۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
شکست بایدن در سفر به عربستان | احتمال وقوع رکود اقتصادی قیمت های نفت را نزولی کرد
ناتوانی غول های نفتی در تولید بیشتر

شکست بایدن در سفر به عربستان | احتمال وقوع رکود اقتصادی قیمت های نفت را نزولی کرد

سفر بایدن به عربستان برای کاهش قیمت نفت شکست خورد. خطیبی کارشناس نفتی گفت: اوپک پلاس ۲.۵ میلیون بشکه کمتر از ظرفیت مجاز خود، نفت تولید می کند؛ این نشان می دهد کشورها توان بیشتر و ظرفیت مازادی ندارند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: سفر بایدن به عربستان برای کاهش قیمت نفت با شکست مواجه شد و روند روبه رشد قیمت ها با شیب ملایمی دوباره از سر گرفته شده است.

به گزارش رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۳ سنت معادل ۰.۷۲ درصد افزایش به ۱۰۱ دلار و ۸۹ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۳۸ سنت معادل ۰.۳۹ درصد افزایش ۹۷ دلار و ۹۷ سنت معامله می‌شود. محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در پاسخ به این سوال که چرا عربستان حاضر به همکاری با آمریکا برای افزایش تولید نفت نشده، به بازار گفت: هم اکنون اوپک پلاس ۲.۵ میلیون بشکه کمتر از ظرفیت مشخص تعیین شده خود، نفت تولید می کند. بدیهی است که هیچ کشورهایی حاضر به از دست دادن فرصت نفت ۱۰۰ دلاری نیست. اما وقتی تولیدی با وجود تقاضا در بازار صورت نمی گیرد، نشان دهنده نبود ظرفیت تولید و ناتوانی کشورها در تولید بیشتر است.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبیعی است که کشورهای تولیدکننده نفت بیشتر به دنبال تامین منافع خود باشند. در حال حاضر نگرانی هایی در مورد کاهش قیمت ها در بین غول های نفتی دنیا وجود دارد. ترس از این مساله اجازه نمی دهد که کشورهایی همچون عربستان به دنبال تولید بیشتر باشند.

نماینده سابق ایران در اوپک همچنین به پیش بینی های موجود درباره رکود اقتصادی اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی نرخ تورم بالا در کشورهای مصرف کننده انرژی در دنیا رشد قیمت نفت و گاز و بنزین است. بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که در صورت ادامه این روند با رکود سنگینی در اقتصاد جهانی مواجه خواهیم شد که تقاضا را می تواند به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد.

او همچنین با اشاره به رکورد شکنی قیمت نفت در ماه گذشته، گفت: شاهد بودیم که قیمت نفت از حدود ۱۳۰ دلار حالا به حدود ۱۰۰ دلار کاهش یافته است. این کاهش قیمت چند دلیل اصلی دارد که یکی از آن ها هم احتمال شکل گیری رکود اقتصادی است.

خطیبی: اوپک پلاس ۲.۵ میلیون بشکه کمتر از ظرفیت مشخص شده تولید می کند که نشان دهنده ناتوانی کشورها برای اقزایش ظرفیت و تولید بیشتر است. از طرفی نگرانی ها نسبت به ایجاد رکود اقتصادی و افت دوباره قیمت ها مانع این می شود که کشورهای نفتی تولیدات خود را افزایش دهند

ریزش هفتگی بازار نفت
بهای نفت در روز جمعه افزایش یافت چراکه در اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا جزئیاتی درباره افزایش عرضه دیده نمی‌شد و او هیچ چیز مشخصی از اینکه آیا عربستان سعودی درباره بهبود تولید فراتر از برنامه‌های قبلی رشد عرضه توافقی کرده یا خیر ارائه نداد. بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت در این روز با ۸/ ۱ دلار افزایش معادل ۸۹/ ۱ درصد به ۵۹/ ۹۷ دلار در هر بشکه افزایش یافت. همزمان شاخص جهانی برنت نیز با بیش از ۲ دلار رشد روزانه معادل ۰۸/ ۲ درصد با قیمت ۱۶/ ۱۰۱ دلار در هر بشکه هفته خود را به پایان رساند. با این حال، هر دو شاخص مذکور بزرگ‌ترین ریزش هفتگی خود را از نظر درصدی طی تقریبا یک ماه گذشته به ثبت رساندند. برنت ۵/ ۵ درصد کاهش یافت تا سومین هفته نزولی خود را تجربه کند و وست تگزاس اینترمدییت ۹/ ۶ درصد پایین رفت و دومین هفته متوالی کاهشی را ثبت کرد. اما امروز در اولین روز معاملات هفتگی نفت رشد قیمت نفت با شیب ملایمی دوباره آغاز شد.

به گفته کارشناسان، هراس از نزدیک شدن به یک رکود اقتصادی جهانی که تقاضا را تخریب خواهد کرد، در روزهای قبل موجب روند نزولی طلای سیاه شده بود. چین به‌عنوان دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت دنیا ۶۹۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در روز شنبه گزارش داد که نسبت به ۵۴۷ مورد روز قبل‌از آن افزایش داشت.

استفان اینس، از تحلیلگران مؤسسه مدیریت سرمایه اس‌پی‌آی گفت: «نفت هفته جاری را با قیمت پایین‌تری آغاز کرده چون بازار تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به کرونا در چین قرار دارد و منتظر ازسرگیری جریان گاز روسیه به اروپا از خط لوله نورد استریم ۱ است».

در این میان یکی از مقامات آمریکایی که از افزایش تولید نفت عربستان نا امید شده، به رویترز گفته بود به جلسه بعدی اوپک‌پلاس در روز سوم آگوست چشم دوخته است.

در همین حال، تعداد دکل‌های فعال حفاری نفت آمریکا به عنوان یک پیش‌نگر برای تولید در آینده، دو دستگاه افزایش یافت و به ۵۹۹ واحد در هفته گذشته رسید که بالاترین سطح از مارس ۲۰۲۰ است. همچنین لیبی اعلام کرده تولید نفت بعد از جلسه با گروه‌هایی که باعث بسته شدن تاسیسات نفتی این کشور شده بود، از سر گرفته خواهد شد که به معنای بازگشت ۸۵۰ هزار بشکه در روز نفت به بازار در صورت برداشته شدن وضعیت فورس ماژور در این کشور است. از سوی دیگر، تحلیلگران انتظار دارند نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهانی همچنان بر بازار نفت فشار وارد کند.

کد خبر: ۱۶۲٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha