۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
چرا ردیف اعتباری مستقلی برای گیاهان دارویی دیده نشده است؟| افزایش قیمت گل محمدی به دلیل افزایش تقاضا
گفتگوی بازار با مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد

چرا ردیف اعتباری مستقلی برای گیاهان دارویی دیده نشده است؟| افزایش قیمت گل محمدی به دلیل افزایش تقاضا

زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد گفت: بالا رفتن قیمت گیاه دارویی گل محمدی به دلیل افزایش تقاضا و زعفران به دلیل کاهش میزان تولید بوده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: از ابتدای سال جاری بازار گیاهان دارویی با نوسان قیمتی مواجه است و مصرف کنندگان شاهد افزایش قیمت برخی از این محصولات به صورت خاص هستند. این در شرایطی است که بخشی از گیاهان دارویی موجود در بازار از طریق واردات تامین می شود و بخش قابل توهی نیز از طریق تولیدات داخل تامین و عرضه می گردد. با این وجود وزارت جهاد کشاورزی طی سالهای اخیر تامید بسیاری بر توسعه تولید گیاهان دارویی دارد و در این راستا نیز اقداماتی انجام داده است.

افزایش ۱۰هزار هکتاری سطح زیرکشت گیاهان دارویی کشور؛ سطح زیرکشت به۲۶۲هزار هکتار رسیده است
به طوری که حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی زارت جهاد کشاورزی می گوید بر اساس آخرین تحولات صورت گرفته در حوزه کشت گیاهان دارویی، سطح زیر کشت حدود ۱۰هزار هکتار افزایش داشته است و به حدود ۲۶۲هزار هکتار رسیده است.

زینلی در خصوص آخرین اقدامات وزارتخانه نیز گفت: مهمترین کاری که انجام دادیم این است که تولید و خودکفایی در زمینه برخی از گیاهان دارویی را رقم زده ایم. به عبارت دیگر در حال حاضر در مورد برخی از گیاهان از جمله زعفران ما در سطح دنیا رتبه اول را داریم.

وی افزود: با ۱۲۲هزار هکتار سطح زیر کشت بیشترین سطح زیرکشت زعفران الان متعلق به ایران است و از سوی دیگر حدود ۹۰درصد تولید متعلق به ما است.

زینلی با بیان اینکه ما سعی کرده ایم روی کیفیت زعفران کار کنیم، افزود: متاسفانه امسال به دلیل وضعیت خشکسالی و اینکه کشاورزان در سالهای گذشته ناامید می شدند و لذا کمتر به محصولات خود رسیدگی کرده اند، منجر به این شده که زعفران به نصف کاهش پیدا کند.

در سال جاری تولید زعفران ۵۰درصد کاهش داشته و در مورد گل محمدی هم ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش عملکردی داشته ایم

تولید زعفران ۵۰ درصد کاهش یافته است
این مقام مسئل اظهار داشت: در حقیقت طی دو سه سال اخیر در تلاش بوده ایم که نگذاریم سطح زیر کشت خیلی افزایش یابد و در عوض در زمینه افزایش تولید کار می کردیم. با این وجود سال گذشته به دلیل سرمازدگی و خشکسالی دو رقم از گیاهان اساسی ما یعنی «زعفران و گل محمدی» که بالاترین سطح کشت و بیشترین صادرات را داشتیم امسال تحت تاثیر قرار گرفتند و از نظر تولید میزان بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی در خصوص میزان کاهش تولید این محصول گفت: زعفران ۵۰درصد کاهش داشته و در مورد گل محمدی هم ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش عملکردی داشته ایم، اما از نظر تولید چون سطح زیرکشت افزایش یافته تولید به طور کلی میزان تولید گل محمدی افزایش یافته است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی هچنین در پاسخ به این سوال که چه عواملی موجب شده قیمت گیاهان دارویی روندی افزایشی داشته باشد، گفت: طی دو سال اخیر مصرف گیاهان دارویی به شدت افزایش یافته است، از جمله میزان مصرف گل محمدی که در دوره کرونا بسیار افزایش یافته است. از سوی دیگر سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون لیتر گلاب را داخل کشور مصرف می کنیم لذا بر اساس اینکه مصرف داخل افزایش یافته بنابراین قیمت این محصولات حتی در برخی موارد تا ۱۰۰درصد افزایش داشته است.

اگرچه زعفران کمتری نسبت به سالهای قبل صادر کرده ایم اما به دلیل بالا رفتن قیمت این محصول در بازارهای بین المللی، ارزش صادراتی زعفران امسال رشد داشته است

کاهش تولید افزایش ۳۰۰درصدی قیمت زعفران را رقم زد
وی ادامه داد: به عنوان مثال در مورد محصول زعفران اگر قیمت روی ۱۵ میلیون تومان بود حال به ۴۵ میلیون تومان در داخل کشور رسیده است و این به معنای ۳۰۰درصد افزایش قیمت است. از سوی دیگر در مورد گل محمدی اگر قیمت خرید روی ۳۰هزار تومان بود امسال به ۵۰ هزار تومان رسیده است.

زینلی افزود: این افزایش قیمتها عمدتا به دو دلیل یا افزایش مصرف و یا کاهش تولید بوده است که در مورد محصول زعفران به دلیل کاهش میزان تولید و در مورد گل محمدی نیز به دلیل افزایش تقاضا بوده است.

وی ادامه داد: با این تفاسیر مقدار کمتری را نسبت به سالهای گذشته صادرات داشته ایم و چون ما تولیدکننده اصلی در این مورد هستیم الان قیمت زعفران در بازارهای بین المللی هم افزایش پیدا کرده است. بنابراین از نظر ارزآوری نسبت به سال گذشته بیشتر داشته باشیم اما حجم صادرات کاهشی بوده است.

مشاور معاون وزیر در پاسخ به این سوال که بجز محصول زعفران سالانه در بخش بقیه گیاهان دارویی چقدر صادرات داریم، گفت: در سال حدود ۲۰۰میلیون دلار صادرات انواع گیاهان دارویی داریم.

هر سال حدود ۲۵۰۰ تا ۳هزار تن سیاه دانه وارد کشور می کردیم و لذا طی دو سه سال اخیر تلاش شد که سیاه دانه در داخل کشور کشت شود و به این ترتیب از واردات این محصول بی نیاز شدیم

با توسعه سطح زیر کشت، بی نیاز از واردات سیاه دانه شدیم
وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر هر سال حدود ۲۵۰۰ تا ۳هزار تن سیاه دانه وارد کشور می کریم و لذا طی دو سه سال اخیر تلاش شد که سیاه دانه در داخل کشور کشت شودو به این ترتیب امسال سطح زیرکشت سیاه دانه به ۲هزار و ۵۰۰هکتار رسید و عملا از نظر واردات این محصول بی نیاز شدیم.

زینلی تصریح کرد: علاوه بر این، تمام زنجیره ارزش سیاه دانه را در کشور تکمیل کردیم؛ یعنی از کاشت تا پس از برداشت را کاملا مکانیزه کردیم و انواع فراورده های دارویی از این گیاه را ایجاد کردیم. بنابراین امیدواریم با نگاه ویژه به گیاهان داخلی که کاملا ارگانیک و سالم تولید می شود بتوانیم با مصرف سیاه دانه داخلی از ورود سیاه دانه های خارجی جلوگیری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که غیر از این موارد، کدام گیاهان دارویی در کشور رشد داشته است، گفت: از دیگر گیاهانی که بسیار موفق بوده ایم و امیدواریم در سالهای آینده صادرات آن را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهیم، گیاه موسیر است که علاوه بر اینکه این گیاه را از انقراض داده ایم الان بیش از ۲هزار هکتار سطح زیرکشت را توسعه داده ایم.

از مهمترین چالشهایی که بخش گیاهان دارویی با آن روبرو است این است که ردیف اعتباری مستقلی برای گیاهان دارویی دیده نشده و اعتبار مناسبی برای گیاهان دارویی وجود ندارد که بتوانند زنجیره ارزش را کاملا ببینند

اصلی ترین چالش های تولید کنندگان گیاهان دارویی از نگاه مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد
مجری طرح گیاهان دارویی همچنین در پاسخ خبرنگار بازار مبنی بر اینکه در حال حاضر اصلی ترین چالش تولیدکنندگان گیاهان دارویی، چیست گفت: مهمترین چالش ما این است که هنوز اطلاعات کامل علمی در زمینه تولید محصول خوب نداریم و هنوز هم در حال حاضر به صورت پایلوت جلو می رویم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هنوز قطب ها کامل نشده است؛ یعنی باید قطب گیاهان دارویی تشکیل بدهیم و بر اساس این قطب ها زنجیره گیاهان دارویی را تکمیل کنیم.

زینلی گفت: سومین چالش این است که تسهیلات و یارانه بلاعوض خوب و مداومی توسط دولت برای این گیاهان دارویی در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: از دیگر چالشهایی که بخش گیاهان دارویی با آن روبرو است این است که ردیف اعتباری مستقلی برای گیاهان دارویی دیده نشده است و اعتبار مناسبی برای گیاهان دارویی وجود ندارد که بتوانند زنجیره ارزش را کاملا ببینند تا کشاورزن با تولید خوب بتوانند صادرات خوب هم داشته باشند.

وی در پایان در خصوص وضعیت پالایشگاه های گیاهان دارویی کشور گفت: چند پالایشگاه گیاهان دارویی در جاهای مختلف کشور زده ایم؛ دو پالایشگاه در مشهد است که ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی دارند که به دلیل مشکلات اعتباری موجود هنوز به بهره برداری نرسیده اند. با این وجود یکی از پالایشگاه هایی که بسیار روی آن سرمایه گذاری کرده ان در گلپایگان است و تا ۹۵درصد کار آن تمام شده و در مرحله نهایی است و به زودی بهره برداری می شود.

کد خبر: ۱۶۲٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha