۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
تنور داغ چانه‌زنی در مازندران/ نان هر روز آب می‌رود
بازار بررسی می‌کند؛

تنور داغ چانه‌زنی در مازندران/ نان هر روز آب می‌رود

ساری - کش و قوس‌ها بر سر اصلاح قیمت نان بین اتحادیه خبازان و متولیان تنظیم بازار در مازندران همچنان ادامه دارد و در این بین، کیفیت نان قربانی این چانه‌زنی‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، بیش از دو سال از نرخ گذاری جدید قیمت نان در مازندران می گذرد و عدم افزایش قیمت آن به رغم رشد قیمت آرد و مواد اولیه مورد نیاز، کش و قوس بین ستاد تنظیم بازار و خبازان را در مازندران بر سر سفره کشانده است.

ستاد تنظیم بازار که قبل از شیوع کرونا تصمیم داشت نرخ نان را در مازندران اضافه کند اما کرونا برنامه هایش را برهم زد، در اقدامی دیگر درصدد آن بود تا پس از پایان تعطیلات نوروزی، قیمت نان را در مازندران اصلاح کند و این طرح نیز با درخواست مردم و مسئولان ارشد از جمله نماینده ولی فقیه در استان ناکام ماند.

از سوی دیگر اتحادیه خبازان و نانوایان منتظر بودند همزمان با ماه رمضان، قیمت های نان در استان اصلاح شود و پس از گذشت دو سال رشد یابد اما طبق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار، مقرر شد قیمت نان تا پایان خردادماه در استان افزوده نشود.

مصوبه چند مرحله ای ستاد تنظیم بازار و کارگروه آرد و نان برای عدم افزایش قمیت نان، درحالی است که برخی از خبازان مازندران از ابتدای سال جاری بر نرخ نان کشیدند و برخی نیز پس از افزایش خودسرانه با تعزیز و جریمه، نرخ ها را به حالت قبلی بازگرداندند.

کش قوس بین نانوایان و مسئولان

کش قوس بین نانوایان و مسئوولان بر سر نرخ نان، سبب شده تا کیفیت نان در این روزهای کرونایی، قربانی پاسکاری های مسئولان شود و هر روز از کیفیت نان زده می شود و اندازه آن نیز روز به روز کوچک تر و کم وزن تر می شود.

طبق نرخ جدید ابلاغی از سوی اتحادیه خبازان به نانوایی‌های مازندران، نان بربری آزادپز با وزن ۴۰۰ گرم به ۱۱۰۰ تومان، بربری با وزن ۵۷۰ گرمی به ۱۶۰۰ تومان، لواش ۱۳۰ کرمی ۳۵۰ تومان، سنگگ ۴۰۰ گرمی هزار و ۶۰۰ تومان افزایش‌یافته است.

یک شهروند اهل ساری با انتقاد از کیفیت بد نان می گوید: متاسفانه میزان دور ریز نان زیاد شده و به دلیل خمیر بودن و استفاده از جوش شیرین، نان زود بیات می شود و مجبوریم این برکت الهی را دور ریز کنیم.

گلایه مردم و نانوایان

احمد فلاح در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه وقتی به نانوایان درباره عدم کیفیت نان معترض می شویم، می گویند اگر نان سفارشی می خواهید باید مبلغ بیشتری پرداخت کنید، همچنین بسیاری از نانوایان با اضافه کردن کنجد، در تلاش هستند به نوعی نرخ های نان را افزایش دهند.

نانوایان نیز حرف هایشان قابل تامل است، یک نانوای بابلی با اظهار اینکه نرخ نان حدود دو سال افزایش نیافته است درحالی که هر ماه بر نرخ هزینه ها نظیر دستمزد کارگر و مواد اولیه افزوده می شود، افزود: این مسئله موجب شده تا خرج بیشتر از دخل مان باشد.

این نانوا که خواست نامش اشاره نشود، افزود: قرار بود اول سال نرخ ها تغییر کند اما هر روز عنوان می کنند دست نگه دارد و این وضعیت درحالی است که بسیاری از اجناس گران شده است وباید به اوضاع اقتصادی نانوایان نیز توجه شود.

افزایش نرخ نان ممنوع است

فرماندار ساری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هر گونه افزایش قیمت نان در حال حاضر با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازرا ممنوع است، از خبازان خواست تا نسبت به رعایت این مصوبه توجه داشته باشند.

عباسعلی رضایی همچنین کیفیت نان را از جمله دغدغه ها برشمرد و گفت: اصلاح نشدن قیمت نان نباید بهانه ای باشدتا از کیفیت نان زده شود، هرچند بیشتر نانوایان عزیز به این مسئله توجه ویژه دارند.

وی یادآور شد: تاکنون با برخی خبازی های متخلف که خودسرانه اقدام به افزایش نرخ نان کرده بودند، برخورد شده است.

وعده ها به خرداد رسید

دغدغه های نانوایان درحالی است که ستاد تنظیم بازار و کارگره آرد و نان مازندران، افزایش نرخ نان را به فصل تابستان وعده داده اند و حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه نرخ نان از سال ۹۷ تاکنون در استان تغییر نیافته است، اصلاح و بازنگری در قیمت ها را خواسته اتحادیه و جامعه خبازی بیان کرد.

وی افزود: عدم اصلاح قیمت نان در مازندران درحالی است که بسیاری از استان ها این کار را صورت دادند و شیوع کرونا سبب تاخیر در اجرای این طرح در استان شد و در حال حاضر قرار براین است از خردادماه نرخ نان و چانه ها در استان اصلاح شود.

وی یادآور شد: افزایش هزینه های تمام شده، ضرورت اصلاح و بازنگری در نرخ نان را الزامی می سازد.

بیش از پنج هزار نانوایی در مازندران فعالیت دارند که از این تعداد سه هزار و ۵۰۰ نانوایی یارانه‌ای و هزار و ۶۰۰ نانوایی آزاد پز هستند و طبق آمار تعداد نانوایی‌ها بیش از دو برابر نیاز مازندران است.

کد خبر: ۱۶٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha