۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸
علاقمندی روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

علاقمندی روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار

معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشنهاد و علاقه‌مندی روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خبر داد و گفت: منطقه آزاد چابهار باید یک فرودگاه آزاد داشته باشد.

به گزارش بازار، شهریار افندی‌زاده در نشست بررسی فرصت‌ها و چالش‌های بندر چابهار در افق کریدور شمال – جنوب اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات اطلاع‌رسانی درباره نقش بندر چابهار است. انتهای سال گذشته در مقایسه با وضع وجود در تیرماه، نشان می‌دهد که نگاه مسئولان دولت سیزدهم به ترانزیت بسیار متفاوت شده و همه، هم‌صدا شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه سال گذشته میزان ترانزیت کالای نفتی و غیرنفتی ۱۱.۳ میلیون تن بود، اضافه کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود ۲۰ میلیون تن ترانزیت داشته باشیم.

افندی‌زاده با طرح این سوال که باید ببینیم برای چابهار چکار باید کرد، تصریح کرد: اگر بندر چابهار پس‌کرانه، بار و بازاریابی نداشته باشد چه نوع بندری است؟ این بندر مناسب واردات، صادرات یا ترانزیت است. طبیعی است که می‌تواند در هر ۳ حوزه فعالیت داشته باشد.

وی بیان کرد: سال ۱۳۹۰ احداث محور ریلی چابهار، زاهدان و مشهد - سرخس مطرح شد این در حالی بود که سال ۹۲ برخی از مسئولان دولتی گفتند ما چرا این محور را می‌خواهیم وقتی که بندرعباس را داریم؟ این نوع نگاه کسانی بود که مسئولیت داشتند! هر چه اصرار می‌کردیم اتصال بندر چابهار به سرخس مسیر حمل کالا را کوتاه و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد فایده‌ای نداشت.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مسئولان باید یک نگاه ملی به نقش چابهار داشته باشند، اظهار کرد: در جلسه روز گذشته با مخبر معاون اول رئیس جمهور، معاون بانک مرکزی گفت اگر یک میلیون دلار از ذخایر بانک مرکزی را برای تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا هزینه کنیم باز هم برد کرده‌ایم.

افندی‌زاده در ادامه به اظهارات رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در رابطه با اهمیت تکمیل پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: آقای وزیر گفته اگر ساختمان وزارت راه را هم بفروشیم باید این پروژه نیمه‌تمام را تکمیل کنیم. این اظهارات وزیر نشان از اهمیت موضوع دارد. متاسفانه کشورهای دیگر علاقه‌مند به تکمیل این حلقه مفقوده نیستند.

وی با بیان اینکه مطمئن باشید در کوتاه‌مدت زیرساخت‌ها به سرعت تکمیل نخواهد شد اضافه کرد: در کوتاه‌مدت باید به دنبال همگرایی و تعامل باشیم و نگاه بخشی را به نگاه ملی تغییر دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود مسائلی بین منطقه آزاد چابهار و نیروهای مسلح در رابطه با ساخت فرودگاه چابهار، افزود: این فرودگاه باید ساخته شود. باید فرودگاهی داشته باشیم که آزاد باشد.

افندی‌زاده با بیان اینکه باید فعلا به حمل و نقل جاده‌ای بچسبیم، اظهار کرد: با ریل نمی‌توانیم بار را حمل کنیم در نهایت نیز ریل به زاهدان متصل می‌شود که شبکه‌ای داخلی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه نیازمند ۹۰۰ لوکوموتیو هستیم، گفت: این در حالیست که ظرفیت واقعی مپنا سالانه تولید ۲۰ لوکوموتیو و ظرفیت اسمی آن ۵۰ لوکوموتیو است. حال این فرض را می‌گیریم که طی ۳ سال آینده مپنا ۲۰۰ لوکوموتیو را می‌سازد باز هم ۷۰۰ لوکوموتیو را باید از طریق واردات تامین کنیم. اگر نتوانیم تجهیزات ریلی را وارد کنیم چگونه می‌توانیم با تولید داخل ظرفیت‌ها را افزایش دهیم؟

معاون وزیر راه و شهرسازی از تمایل روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خبر داد و در عین حال افزود: اینکه چه نوع سرمایه‌گذاری توسط روس‌ها باید انجام شود ما هم نمی‌دانیم، هیچ پکیجی به آن‌ها نداده‌ایم از این رو باید بسته‌های سرمایه‌گذاری برای معرفی به سرمایه‌گذاران روس تهیه شود.

کد خبر: ۱۶۱٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha