۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
رهاسازی یک میلیارد مترمکعب آب در دریاچه ارومیه| حداکثر قیمت هر مترمکعب آب پر مصرف ها، ۲۰ هزار تومان
سخنگوی صنعت آب خبر داد:

رهاسازی یک میلیارد مترمکعب آب در دریاچه ارومیه| حداکثر قیمت هر مترمکعب آب پر مصرف ها، ۲۰ هزار تومان

قاسم زاده سخنگوی صنعت آب گفت: باید سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب رهاسازی در دریاچه ارومیه صورت می گرفته اما تاکنون یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب از این مقدار رهاسازی شده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب امروز در نشستی خبری او با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای دریاچه ارومیه اظهار کرد: میزان بارندگی‌ها در حوزه دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل ۱۵ درصد کاهش یافته و اگر امسال بارندگی داشته باشیم، می‌توانیم تا حد زیادی این مساله را جبران کنیم. باید سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب رهاسازی انجام می‌شد که تاکنون یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب رهاسازی اتفاق افتاده است. متولی احیای دریاچه ارومیه ستاد احیاء تعیین شده که در این حوزه نیز فعال است.

او با بیان این‌که هشت تکلیف برای وزارت نیرو تعیین شده بود که تاکنون نیز نسبت به آنها پایبند بوده است، گفت: ۴۰ درصد مصارف کشاورزی کاهش پیدا کرد و در این زمینه اقدامات خوبی از سوی وزارت نیرو صورت گرفت.

سخنگوی صنعت آب درباره آخرین وضعیت انتقال آب از دریای خزر گفت: این طرح تا حل مسائل زیست محیطی از دسترس خارج است و برای اجرای آن باید تایید زیست محیطی اخذ و بعد از آن تعیین تکلیف شود.

قاسم زاده همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حق‌آبه هیرمند نیز ادامه داد: جلسات متعددی با طرف افغان برگزار کردیم، رایزنی‌ها در حال انجام است و بحث‌های موجود باید حل و فصل شود و تمام تلاش ما این است که بتوانیم حق‌آبه را دریافت کنیم.

باید سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در دریاچه ارومیه رها می شده که از این مقدار تاکنون یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب رهاسازی شده است

۴۹ درصد سدها پر هستند

با بیان اینکه در سال‌های اخیر، کشور شرایط خشکسالی را تجربه می کند، اظهار داشت: با وجود اینکه سال آبی ۹۸-۹۷ و ۹۹-۹۸ پرآب بود دو سال اخیر خشکسالی را تجربه می‌کنیم به طوری که پارسال رکورد خشکسالی زده شد و ۳۷ درصد کاهش بارندگی و امسال ۲۷ درصد کاهش داشتیم یعنی از یک سال کم آب به سال کم آب دیگر وارد شدیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر ۴۹ درصد مخازن سدها پر هستند، افزود: حجم مخازن امسال نسبت به پارسال ۴ درصد کاهش داشته است.

سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: در تابستان بارش چندانی نداریم و امیدی هم به بارندگی نیست، بارش پاییزه هم با تاخیر مواجه است، بنابراین باید با همین ذخایر عبور کنیم.

او با بیان اینکه باید عرضه و تقاضا و مصارف مدیریت شود، گفت: باید حداکثر بهره وری و صرفه‌جویی اعمال شود تا رفاه اقتصادی و اجتماعی دستخوش تغییر نشود.

وی بیان داشت: در حال حاضر بخش عمده مشترکین خوش مصرف هستند و همکاری داشته‌اند، برای بخش کشاورزی نیز راهنمایی‌های لازم را داشته‌ایم در بخش صنعت نیز مذاکراتی داشته‌ایم که با بازچرخانی آب و آب غیرمتعارف آب شیرین را در اختیار بخش شرب قرار دهند.

۵۴ درصد مشترکین خوش مصرف هستند

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی تصریح کرد: برای اجرای این طرح نقص‌هایی وجود داشت به همین دلیل نسبت به برنامه تعیین شده فاصله گرفتیم. این طرح تا سال ۱۴۰۴ تمدید شده و پروژه‌هایی نیز تعریف کردیم که بتوانیم به عدد ۱۱ میلیارد مترمکعب دست یابیم. در این راستا نیز تاکنون ۹۲ هزار چاه مسدود شده است.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اهدای پاداش به مشترکان خوش مصرف گفت: ۵۴ درصد مشترکان جزو مشترکان خوش مصرف هستند که تعرفه آنها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نکرده است، علاوه بر این یک سند در وزارت نیرو در حال تدوین بوده که بخشی از مشترکان که زیر الگوی مصرف هستند مشمول آن خواهند شد.

قاسم زاده درباره تعرفه آب پرمصرفها گفت: تعرفه این مشترکین به صورت تصاعدی محاسبه شده و ۵ برابر قیمت تمام شده باید پول پرداخت کنند یعنی بابت هر متر مکعب ۲۰ هزار تومان باید پرداخت شود.

۵۴ درصد مشترکان جزو مشترکان خوش مصرف هستند که تعرفه آنها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نکرده است. اما تعرفه پر مصرف ها به صورت تصاعدی محاسبه می شود. آنها باید ۵ برابر قیمت تمام شده یعنی ۲۰ هزار تومان به ازای هر مترمکعب پول پرداخت کنند

امسال قطعی آب برنامه ریزی شده نداشتیم

به گفته سخنگوی صنعت آب، سال گذشته در برخی نقاط کشور مثل کرج، اصفهان، تهران و شیراز شاهد بروز قطعی‌های آب بودیم که امسال با تدابیری که وزیر نیرو اتخاذ کرد تاکنون با چنین مواردی روبرو نشده‌ایم.

او همچنین در باره آخرین وضعیت تغییر تعرفه اقامتگاه‌های غیردائم اظهار کرد: این اقامتگاه‌ها ممکن است استخر داشته باشند و آب زیادی را برای این منظور صرف کنند. برای این موضوع آیین‌نامه ابلاغ شده و مشترکانی که مصرف آنها در دامنه بدمصرف قرار دارد با افزایش تعرفه مواجه هستند.

به گفته او، این دسته از مشترکان باید قبوض آب صادر شده را پرداخت کنند و بخشودگی پس از صدور قبض وجود ندارد و در صورتی که این قبوض پرداخت نشود آب این مشترکان قطع خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب درباره میزان بازدارندگی این طرح اظهار کرد: با توجه به ارقام تعیین شده قطع بازدارندگی کافی وجود دارد اما اگر تمکین صورت نگرفت، آب مشترک قطع خواهد شد.

قاسم‌زاده با اشاره به اقامتگاه‌هایی که کار خدماتی انجام می‌دهند، ادامه داد: این اقامتگاه‌ها مشمول این طرح نمی‌شوند و برای آنها تعرفه نوع دیگری محاسبه می‌شود. بدین گونه که یکبار جریمه خواهند شد و در صورت عدم رعایت واحد تا زمان اخذ تعهدات لازم پلمب خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۲٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha