۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲
فرسایش آبی در ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور
مدیر کل آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور مطرح کرد

فرسایش آبی در ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور

مدیر کل آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت: در ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور فرسایش آبی داریم که از این میزان ۳۶ میلیون هکتار مطالعات آبخیزداری انجام شده است.

به گزارش بازار، هوشنگ جزی مدیر کل آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور در نشست کارشناسی گروه کشاورزی این خبرگزاری گفت: از ۳۶ میلیون هکتار که کار مطالعات آبخیزداری انجام شده حدود ۱۸ میلیون هکتار بر اساس مطالعات علمی و کارشناسی کار آبخیزداری اجرایی شده است.

هوشنگ جزی با بیان اینکه روند اجرای آبخیزداری کند است، افزود: در زمین‌های که فرسایش آبی داریم بخشی از عملیات آبخیزداری انجام شده، اما در بیشتر مناطق کار اجرایی هنوز شروع نشده است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی نمی‌تواند کار آبخیزداری انجام دهد، گفت: بخش خصوصی می‌تواند به ما در بخش اعتبارات کمک کند، اما خود به شخصه به دلیل تنوع بهره برداری نمی‌تواند آبخیزداری کند.

مدیر کل آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور افزود: در بخش از مناطق که تخریب انجام شده است معادن بخشی از اعتبارات را متقبل شده اند و به ما در روند آبخیزداری کمک می‌کنند.

جزی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد حوزه آبخیز ما بهره بردار دارد، گفت: در بیشتر مناطق آبخیزداری تنوع مالکیتی و بهره برداری داریم.

وی افزود: در برخی مناطق، آبخیزداری مشارکتی است مثل منطقه بشاگرد. در این مناطق، چون مالکیتی است ما مصالح و سیمان می‌دهیم و خود مالکین در ساخت سازه کمک می‌کنند.

مدیر کل آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور با اشاره به محدودیت‌های اعتباری گفت: قبلاَ ما اعتبارات آبخیز را از صندوق توسعه ملی دریافت می‌کردیم و دست ما باز بود و اعتبارات را در حوزه‌هایی که نیاز بود مصرف می‌کردیم و اعتبارات یک بخش را به بخشی که کنترل ضروری بود انتقال می‌دادیم.

جزی افزود: برنامه و بودجه دست ما را بسته است و ما نمی‌توانیم اعتبارات را بر حسب ضرورت انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه بودجه ریزی در بخش آبخیز باید منعطف باشد، گفت: اعتبار برای پایش و پژوهش محدود شده است.

کد خبر: ۱۶۱٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha