۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
پوشش بیمه‌ای داروهای پرمصرف مردم در طرح «دارویار»
وزیر بهداشت خبر داد

پوشش بیمه‌ای داروهای پرمصرف مردم در طرح «دارویار»

عین‌اللهی، وزیر بهداشت از پوشش بیمه‌ای داروهای پرمصرف و توجه به رفع نیاز دارویی مردم در طرح «یارودار» خبر داد.

به گزارش بازار، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت گفت: ما از ابتدای دولت که شروع کردیم یکی از برنامه‌های مهمی که دوستان دانشمند ما در پیش گرفته بودند، یافتن پاسخ این پرسش بود که ما واقعاً چرا باید مشکل دارو داشته باشیم؟ چرا باید مردم ما دنبال دارو بگردند؟ چرا باید در تأمین دارو مشکل باشد و برای همین بود که این طرح دارویار به آرامی شکل گرفت.

وی افزود: استادان برجسته‌ای در این طرح شرکت کردند، حدود نزدیک به ۱۰ ماه کار بُرد و ساعت‌های زیادی را دوستان ما مشغول شدند، متخصصان و استادان داروساز از اقتصاد دارو، از اقتصاد سلامت و از رشته‌های مدیریت روی این طرح کار کردند، در ابتدا باید وضع موجود را بررسی می‌کردند و بر اساس اطلاعاتی که از وضع موجود پیدا می‌کردند، به راهکارهایی می‌رسیدیم که بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: از یک طرف ما وقتی تجزیه و تحلیل می‌کردیم، می‌دیدیم از نظر نیروی انسانی وضع‌مان بسیار خوب است، ما انسان‌های بسیار قابلی را در دانشگاه‌های داروسازی داریم، افرادی که می‌توانند خیلی کارهای برجسته کنند و از آن طرف هم صنایع خیلی خوبی داشتیم و هم قدمت ما در داروسازی به سال‌های خیلی قبل بر می‌گردد، شاید ما نزدیک به یک قرن در این زمینه سابقه داشته باشیم.

عین‌اللهی گفت: افزون بر همه این سوابق بسیار درخشان، ما در بیشتر استان‌ها، دانشکده‌های داروسازی و نیروهای انسانی بسیار قابل داریم، ولی چرا باید مردم برای دارو معطل باشند و آن دارو کمیاب شود یا به عبارتی دارو بازار سیاه پیدا کند و در بعضی از شهرها و به قیمت‌های گزاف فروخته شود.

وی افزود: این تجزیه تحلیل‌ها و این بررسی‌ها درنهایت به همین طرح دارویار رسید و به هر حال امروز معتقد هستیم که با یک مقدار تغییراتی که می‌توانیم در تهیه دارو و در دسترسی مردم بدهیم، نه تنها می‌توانیم موفق شویم که داروی مردم را پوشش دهیم، بلکه صنایع ما هم راه می‌افتد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از طرف دیگر می‌دیدیم که بعضی از داروهایی که ضروری است، مردم بیشتر نیاز دارند، زیرا در بعضی بیماری‌های مزمن، بیمار مجبور است دارو را مرتب استفاده کند، مریضی که دیابتی باشد و مریضی که فشار خون داشته باشد این فرد وابسته به دارو می‌شود مجبور است دارو را تهیه کند، ولی می‌بینیم بعضی از این داروهای خیلی خوب تحت پوشش بیمه نیست، برغم این که مردم نیاز دارند؛ همه این‌ها روی هم رفته باعث شد یک طرح جامعی به عنوان «دارویار» درست شد.

عین‌اللهی گفت: از برنامه‌های آقای رئیسی یافتن راهکاری برای حل همین مسئله بود و وی مکرر به ما این را گوشزد کرد که باید کاری کنید که مردم دارو را بتوانند راحت تهیه کنند و پوشش دارویی زیاد باشد و هزینه‌های دارویی کنترل شده باشد.

وی افزود: این بود که با دستور رئیس جمهور و آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهور از ساعت ۱۲ شب چهارشنبه، این طرح اجرایی شد و فکر می‌کنم که با استقبال مردم نیز مواجه خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در این طرح داروهایی که ضروری است و داروهایی که مردم بیشتر نیاز دارند بر اساس آمار مصرفی که داریم، در اولویت قرار دادیم و بعضی از داروها نیز در پوشش بیمه است، ولی خیلی ضرورتی ندارد، ولی ما این صد قلم که به تازگی تحت پوشش بیمه قرار دادیم از داروهایی انتخاب کردیم که مردم روزمره به آن احتیاج دارند و این‌ها در قسمت اول یعنی در مرحله اول وارد شده است.

عین‌اللهی گفت: این مژده را به مردم عزیزمان می‌دهیم که ما در مرحله دوم بیش از ۳۰۰ دارو نزدیک به ۳۶۶ قلم داروی دیگر را نیز در یکی دو هفته آینده تحت پوشش بیمه قرار می‌دهیم، زیرا در شورای عالی بیمه این را قرار دادیم و کارهای کارشناسی آن انجام شده است، قطعاً این نیز تصویب خواهد شد.

وی افزود: در نتیجه حدود ۴۶۰ قلم دارو را در این مرحله اضافه می‌کنیم به داروهایی که قبلاً بوده است، این موضوع از این منظر اهمیت دارد که این داروها از داروهایی است که مردم روزانه به آن نیاز دارند، باید نیاز مردم را بتوانیم تأمین کنیم، این که به مردم بگوییم نه حتماً شما باید بروید از داروخانه آزاد بخرید، این حرف منطقی‌ای نیست.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: حتی برخی از این داروهای مسکن را جزو این قلم داروها قرار دادیم، زیرا مردم خیلی به آن مراجعه می‌کنند و نیاز دارند و نیاز آن‌ها باید رفع شود، بنابراین در این طرح نیاز مردم خیلی مهم است.

عین‌اللهی گفت: یک نکته مهم این است که برخی از داروهای وارداتی ما که نمونه داخلی ندارد، اگر بخواهد تغییر قیمت پیدا کند هزینه آن خیلی بالا می‌رود، همین مسئله سبب شد تا در صحبتی که با آقای رئیس جمهور و معاون اول وی داشتیم در این مرحله اصلاً ما کاری به این داروها نداریم.

وی افزود: در قسمت کالاهای وارداتی نیز، به آن علت که این کالاها به دلار خریداری می‌شود، اگر قرار بود این به عنوان ارز آزاد دیده شود، خیلی می‌توانست روی مردم اثر سوء بگذارد، بنابراین در این مرحله، این داروها وارد نشده و به همان نرخی که قبلاً بوده و با همان یارانه که قبلاً بوده است به مردم داده می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: به ویژه در لوازم مصرفی، آن چیزهایی که مردم نیاز دارند یا یک سری کارهایی که انجام می‌شود از نظر تکنیک‌های پیشرفته مثلاً فرض کنید استنت قلب که می‌خواهد بگذارد ما اگر بخواهیم ارز آن را به صورت آزاد کنیم، خیلی فشار می‌آید، اصلاً به طور کلی دارو و لوازم پزشکی وارداتی به هیچ وجه در این طرح وارد نشده و آن‌ها با همان شکلی که قبلاً بوده است، انجام می‌شود و حتی برخی از این‌ها با صحبت‌هایی که با شرکت‌های وارد کننده انجام گرفته، حتی هزینه‌هایش نیز پایین‌تر آمده است.

عین‌اللهی درباره علت کاهش قیمت برخی داروها پس از اجرای طرح «دارویار» گفت: وقتی یک دارویی که آزاد فروش می‌رفته تحت پوشش بیمه قرار گیرد، فروش آن بیشتر می‌شود، بنابراین می‌تواند نرخ را پایین‌تر بیاورد، هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های دارویی خیلی اصرار دارند که داروهایشان تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌های دارویی خیلی اصرار می‌کنند و می‌گویند اگر داروی من را تحت پوشش بیمه قرار دهید، ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت را کاهش می‌دهم، زیرا مصرف آن بالاتر می‌رود، در همه جای دنیا بیمه واقعاً کمک کننده است، به ویژه در سلامت، به بیمه اعتقاد داریم.

کد خبر: ۱۶۲٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha