می‌شود.

صالح‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر پنج هزار دانشجوی پزشکی در روسیه داریم بنابراین این اقدام در جهت تأمین ارز این دانشجویان اقدام مهمی خواهد بود همچنین برای کشورهای آسیای میانه هم که با روبل کار می‌کنند می‌توانند از این بازار استفاده کنند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: روس‌هایی که در ایران مشغول به کار و فعالیت هستند می‌توانند جهت تامین نیاز ارزی خود از این بستر استفاده کنند.

وی ادامه داد: با این اقدام مهم صادرات ما به روسیه افزایش پیدا می‌کند این در حالی است که ظرفیت‌های خوبی داریم و باید سهم بازارمان را از روسیه بیشتر کنیم.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی این اقدام گامی جدی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایران و روسیه خواهد بود.

وی افزود:با توجه به شرایط دنیا که استفاده از دلار به عنوان یک ابزار سیاسی شده است با اقدام امروز در جهت استفاده از ارزهای ملی بین کشورها می‌توان ابزار سلطه که تجارت کشورها را تهدید می کند را خنثی کنیم.

کد خبر: ۱۶۲٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha