احتمال کاهش رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲ | کاهش ۳۱ درصدی درآمد ثابت طی یک دهه اخیر
نایب رییس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

احتمال کاهش رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲ | کاهش ۳۱ درصدی درآمد ثابت طی یک دهه اخیر

اتابک، نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: رشد اقتصاد دنیا از ۵.۷ درصد ۲۰۲۱ به ۲.۹ درصد سال ۲۰۲۲ کاهش می یابد. این کاهش رشد را ایران هم تجربه می کند، بنابر این دولت باید به دنبال رشد سرمایه گذاری باشد.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: محمد اتابک نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران امروز در سی و ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: کرونا در دنیا دوباره در حال شیوع است و این در حالی است که رشد اقتصادی دنیا بستگی بسیار زیادی به کرونا داشته است. همچنین بحران بدهی ها و افزایش نرخ بهره اقتصادهای بزرگ بر رشد اقتصادی اثر گذار است و پیش بینی شده که رشد اقتصاد دنیا از ۵.۷ در سال ۲۰۲۱ به حدود ۲.۹ در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد. بنابراین ما نیز باید این پیش بینی را داشته باشیم که رشد اقتصادی ما نیز کاهش خواهد یافت.

او ادامه داد: در دنیا پیش بینی شده که اگر رشد اقتصادی اینگونه باشد حدود ۱۳ تریلیون دلار از تولیدات کاسته می شود. ضمن اینکه پیش بینی شده که رشد اقتصادی ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ هم به حدود ۱.۵ درصد برسد. این اعداد همگی این هشدار را می دهند که باید مراقب سطح تولید در کشور باشیم.

اتابک همچنین با اشاره به پیش بینی دولت درباره رسیدن به رشد ۸ درصدی در اقتصاد ایران، گفت: این عدد بالایی است که امیدواریم به مقداری از آن برسیم اما پیش بینی رکود تورمی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ پیش بینی محتملی است که تاثیر بسیار زیادی هم بر کشور ما خواهد داشت.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: پایین بودن رشد اقتصادی در کشور ناشی از عوامل مختلفی است که تحریم، کمبود منابع مالی و عدم سرمایه گذاری داخلی و خارجی از عوامل موثر بر آن است. برای افزایش رشد اقتصادی باید به سرمایه گذاری داخلی و خارجی توجه کنیم و این در حالی است که اگر سرمایه گذاری ما به همین شیوه ادامه یابد قطعا امکانات تولید و نرخ اشتغال کاهش می یابد و بر جمعیت بیکار افزوده می شود.

طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران درآمد به قیمت ثابت کشور از سال۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ کاهش ۳۱ درصدی داشته است. به عبارت دیگر بصورت میانگین دستمزد سالی حدود ۳.۶ کمتر شده که باید هر چه سریع تر دولت فکری به حال این مساله بکند

دامنه فقر هر سال بیشتر می شود
او افزود: طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران درآمد به قیمت ثابت کشور از سال۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ کاهش ۳۱ درصدی داشته است. به عبارت دیگر بصورت میانگین دستمزد سالی حدود ۳.۶ کمتر شده که باید هر چه سریع تر دولت فکری به حال این مساله بکند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به آسیب کاهش رشد اقتصادی به دهک های مختلف درآمدی گفت: همه اینها باعث می شود که هم عمق فقر و هم گسترش دامنه فقر در کشور زیاد شود. بدون شک دهک های پایین بیشترین آسیب را از این مساله خواهند دید بنابر این دولت برای رشد اقتصادی سرمایه گذاری لازم را انجام دهد.

اتابک با اشاره به اینکه در سه ماه نخست امسال مقدار صادرات ۱۳.۱ میلیارد دلار و واردات ۱۲.۵ دلار و تراز تجاری مثبت است، گفت: براساس پیش بینی گمرک صادرات کشور به ۵۶ میلیارد دلار و واردات به ۵۵ میلیارد دلار برسد و ارزش صادرات کشور به صورت میانگین سال ۴ درصد افزایش یافته است که بیشترین افزایش در سال ۱۴۰۰ شکل گرفته است.

کد خبر: ۱۶۲٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha