۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۳
پارک پول در بانکها به نفع اقتصاد نیست! | بلاتکلیفی سرمایه گذاران به دلیل ابهام در جهت گیری نرخ ارز
گزارش «بازار» از علل بی رمقی بازارهای سرمایه گذاری؛

پارک پول در بانکها به نفع اقتصاد نیست! | بلاتکلیفی سرمایه گذاران به دلیل ابهام در جهت گیری نرخ ارز

ابهام در جهت گیری نرخ ارز در حالی بازارهای سرمایه گذاری را در بلاتکلیفی قرارداده است که به گفته کارشناسان رکود بازارها، وجود پول داغ و تورم انتظاری موجب شده است تا این روزها بازار طلا و سکه فعال شود.

مهدی محمدی: بازارهای سرمایه گذاری چون ارز، سکه، طلا، بورس، مسکن، خورور و ... این روزها در حالی به دلیل ابهام در جهت گیری قیمت ارز ناشی از حصول نتایج مذاکرات برجام شرایط مساعدی ندارند و با رکود مواجه هستند که برخی محرک ها چون کاهش نرخ انس جهانی موجب می شود تا بازاری همچون طلا فعال و خیلی ها از موقعیت بوجود آمده برای سرمایه گذاری و کسب سود راهی این بازار شوند. بازاری که البته در پی رشد بالای تقاضا قیمت آن نیز تغییر و نرخ ها حباب گونه رشد می کنند، آنگونه که به گفته نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهرتهران، حباب قیمت سکه هم اکنون نزدیک به ۲ میلیون تومان شده است.

بازارهای سرمایه گذاری بدنبال برخی تصمیمات یا اتفاقات سیاسی و اقتصادی معمولا دچار رکود و یا تغییر می شوند و کسی به طور قطع و یقین نمی داند فردای بازارهای سرمایه گذاری که ثبات چندانی ندارند، چگونه خواهد بود

بازارهای سرمایه گذاری چشم انتظار ثبات قیمت ارز
کشتی آرای در گفتگو با «بازار» می گوید؛ با توجه به درپیش بودن عیدغدیرخم و سنت پرداخت هدایاٰ در این روزها، همچنین برگزاری گسترده مراسمات عقد و عروسی که معمولا قبل از ماه محرم و صفر خرید این کالاها در بازار بیشتر می شود، میزان تقاضا برای تهیه طلا را به نسبت هفته های گذشته افزایش داده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر رونق بازار به دلیل انجام مراسمات در این ماه، کاهش قیمت انس جهانی طلا نیز تاثیرخود را بر کاهش قیمت طلا در بازار به جای گذاشته است، افزود: برخی اکنون موقعیت را برای خرید طلا و سکه در شرایطی که نرخ ها بدنبال کاهش انس جهانی و ثبات نسبی ارز تا حدودی کاهشی است، مناسب دیده و برای سرمایه گذاری های خرد به این بازار ورود کرده اند.

هرچند کشتی آرای از مناسب بودن قیمت طلا در این روزها برای سرمایه گذاری صحبت می کند، اما بازارهای سرمایه گذاری بدنبال برخی تصمیمات یا اتفاقات سیاسی و اقتصادی معمولا دچار تغییر می شوند و کسی به طور قطع و یقین نمی داند فردای بازارهای سرمایه گذاری که ثبات چندانی ندارند، چگونه خواهد بود.

البته زمانی که اقتصاد یک کشور ثبات خاصی نداشته باشد و بازارها در شرایط رکود و بی رمقی قرار گیرند، سرمایه گذاران باهدف حفظ ارزش سرمایه های خود همیشه راهی را در پیش می گیرند که حداقل بتوانند مانع افت ارزش سرمایه هایشان شوند چرا که این افراد انتظار افزایش قیمت‌ها و تورم را برای آینده دارند، بنابراین آنها معمولا سرمایه های خود را در بخش‌های غیرمولد بکار می گیرند که خیلی به نفع اقتصاد نیست. اقدامی که به وضوح بیانگر وجود پول داغ در جامعه است تا سرمایه گذاران در پی انتظارات تورمی به هر شکل ممکن سرمایه های خود را تبدیل به کالایی ارزشمند برای جلوگیری از افت ارزش آن کنند.

پول سرگردان و یا همان پول داغی که هم اکنون دردست مردم است، معمولا در مواقع تورم انتظاری و ابهام در نرخ ارز به جاهایی ورود می کند که برای سرمایه گذار سودمند باشد. حال از آنجایی قیمت سکه و طلا مدتی است مسیر سراشیبی را در پیش گرفته، بنابراین برخی سرمایه گذاران برای حفظ ارزش دارایی هایشان به بازار طلا و سکه روی آورده اند

سرمایه گذاران همچنان بدنبال حفظ ارزش سرمایه در شرایط رکودی بازار
اسفندیارشاه منصوری، کارشناس بازار در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل وجود رکود بازارهای سرمایه گذاری در کشور و هجوم برخی ها به بازار طلا و سکه طی چند روز اخیر گفت: پول سرگردان و یا همان پول داغی که هم اکنون در دست مردم است، معمولا در مواقع تورم انتظاری و ابهام در نرخ ارز به جاهایی ورود می کند که برای سرمایه گذار سودمند باشد. حال از آنجایی قیمت سکه و طلا تابع قیمت ارز داخل و نرخ جهانی طلا هستند و طلای جهانی نیز مدتی است مسیر سراشیبی را در پیش گرفته، بنابراین برخی از سرمایه گذاران همچنین خریداران طلا برای صیانت از ارزش دارایی هایشان در شرایط کنونی که قیمت طلا و سکه تا حدودی کاهشی است روانه چنین بازاری شده اند.

وی به وجود رکود در همه بازارهای سرمایه گذاری کشور به دلیل بی ثباتی قیمت ارز همچنین انتظار تومی ناشی از نتیجه مذاکرات برجام اشاره کرد و اظهار داشت: ذائقه مردم ایران نسبت به خرید ملک و طلا همیشه بالاست زیرا تجربه ثابت کرده است که ورود به چنین بازارهایی البته در میان مدت و بلند مدت همیشه سودآور بوده است.

شاه منصوری، در ادامه با اشاره به اینکه رکود در بازارهای سرمایه گذاری ایران ناشی از جهت گیری قیمت ارز دربازار است، گفت: پیش بینی می شود تا زمانی که جهت گیری ارز شفاف نشود و قیمتها در بازار ارز ثبات نگیرد سایر بازارها نیز راکد خواهند ماند زیرا آینده مشخصی برای آنها متصور نیست.

هم اکنون اغلب مردم به دلیل رکود در بازارهای سرمایه گذاری پولهای خود را در قالب سپرده گذاری به بانک ها سپرده اند. اقدامی که به پارک پول در بانک ها منجر شده و چون اکثر این سپرده گذاری ها بصورت سرمایه گذاری بلند مدت نیست بنابراین این پولها نیز نمی تواند کمکی به رونق اقتصاد کشور کند

ثبات قیمت ارز بازارهای سرمایه گذاری را از رکود خارج می کند
این کارشناس اقتصادی اظهارداشت: بازارهای سرمایه گذاری در کشور همچنان در حاله ای از ابهام قرار دارند، زیرا مذاکرات برجام و عدم حصول نتیجه درست و دقیق آن موجب شده تا سرمایه گذاران آینده مشخصی را برای خود ترسیم نکنند. البته اگر توافقاتی در بحث برجام حاصل شود این احتمال وجود دارد که قیمت دلار تا ۲۸ هزار تومان و در نهایت زیر ۳۰ هزار تومان در بازار تثبیت شود.

وی با بیان اینکه انتظار از انجام توافقات در مذاکرات برجام باعث شده که قیمت ها در بازار ارز با نوسان همراه شود، تصریح کرد: بازار سرمایه و همه بازارها نیز هم اکنون در چنین شرایطی قرار دارند و از آنجایی که حساسیت سرمایه گذاری در بازار سرمایه بالاست، بنابراین این بازار مدت هاست از رونق خاصی برخوردار نیست.

شاه منصوری خاطر نشان کرد: تا زمانی که جهت گیری دلار بسمت ثبات نباشد بازارها همچنان در بلاتکلیفی خواهند ماند. این در حالی است که هم اکنون اغلب مردم به دلیل وجود رکود در بازارهای سرمایه گذاری پولهای خود را در قالب سپرده گذاری به بانک ها سپرده اند. اقدامی که به پارک پول در بانک ها منجر شده و چون اکثر آنها بصورت سرمایه گذاری بلند مدت نیست بنابراین این پولها نمی تواند کمکی به رونق اقتصاد کشور کند.

به گفته کارشناسان انتظار از انجام توافقات برجام اکثر سرمایه گذاران را در بلاتکلیفی قرار داده است، طوری که اکنون با کوچکترین محرکی سرمایه ها بسمت بازارهای سود آور به حرکت در می آید. البته این روزها به دلیل افت انس جهانی قیمت طلا تا حدودی کاهشی شده و برخی ها برای خرید طلا و سکه راهی چنین بازاری شده اند

محرکی که بازار طلا را فعال کرد
بنا به این گزارش، همانطور که گفته شد بازرهایی سرمایه گذاری مدتهاست که شرایط قابل قبولی ندارند. به گفته کارشناسان انتظار از انجام توافقات برجام اکثر سرمایه گذاران را در بلاتکلیفی قرار داده است. طوری که اکنون با کوچکترین محرکی سرمایه ها بسمت بازارهای سود آور به حرکت در می آید. البته این روزها به دلیل افت انس جهانی قیمت طلا تا حدودی کاهشی شده و برخی ها برای خرید طلا و سکه راهی چنین بازاری شده اند.

به طور مثال دیروز در آخرین روز هفته کاری بازار، قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۳۸۶ هزار تومان، سکه تمام ‌بهارآزادی طرح جدید ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌ بهارآزادی طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۲۰۰ تومان، ربع سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رفت.علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی نیز قیمت فروش دلار ۲۷ هزار و ۹۰۵ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۶۲۸ تومان تعیین و قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۸۸۶ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۹۹ تومان اعلام شد. هر چند این روزها به دلیل افت نرخ طلای جهانی و ثبات نسبی ارز در بازار قیمت طلا و سکه روندی کاهشی را طی می کنند و سرمایه گذاران و خریداران این کالاها به این بازار آمده اند اما معلوم نیست در روزهای آینده قیمتها در این بازار چگونه رقم خورد.

کد خبر: ۱۶۲٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha