۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
دریاچه نمک قم ظرفیت عظیمی در بخش گردشگری دارد| تغییر در شیوه استخراج مواد معدنی
در شورای معادن قم مطرح شد؛

دریاچه نمک قم ظرفیت عظیمی در بخش گردشگری دارد| تغییر در شیوه استخراج مواد معدنی

قم - شاهچراغی، استاندار قم با بیان اینکه دریاچه نمک قم علاوه بر استخراج مواد معدنی ظرفیت عظیمی در بخش گردشگری دارد، گفت: زیرساخت‌ها و مسیر دسترسی به این دریاچه باید سریعتر فراهم شود.

به گزارش خبرنگار بازار، سید محمدتقی شاهچراغی ظهر یکشنبه در نخستین جلسه شورای معادن استان قم در سال ۱۴۰۱ که در استانداری قم برگزار شد، با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مهم و اصلی مدیریت استان بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت معادن قم است، گفت: اهمیت دادن به معادن باعث افزایش درآمدها و رشد اقتصادی استان می‌شود و لازمه رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی در قم استفاده از ظرفیت‌های معدنی است.

وی به درخواست تعطیلی موقت دریاچه نمک قم اشاره کرد و گفت: این دریاچه اهمیت بالایی در بعد ملی دارد و تا یک ماه آینده وضعیت سرمایه‌گذاری در این منبع عظیم و استخراج آن مشخص خواهد شد.

استاندار قم با بیان اینکه دریاچه نمک قم علاوه بر استخراج مواد معدنی ظرفیت عظیمی در بخش گردشگری دارد، تأکید کرد: باید در کوتاه ترین زمان زیرساخت‌های اولیه نظیر آب و برق و همچنین مسیر دسترسی به دریاچه فراهم شود.

وی به ایجاد کارخانه آسفالت در نزدیکی حوض سلطان اشاره کرد و گفت: مدیریت استان در برداشت از منابع معدنی مخالفتی ندارد ولی در این زمینه باید همه مسائل کارشناسی بررسی و رعایت شود.

شاهچراغی با بیان اینکه برخی مجوزهای اکتشاف معدنی در قم بلاتکلیف است، گفت: سازمان زمین شناسی و نهادهای مربوطه باید تا یک ماه آینده این محدوده‌ها را تعیین تکلیف کنند.

در ادامه این جلسه مشکلات تعدادی از معادن در قم مطرح شد که استاندار قم اظهار داشت: با توجه به اینکه معدن سنگ لاشه موجان در ۶۰۰ متری حریم روستا قرار دارد لازم است برای جابجایی معدن اقدام شود.

وی همچنین در واکنش به توقف جهارساله معدن مخلوط کوهی فاضل بیان داشت: چنانچه این معدن مانع حقوقی نداشته باشد باید سریعتر فعالیت خود را شروع کند.

صدور ۱۱ مجوز اکتشاف معدن در قم طی سال گذشته
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در این جلسه اظهار داشت سال گذشته ۱۱ مجوز اکتشاف معدن در قم صادر شده که مقدمات اکتشاف و استخراج ۹ معدن در مراحل پایانی قرار دارد و سازمان ملی زمین شناسی لازم است پهنه‌های معدنی دارای پروانه را سریعتر تعیین تکلیف کند.

اکبر ابدالی به سختی دسترسی به معادنی همچون نرداقی اشاره کرد و گفت: برای تسهیل در دسترسی به این مراکز چند طرح در مرحله مطالعه قرار دارد.

وی انفجار در معادن را از چالش‌های مهم در استخراج مواد معدنی ذکر گرد و گفت: تغییر در شیوه و نوع مواد منفجره و همچنین طرح‌هایی برای کاهش لرزش و صدا در معادن نزدیک مراکز مسکونی در حال بررسی و اجرا است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم مهمترین ماده معدنی استخراج شده از دریاچه نمک را اکسید منیزیم اعلام کرد و گفت: به علت عدم سرمایه‌گذاری، مسائل زیست محیطی و نبود دانش فنی کافی کارخانه فراوری منیزیم در منطقه احداث نشده است.

تأکید بر حفظ حریم تالاب‌ها
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم نیز در این جلسه با بیان اینکه صدور مجوز در محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران با حساسیت زیست محیطی انجام می‌شود، افزود: احداث کارخانه آسفالت در محدوده چهار کیلومتری تالاب حوض سلطان باید با حفظ حریم زیست محیطی این تالاب باشد.

سیدرضا موسوی مشکینی با بیان اینکه توقف فعالیت معدنی در محدوده دریاچه نمک به دلیل مسائل زیست محیطی نیست، گفت: تعطیل شدن اکتشاف و استخراج مواد معدنی در دریاچه نمک قم بیشتر به دلیل نبود امکانات فنی و تجهیزات بوده است.

وی همچنین گفت: به دلیل وضعیت سیلاب‌های سال‌های گذشته و وضعیت زیست محیطی قم ظرفیتی برای برداشت و فراوری شن و ماسه در این استان وجود ندارد.

کد خبر: ۱۶۲٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha