۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳
تأمین ۹۰ درصد آب خلیج گرگان از دریا| «لایروبی» یکی از ۱۶ مداخله نجات خلیج است
در گفتگو با بازار بیان شد؛

تأمین ۹۰ درصد آب خلیج گرگان از دریا| «لایروبی» یکی از ۱۶ مداخله نجات خلیج است

گرگان- کنعانی، مدیرکل محیط زیست گلستان با بیان این که ۹۰ درصد آب خلیج گرگان از دریا تأمین می شود، گفت: لایروبی کانال های خلیج گرگان یکی از ۱۶ مداخله برای احیای این پهنه آبی است.

محمدرضا کنعانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد آب خلیج گرگان از دریا تامین می شود و میزان حقابه ای که از حوزه آبخیر بالادست باید تامین شود به منظور پایداری اکولوژیکی است؛ در این راستا ارتباط بین خلیج و دریای خزر از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل محیط زیست گلستان ادامه داد: با توجه به اینکه حجم بارندگی و تبخیر در خلیج متناسب با یکدیگر نیست، در صورت قطع این ارتباط خلیج گرگان نابود می شود.

کنعانی با بیان اینکه لایروبی یکی از ۱۶ مداخله برای احیای خلیج گرگان است، گفت: لایروبی کانال های ورودی، یکی از مجموعه اقداماتی است که می تواند از نابودی خلیج جلوگیری کند.

مدیرکل محیط زیست گلستان در خصوص کانال آشوراده اظهار کرد: این کانال کامل طییعی بوده و دست ساز نیست و درباره برداشتن رسوبات آن ها مشاور سازمان بنادر و دریانوردی مطالعات زیادی انجام داده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اماکنی که برای دپوی لای ها انتخاب شده، دارای کمترین پوشش گیاهی هستند و پس از دپوی لای ها احیای پوشش گیاهی توسط پیمانکار و مشاور پروژه انجام می شود.

کنعانی در پاسخ به اینکه میزان اثرگذاری لایروبی چقدر است، گفت: مطالعاتی در این خصوص انجام شده که پاسخ کامل تمام سوالات است.

مدیرکل محیط زیست گلستان ادامه داد: مطالعات اولیه پروژه در سال ۱۳۹۷ توسط شرکت آب منطقه ای و سپس مطالعات تکمیلی که شامل جریان سنجی و مطالعات میدانی بود در سال ۱۳۹۹ انجام شد.

وی افزود: در این مطالعه علاوه بر این که کار میدانی انجام شد تمامی مطالعات پیشین مرور و در هشت هزار صفحه آورد شده است.

کنعانی همچنین تصریح کرد: مطالعات فرآیند پمپاژ به پایان رسیده و منتظر اعلام نظرات دستگاه های ذیربط هستیم.

مدیرکل محیط زیست گلستان در ادامه گفت: در این رابطه یک شرکت دانش بنیان با ارائه طرحی مدعی است که با استفاده از انرژی باد توانایی فرآیند پمپاژ را دارد.

وی افزود: بر اساس دستور استاندار، از این مشاور خواسته شد تا طرح مطالعاتی خود را تا پایان سال مالی، یعنی پایان شهریورماه ۱۴۰۱ ارائه کند.

کنعانی در انتها گفت: چنانچه این امر محقق شود، یک تحول عظیم در احیای تالاب های کشور رخ خواهد داد.

کد خبر: ۱۶۲٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha