کمبود نیروی انسانی متخصص مهمترین چالش شرکت‌های فناور است

کمبود نیروی انسانی متخصص مهمترین چالش شرکت‌های فناور است

شرکت پیشگامان آسیا در سال ۱۳۸۲ با حضور تعدادی از کارشناسان فارغ‌التحصیل در رشته‌های مهندسی نرم افزار و سخت افزار و شبکه تاسیس شد، این شرکت از آغاز در زمینه‌های تولید نرم افزار فعال بوده است.

به گزارش بازار، محمد رفیعی مدیرعامل شرکت پیشگامان آسیا در گفت‌وگو با روابط عمومی سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی پیرامون فعالیت‌های این شرکت گفت: سال ۱۳۸۶ تصمیم گرفتیم به حوزه نرم افزارهای سازمانی ورود کنیم و یکی از اولین نرم افزارهای مدیریت نقلیه در سطح کشور را تولید کردیم. از آن زمان به بعد به صورت تخصصی در حوزه نرم افزارمدیریت ناوگان حمل و نقل فعالیت کرده‌ایم و اکنون به عنوان تخصصی ترین نرم افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل در سطح کشور شناخته شده هستیم.

رفیعی در رابطه با محصول تولیدی این شرکت، با بیان اینکه نرم افزاری با ۱۴ زیر سیستم تولید کردیم که از ابتدا توسط کارشناسان داخلی طراحی شده و از هیچ‌گونه نرم افزارمتن باز در توسعه آن استفاده نشده، گفت: با توجه به توسعه‌های مختلف صورت گرفته این نرم افزار تبدیل به یک پلتفرم مدیریت ناوگان حمل و نقل شده که افراد حقیقی یا حقوقی مختلف می‌توانند نرم افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل خود را با نام تجاری خود داشته باشند که این خدمت به صورت سرویس‌های ابری در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه شرکت پیشگامان آسیا در دو دفتر که در تهران و شیراز واقع شده بیش از ۳۰ نیروی انسانی متخصص در زمینه های مختلف را به کار گرفته است، اظهار کرد: در این سالها بیش از ۲۰۰ سازمان و شرکت که از لحاظ گستردگی و تعداد خودرو در کشور مطرح هستند، از محصولات و خدمات نرم افزاری این مجموعه استفاده کرده‌اند.

رفیعی تصریح کرد: مهمترین چالش پیش روی شرکت‌های فناور مسئله نیروی انسانی متخصص است که ما هم درگیر آن هستیم که برای حل این چالش در حوزه‌های مختلف اقدام به جذب نیروهای مبتدی و آموزش آنها هستیم که به نیروی متخصص تبدیل شوند.

مدیر این مجموعه تصریح کرد: امسال سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری شده است که پیرو شعارها و اهداف سال‌های گذشته، هدف آن استفاده از توان حداکثری تولید داخلی است تا استفاده از محصولات خارجی؛ در این راستا باید بیشترین حمایت را از تولیدات داخل بدون قید انحصار داشت تا علاوه بر به‌کارگیری نیروی دانش آموخته داخلی از خروج منابع انسانی و مالی از کشور نیز جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: این روند نیازمند ارتباط چند جانبه دولت، صنعت و دانشگاه است. البته این شرکت نیز در حال جایگزینی محصولات ایرانی (ردیاب خودرو) به جای محصولات خارجی است و در این زمینه آمادگی خود را جهت همکاری و ارتباط با شرکت‌های تولید کننده داخلی در حوزه GPS خودرو اعلام می دارد.

رفیعی در رابطه با تحلیل وضعیت موجود بازار گفت: درحوزه نرم افزار و سخت افزارهای مدیریت ناوگان حمل و نقل وردیابی با توجه به گران بودن خودرو و هزینه‌های زیادی که به صاحبان خودرو تحمیل می‌کند، کلیه دارندگان حقیقی و حقوقی خودرو نیاز به استفاده از سیستم‌های کنترلی ونظارتی را حس کرده‌اند، از این رو، روند بازار را مثبت ارزیابی می‌کنم.

وی بیان داشت: همواره عوامل تاثیر گذار در فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی وجود داشته است. اما به نظر می‌رسد در حوزه فعالیت ما تحریم‌ها بیشترین تاثیر را داشته و باعث افزایش هزینه‌های خرید شده، این در صورتی است که قدرت خرید شرکت‌ها و سازمان‌ها هیچگونه افزایشی نداشته است.

رفیعی عنوان کرد: اما در دوران کرونا، مساله حمل و نقل اهمیت دو چندانی پیدا کرد، مردم دید بهتری نسبت به این صنعت پیدا کردند و مسئولان و مدیران تصمیم گیرنده متوجه لزوم استفاده از سیستم‌های نرم افزاری و سخت افزاری مدیریت ناوگان حمل و نقل شدند.

وی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه دولت یکی از ارکان مهم اقتصاد در بازارهای داخلی ایران است، گفت: تا زمانی که سازمان‌ها، کارخانجات و صنایع دولتی که عمده مشتریان این حوزه هستند، شرایط اقتصادی و مالی خوبی نداشته باشند، نمی‌توان انتظار کسب درآمد مطلوب از این حوزه داشت. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌های همکار تمایلی ندارند که با سازمان‌های دولتی همکاری کنند و درصدد ارائه و فروش محصولات خود در بازارهای خصوصی هستند. قطعا، شرکت پیشگامان آسیا هم از این قاعده مستثنی نیست. به‌گونه‌ای که در یکی دو سال اخیر تلاش کردیم از بازارهای دولتی خارج شده و محصولات خود به بازارهای خصوصی ارائه کنیم.

کد خبر: ۱۶۲٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha