۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
زمین لرزه مهیب هرمزگان با خسارتی بیش از بر آوردها| زلزله زدگان غرق در مشکلات
بازار گزارش می دهد؛

زمین لرزه مهیب هرمزگان با خسارتی بیش از بر آوردها| زلزله زدگان غرق در مشکلات

بندرعباس- حدود ۲۱ روز از وقوع سه زلزله بالای ۶ ریشتر در غرب هرمزگان می گذرد اما هنوز آمار دقیقی از خسارات وارده به مناطق زلزله زده اعلام نشده است.

غلامعباس شمس الدینی؛ بازار: شنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ سه زلزله مهیب بالای ۶ ریشتر در بخش مهران شهرستان بندر لنگه رخ داد که ۵ کشته و ۱۱۱ زخمی به جای گذاشت. ۲۸ روستا در مناطق زلزله زده تحت تاثیر حادثه قرار گرفته و دچار خسارت شده اند. این مناطق بیش از ۱۲۰ پس لرزه را تجربه کرده اند که صد البته اثرات تخریبی بر اماکن و فضاهای آسیب دیده داشته و دارد.

هرچند استاندار هرمزگان گفت که برآورد اولیه‌ میزان خسارت زلزله به روستاهای غرب استان بالغ‌ بر ۳۰۰ میلیارد تومان است و به همان میزان ابنیه‌ فنی نیز آسیب دیده است اما براساس مشاهدات میدانی و اظهارات مسئولان، حجم تخریب بسیار بیشتر از برآوردهایی است که استاندار گزارش کرده است.

خسارت وارده به مجتمع پرورش میگو ۱.۵ برابر برآوردهای اولیه
یکی از بزرگترین مجتمع های پرورش میگوی استان هرمزگان مجتمع «سایه خوش» است که به گفته مدیرکل شیلات هرمزگان ۲ هزار و ۷۰۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این مجتمع اشتغال دارند. زلزله غرب هرمزگان تنها به این مجتمع قریب به ۱۰۰۰ میلیارد تومان خسارت وارده کرده است.

عبدالرسول دریایی مدیر کل شیلات هرمزگان گفت: خسارات وارد شده به ابنیه، استخرها و ... مجتمع پرورش میگوی سایه خوش در پی زلزله اخیر غرب هرمزگان بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان است‌. مجتمع پرورش میگوی سایه خوش، قبل از خسارت زلزله امکان برداشت بالغ بر هزار و ۷۵۰ تن میگو را داشت که در پی خسارت وارده تنها حدود ۷۵۰ تن آن قابل برداشت بوده و بالغ بر هزار تن محصول این مجتمع به ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان از بین رفته است. از سوی دیگر ۳۰۰ استخر ذخیره سازی جدید در این مجتمع نیز با امکان تولید هزار و ۵۰ تن و با ارزش ۱۳۶ میلیارد تومان محصول در پی زلزله اخیر و خسارت های وارده آن نیز از بین رفته است.

با این حادثه حدود ۹۰۰ خانوار منبع درآمدی خود را در حال حاضر از دست داده اند و تا بازگشت دوباره مجتمع به شرایط تولید زمان زیادی طول خواهد کشید

وی افزود: در صورت امکان ذخیره سازی در دوره دوم سال جاری نیز امکان تولید دو هزار و ۵۵۵ تن میگوی پرورشی با ارزشی بالغ بر ۳۳۰ میلیارد تومان به دلیل خسارات زلزله و عدم امکان ذخیره سازی در دور دوم از بین رفته است. با این حادثه حدود ۹۰۰ خانوار منبع درآمدی خود را در حال حاضر از دست داده اند و تا بازگشت دوباره مجتمع به شرایط تولید زمان زیادی طول خواهد کشید.

به گفته محمد نور حاجی زاده مدیرعامل مجتمع پرورش میگوی سایه خوش، اگر دولت حمایت نکند کمر سرمایه گذاران خواهد شکست و امکان فعالیت آن بدون حمایت دولتی وجود ندارد. مجتمع دو هزار و ۳۰۰ هکتاری که دارای حدود ۱۴۸ استخر می باشد با این حادثه به شدت دچار آسیب شده است.

زمین لرزه مهیب هرمزگان با خسارتی بیش از بر آوردها| زلزله زدگان غرق در مشکلات

تناقض در میزان پرداختی بلاعوض به صاحبان منازل آسیب دیده
در حالیکه مجید جودی معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اعلام کرده خسارات زلزله روزهای اخیر هرمزگان به اتمام رسیده که ۱۱۹۷ واحد احداثی و ۱۴۷ واحد تعمیری است. ما برای واحدهای مسکونی شهری ۲۵۰ میلیون تومان وام و ۶۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان وام و ۶۰ میلیون تومان بلاعوض را برای واحدهای روستایی پیشنهاد داده‌ایم.

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن کشور هم بیان کرد: پیشنهاد بنیاد مسکن برای ساخت مسکن در مناطق زلزله زده روستایی هرمزگان ۲۰۰ میلیون تومان وام و ۵۰ میلیون تومان بلاعوض بوده است. هر چند با شرایط فعلی قیمت مصالح و هزینه های احداث رقم ۱۰ میلیون تومان (مغایرت در اظهارات رئیس و معاون بنیاد مسکن کشور ) تفاوت چندانی در بهبود شرایط زلزله زدگان ندارد.

اما در مجموع در اظهارات رئیس و معاون برای احداث ۱۱۹۶ واحد مسکونی که پرونده آنها تشکیل شده است، ۱۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان مغایرت وجود دارد. مغایرتی که می تواند بیش از ۴۷ واحد مسکونی تخریبی را بازسازی کند.

خسارت ۳۶۲ میلیارد تومانی به بخش مسکن
رئیس بنیاد مسکن کشور گفت: در روستاهای زلزله‌زده هرمزگان ۱۱۹۶ پرونده املاک آسیب‌دیده تشکیل شده که با احتساب واحدهای آسیب دیده شهری مجموعا ۱۴۵۰ پرونده تشکیل شده است. اگر برای احداث هر واحد ۶۰ متری تنها ۲۵۰ میلیون تومان هزینه شود (که البته بیشتر از این رقم و به ازای هر متر ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است) رقمی حدود ۳۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای بازسازی و مقاوم سازی واحدهای تخریبی و آسیب دیده زلزله مورد نیاز است.

برخی زلزله زدگان روستاهای سایه خوش، کلاتو ، دژگان به خبرنگار بازار گفتند که حمایت سپاه ،گروههای امدادی، گروههای خدمات رسان بسیار خوب بوده است اما انتظار داریم دولت نیز تا بازگشت آرامش و احیای دوباره مناطق حمایت مستمر داشته باشد. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفته وام در نظر گرفته شده برای ساخت یک واحد ۶۰ متری در روستا می‌باشد، در حالیکه احداث واحدهای ۸۰ تا ۱۰۰ متری با توجه به جمعیت خانوارها که بیش از ۴ نفر است، درخواستی بود که توسط اهالی مطرح می شد.

گره گشایی بیمه در جبران خسارت به واحدهای آسیب دیده
بعد از نماز عید فطر بود که مهدی دوستی استاندار هرمزگان از بیمه ۹۰ هزار واحد مسکونی روستای استان خبر داد و گفت: مطابق آمار تاکنون بالغ بر ۹۰ هزار منزل مسکونی در نقاط روستایی استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته که اقدامی بسیار موثر در حوزه روستایی استان است. این بیمه برای جبران خسارت حوادث طبیعی احتمالی در سال جاری است. در صورت وقوع این حوادث و تایید دهیاری، شورای روستا و بخشداری، بیمه تا سقف ١ میلیارد ریال خسارت خانه و اسباب و وسایل را پرداخت می کند. این قرارداد از اول اردیبهشت ۱۴۰۱ اجرایی شده است. قرارداد این بیمه بین استانداری هرمزگان و شرکت بیمه تجارت نو منعقد شده و استانداری سهم بیمه شوندگان را پرداخت کرده است.

به همه یک‌هزار و ۳۰۰ خانه واحد مسکونی آسیب‌دیده در جریان زلزله اخیر هرمزگان تا سقف ۱۰۰۰ میلیارد ریال خسارت پرداخت می‌شود

محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به بیمه حوادث تمام خانه‌های روستایی استان هرمزگان، تاکید کرد: به همه یک‌هزار و ۳۰۰ خانه واحد مسکونی آسیب‌دیده در جریان زلزله اخیر هرمزگان تا سقف ۱۰۰۰ میلیارد ریال خسارت پرداخت می‌شود. این یک‌هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در ۲۴ روستای متاثر از زلزله در استان هرمزگان واقع شده‌اند.

مرتضی‌گودرزی مدیر بیمه‌های آتش سوزی شرکت بیمه تجارت‌نو از برآورد میزان خسارات توسط این شرکت و پرداخت خسارات به زلزله زدگان خبر داد و گفت: خانواده معزز ایثارگران، کارکنان بانک تجارت و بیمه شدگان استانداری استان هرمزگان تحت پوشش بیمه آتش سوزی و زلزله بیمه تجارت نو قرار دارند. براساس ارزیابی ها خسارت ۱۶ واحد مسکونی به ذینفعان پرداخت شده است.

خانه تمام روستاییان بیمه است و بیمه برکت به خانه‌های تخریب شده ۷۰ میلیون تومان بابت بنا و ۳۰ میلیون تومان بابت لوازم منزل پرداخت خواهد کرد که کار تهیه پرونده خسارت دیدگان آغاز شده است

معاون ستاد اجرایی فرمان امام هرمزگان هم تاکید کرد: خانه تمام روستاییان بیمه است و بیمه برکت به خانه‌های تخریب شده ۷۰ میلیون تومان بابت بنا و ۳۰ میلیون تومان بابت لوازم منزل پرداخت خواهد کرد که کار تهیه پرونده خسارت دیدگان آغاز شده است. با این اوصاف شرکت بیمه تجارت نو وابسته به بنیاد برکت ۱۳۰ میلیارد تومان به بیمه شدگان پرداخت خواهد کرد.

زمین لرزه مهیب هرمزگان با خسارتی بیش از بر آوردها| زلزله زدگان غرق در مشکلات

خسارت ۱۳۰ میلیارد تومانی به زیرساختهای مناطق زلزله زده
براساس اعلام مسئولان حوزه های زیر ساختی مانند آب، برق و راه قریب ۱۳۰ میلیارد تومان به این بخشها خسارت وارد شده است. خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از خسارت ۵۰ میلیارد تومانی به حوزه راههای غرب هرمزگان در زلزله ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ خبرداد و تصریح کرد: ۵۰ میلیارد تومان خسارت به راه‌های اصلی، فرعی، روستایی و ابنیه فنی وارد شده که البته ممکن است در ادامه با بازدیدها و محاسبات دقیق‌تر این عدد تغییر کند اما این گزارش و برآورد اولیه است.

عبدالحمید حمزه پورمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: زلزله بامداد شنبه یازدهم تیرماه جاری ۴۰۰ میلیارد ریال به تاسیسات آب و فاضلاب استان در بخش چاه ها، مخازن، خطوط انتقال، شبکه توزیع، اتصالات و سایت آب شیرین کن خسارت وارد کرده است.

محمد کریمی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان از خسارت به ۴۸ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف برق در به زمین لرزه شهرستان بندرلنگه و بندرخمیر، خبر داد. در این زمین لرزه ۳۸ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ۱۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط آسیب دید. ۸۸۹ پایه شامل ۲۰۵ پایه فشار متوسط و ۶۸۴ پایه فشار ضعیف نیز دچار آسیب شده است. در زلزله بندر خمیر و بندر لنگه ۵۵ دستگاه ترانسفورماتور دچار خسارت شد که خسارت ها مربوط به روستاهای سایه خوش، برکه سفلین، گزیر، کلاتو و هشم است. میزان خسارت وارد شده به شبکه ها و تاسیسات توزیع برق حدود ۴۷۱ میلیارد ریال برآورد شده است. در مجموع در سه حوزه راه ، آب و برق بیش از ۱۳۷ میلیارد تومان خسارت وارد شده است هر چند احتمال افزایش ارقام اعلام شده وجود دارد.

۲۱ میلیارد تومان خسارت بخش کشاورزی و گردشگری
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در حاشیه بازدید از مناطق زلزله زده غرب هرمزگان (روستای قلاتو ) به خبرنگار بازار گفت: از دقایق اولیه حادثه به همراه استاندار وارد مناطق شدیم و به همراه همکاران از روستاهای مختلف از جمله سایه خوش بازدید کردیم واقعا حجم تخریب بسیار زیاد است. برخی مناطق بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده است.

زمین لرزه مهیب هرمزگان با خسارتی بیش از بر آوردها| زلزله زدگان غرق در مشکلات

عباس مویدی با اشاره به دستور وزیر جهاد کشاورزی در خصوص کمک به مناطق زلزله زده، افزود: وزارت جهاد کشاورزی در کنار سایر دستگاه‌ها، با ظرفیت نیروی انسانی بسیج وزارتخانه و کارکنان جهادی و به کارگیری تجهیزات و امکانات موجود، در خدمت مردم این مناطق است. بر اساس مسئولیتی که بر عهده جهاد کشاورزی گذاشته شد (قرارگاه امنیت غذایی) تامین کالاهای اساسی مردم زلزله زده در اولویت قرار گرفت. در همین راستا خیران، بنکداران و مردم نوع دوست شهرستانهای مختلف از جمله بندرعباس، میناب، بندر لنگه، رودان، بستک، بندرخمیر، پارسیان و شهرستانهای و مناطق دیگر محموله های مورد لزوم را ارسال کردند.

گروههای جهادی حیدریون هم به مناطق اعزام شده و از آنجایی که در مناطق روستایی مردم به دامداری مشغول هستند، تامین خوراک دام برای توزیع بین دامداران برنامه ریزی شده و اجرایی خواهد شد.

برآورد خسارت اولیه در مناطق سایه خوش، مهران، چاه احمد، کوشک، کنخ، دواب، دژگان، کلاتو و سایر مناطق بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان برآورد اولیه خسارات وارده به بخش کشاورزی در این مناطق را اعلام کرد و گفت: برآورد خسارت اولیه در مناطق سایه خوش، مهران، چاه احمد، کوشک، کنخ، دواب، دژگان، کلاتو و سایر مناطق بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال است. خسارت وارد شده در بخش کشاورزی شامل ساختمان‌ها، تاسیسات، ادوات کشاورزی و منابع آبی به طور عمده در حوزه های دام، طیور و آبزیان پرورشی بوده است.

در حوزه گردشگری هم برخی معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان از خسارت ۶ میلیارد تومانی به آثار و ابنیه تاریخی این استان بر اثر زمین لرزه‌های یازده تیرماه ۱۴۰۱خبر داد و گفت: خسارت‌های وارده به بافت‌ها و بناهای تاریخی در شهرستان‌های قشم و بندر لنگه بوده که ۲ اثر شامل مسجد دژگان و قلعه مغویه متحمل خسارتی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد شدند.

نوروزی افزود: ۱۵ واحد در بافت تاریخی روستای لافت شهرستان قشم هم متحمل خسارتی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد شدند و ۳۵ واحد هم کمتر از ۵۰ درصد خسارت دیدند. ضمن اینکه ۵۰ بادگیر تاریخی در منطقه لافت قشم دچار آسیب و خسارت شدند.

آنچه مسلم است هنوز برآورد دقیق خسارات وارده به بخش های مختلف ناشی از زلزله های ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۱ اعلام نشده است هر چند در حوادث طبیعی گذشته هم علیرغم اعلام مسئولان استان، اعلام میزان روشن و مشخص خسارت به فراموشی سپرده می شود.

اما با بررسی اظهارات مسئولان به روشنی فاصله زیاد برآوردهای اولیه خسارت با آنچه اتفاق افتاده است وجود دارد. این در حالیست که هنوز ارقام دقیقی از خسارت وارده به کسب و کارها، واحدهای تولیدی، خودروها و اموال مردم اعلام نشده است.

کد خبر: ۱۶۱٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha