۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
پیامد های اقتصادی سفر پوتین و اردوغان به ایران چه خواهد بود؟

پیامد های اقتصادی سفر پوتین و اردوغان به ایران چه خواهد بود؟

مهمترین پیامد سفر پوتین و اردوغان به ایران، نشان دهنده شکل‌گیری مثلت اقتصادی میان سه قدرت برتر منطقه است!

به گزارش بازار، امیررضا اعتمادی فعال اقتصادی میگوید: در سال ۱۴۰۰ میزان صادرات به ترکیه بیش از ۵.۶ میلیارد دلار و روسیه نیز ۵۳۹ میلیون دلار بوده است و همچنین سهم واردات از سوی ترکیه ۴ میلیارد دلار بوده و روسیه نیز سهم وارداتش ۱.۵ میلیارد بوده است.

در سال ۱۴۰۱ دیدار ها و مکاتبات رییس جمهور ایران با مقامات ریاست جمهوری روسیه و ترکیه باعث شد قرارداد های تجاری خوبی در حوزه: نفت گاز و پتروشیمی، مصالح ساختمانی و سیمان، مبادلات پولی و بانکی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی و محصولات دانش بنیان انجام بگیرد.

پیامد اول سفر پوتین و اردوغان به ایران: یکی از موضوعات مهم این نشست مبحث مربوط به مبادلات پولی است، که توافقاتی در سفر قبلی رییس جمهور ما به روسیه با نهادهای مالی انجام شد تا کانال‌های پولی مستقل از دلار برای دریافت و پرداخت شکل بگیرد.
موضوعات و موارد قابل بررسی در حوزه بانکی و LC، گمرک و مرز های اقتصادی میان ترکیه و روسیه از موضوعات مهم قابل بحث در این سفر خواهد بود.

پیامد دوم سفر پوتین و اردوغان به ایران: موضوع برگزاری نمایشگاه های مختلف جهت معرفی کالا ها و خدمات در سه کشور می‌تواند در موارد مهمی از جمله؛ گسترش سطح روابط تجار، گسترش عبور کالاها در مرز ها و توسعه شبکه فروش و شبکه صادرات بخش خصوصی تاثیر گذار باشد.

پیامد سوم سفر پوتین و اردوغان به ایران: ایران و روسیه ظرفیت های خوبی در زمینه های مختلف از جمله ظرفیت های بانکی، حمل‌ونقل و لجستیک، دام داری و کشاورزی، انرژی اتمی، صنعت و تجارت آزاد دارند، که میتوان با اخذ قرارداد های خط اعتباری از سوی هردو کشور درصد مبادلات تجاری دو کشور ایران و روسیه به عدد ۴۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ برسد.

در میان کشورهای ایران و ترکیه هم ظرفیت های خوبی در زمینه توریست و گردشگری، خدمات پزشکی و درمانی، بانکی، سرمایه گذاری، پتروشیمی و صنایع پایین دستی وجود دارد به طوری که بعد از عراق ترکیه یکی از امن ترین بازار ها برای ایرانیان تبدیل شده و پیامد سفر اردوغان به ایران نویدبخش تفاهم نامه و همکاری هرچه بیشتر و تسریع امور بازرگانی میان دو کشور ایران و ترکیه خواهد بود.

آیا ظرفیت های گازی روسیه و ایران قابل مذاکره خواهد بود؟
ایران و روسیه دو قطب اصلی از لحاظ دارا بودن منابع گاز در دنیا هستند، روسیه اصلی ترین خط لوله های انتقال گاز به اروپا و کشورهای همسایه را دارد اما متاسفانه ایران با وجود اینکه دومین کشور از لحاظ بزرگترین ذخایر گاز در جهان شناخته میشود آمار صادرات و فروش خوبی به دلایل مختلف ندارد، اما امید می‌رود در دیدار پیش روی مقامات روسیه و ایران صحبت و تفاهم نامه در خصوص همکاری ها در زمینه گسترش شبکه صادرات گاز انجام گیرد.

کد خبر: ۱۶۱٬۹۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha