۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۶
 ایجاد ارز مشترک بین روسیه و ایران می‌تواند به حذف دلار کمک کند
کارشناس مسائل اقتصادی:

ایجاد ارز مشترک بین روسیه و ایران می‌تواند به حذف دلار کمک کند

ایجاد یک ارز مشترک یا مبادله بر اساس روبل و ریال باعث حذف دلار است. حجم مبادلات دو کشور حدودا سه تا چهار میلیارد دلار است که می تواند این حجم به ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

به گزارش بازار، سید بهاالدین حسینی هاشمی، کارشناس مسائل اقتصادی رویکرد مشترک ایران و روسیه برای دلار زدایی را ناشی از الزامات جدید در دو کشور دانست و عنوان کرد: تا پیش از این، ایران فقط تحریم بود و برای مبادلات تجاری و اقتصادی نیاز داشتیم از کمند دلار خارج شویم. اما در حال حاضر روسیه نیز تحریم شده است و به همین جهت نیاز به دلار زدایی دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران و روسیه قبلا هم پیمان های چند جانبه پولی و ارزی داشتند اظهار کرد: این دو کشور می توانند حداقل در مبادلات بین خودشان از ارزهای ملی استفاده کنند؛ در این راستا روسیه می تواند در ایران یک حساب ریالی نزد بانک مرکزی باز کند و ایران نیز در روسیه یک حساب روبلی باز کند. پس از آن وارد کننده ایرانی که از روسیه کالا وارد می کند، روبل را به صادر کننده روسی پرداخت می کند و همین کار را روسیه در ایران انجام دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با بین اینکه ایجاد یک ارز مشترک و یا مبادله بر اساس واحد پول روبل و ریال می تواند به حذف ارز دلار یا یورو کمک کند، خاطرنشان کرد: میزان واردات و صادرات ایران و روسیه و سطح معاملات دو کشور برای انجام این کار ضروری است. در حال حاضر حجم مبادلات دو کشور حدودا سه تا چهار میلیارد دلار است که می تواند این حجم به ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

وی به دستور روسیه به کشورهای واردکننده انرژی از این کشور برای پرداخت هزینه آن با روبل واحد پول روسیه گفت: این کار باعث افزایش حجم روبل و کاهش ارزش پول ملی روسیه می شود و در نتیجه وابستگی به ارزهای دیگر به حداقل می رسد. ایران نیز می تواند این کار را انجام دهد.

حسینی هاشمی افزود: پیمان های پولی و مالی را می توان به صورت سه یا چند جانبه برقرار کرد. به عنوان مثال می توان عراق را به این معاملات اضافه کرد تا ایران طلب های خود از عراق را از حساب این کشور در روسیه دریافت کند و یا به جای آن کالا وارد کند.

کد خبر: ۱۶۲٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha