آغاز صادرات کلینکر از مرداد| وجود مافیای سیمان را رد نمی کنم| هزینه های تولید ۷۰ درصد بیشتر شد
دبیر انجمن صنعت سیمان در گفتگو با بازار:

آغاز صادرات کلینکر از مرداد| وجود مافیای سیمان را رد نمی کنم| هزینه های تولید ۷۰ درصد بیشتر شد

شیخان دبیر انجمن صنعت سیمان از آغاز صادرات کلینکر از مرداد خبر داد و گفت: هزینه های تولید در یک سال ۷۰ درصد بیشتر شده اما قیمت فروش سیمان ثابت مانده است. سرکوب قیمتی در این صنعت عواقب خطرناکی دارد.

بازار؛ گروه صنعت: عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره وضعیت تولید گفت: قطعی های برق امسال در قالب برنامه ریزی مشخص در حال انجام بوده و همین مساله شرایط برای مدیریت تولید فراهم کرده است. به عنوان مثال برق واحدهای سیمانی از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح به صورت کامل وصل بوده و از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۱ به محدودیت تامین می شود. اما با توجه به افزایش مصرف در ساعت های پیک، برق سیمانی ها قطع است.

او همچنین نیاز هر کارخانه سیمان برای تولید یک تن از این محصول را ۱۰۰ کیلو وات ساعت برق برشمرد و گفت: مقدار برقی که در اختیار واحدهای سیمانی قرار می گیرد متناسب با تولید ۵ میلیون تن سیمان و کلینکر است.

برق واحدهای سیمانی از ۱۲ شب تا ۸ صبح به صورت کامل و تا ۱۱ صبح با محدودیت تامین می شود. بر اساس برآوردهای صورت گرفته مقدار برقی که در اختیار واحدهای سیمانی قرار می گیرد متناسب با تولید ۵ میلیون تن سیمان و کلینکر است

به گفته او، در سه ماهه نخست امسال حدود ۲۰ میلیون تن سیمان و کلینکر تولید شده که ۱۵.۵ میلیون تن آن سیمان بوده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در بخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی مجدد صادرات کلینکر در مرداد خبر داد و گفت: صادرات سیمان طبق روال گذشته در حال انجام است. اما در مورد تامین نیاز بازار داخل کلینکر نگرانی هایی وجود داشت به همین دلیل صادرات این محصول قطع شده بود. اما حالا که مسئولین متوجه شده اند که در این حوزه هم مشکلی وجود ندارد از ماه آینده صادرات کلینکر هم آزاد خواهد شد.

او همچنین مقدار صادرات سیمان و کلینکر را حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: بخش عمده سیمان ما به کشور افغانستان و کشورهای آسیای میانه کلینکر به عراق صادر می شود.

شیخان همچنین معتقد است که متاسفانه بازار صادرات ما دیگر کشش ندارد، چون هزینه‌های صادراتی ما زیاد است. شرایط بانکی ما نیز در حال حاضر شرایط خوبی نیست و هزینه‌های صادرات ما از جمله هزینه حمل و نقل و کشتیرانی بالا رفته که با این وجود نمی‌توانیم با این قیمت‌ها در بازار جهانی رقابت کنیم.

او همچنین با تاکید بر اینکه باید مراقب بازارهای صادراتی خود باشیم، ادامه داد: صادرات لحظه‌ای نیست. اگر بازار سیمان را در کشورهای دیگر از دست بدهیم سایر کشورها و رقبا آن بازار را از ما می‌گیرند. در عراق حضور نداشته باشیم ترکیه بازار را از ما می‌گیرد.

هزینه تمام شده تولید سیمان در یک سال گذشته افزایش ۷۰ درصدی را تجربه کرده این در حالی است که قیمت های فروش ما با گذشته هیچ تغییری نکرده است. ادامه سرکوب قیمتی می تواند عواقب خطرناکی را به همراه داشته باشد

هزینه های تولید سیمان ۷۰ درصد بیشتر شد
شیخان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قیمت های موجود در بازار، گفت: هزینه تمام شده تولید (هزینه دستمزد کارگران، هزینه های حمل، تعرفه های انرژی) سیمان در یک سال گذشته افزایش ۷۰ درصدی را تجربه کرده این در حالی است که قیمت های فروش ما با گذشته هیچ تغییری نکرده است.

او همچنین این را گفت که بخش زیادی از تولیداتی که امروز در بازار عرضه می شود بر اساس مواد اولیه ای که در انبارها وجود داشت، صورت گرفته است. اما حالا که تولیدکنندگان ناچارند مواد اولیه را با قیمت های خیلی بالا تامین کنند، تولید با قیمت های فعلی برای آنها مقرون به صرفه نیست.

او معتقد است که ادامه سرکوب قیمتی در بازار سیمان عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت.حتی ممکن است که چند وقت دیگر سرمایه گذاری جدیدی در این صنعت صورت نگیرد و با کمبود عرضه مواجه شویم.

وجود مافیا در بازار سیمان را رد نمی کند. به هر حال عده ای تاجر این محصول را همانند هر محصول دیگری به امید کسب سود خریداری می کنند

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان همچنین در پاسخ به این سوال که چند درصد سیمان عرضه شده در بورس توسط مصرف کنندگان واقعی خریداری می شود، گفت: وجود مافیا در بازار سیمان را رد نمی کنم. به هر حال عده ای تاجر این محصول را همانند هر محصول دیگری به امید کسب سود خریداری می کنند. اما در مورد اینکه سهمشان از بازار چقدر است اطلاع دقیقی ندارم.

او همچنین در پاسخ به این سوال که صنعت سیمان کشور با چند درصد ظرفیت کار می‌کند گفت: ظرفیت تولید کشور در حال حاضر ۸۸ میلیون تن است و ۵/ ۸۳ میلیون تن نیز ظرفیت تولید کلینکر است. اما سال گذشته مجموع تولید با صادرات ۷۳ میلیون تن بود و ۵۸ میلیون تن سیمان در کشور عرضه شد. در کشور افت مصرف داشتیم.

کد خبر: ۱۶۲٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha