۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
همایش شرکت‌های دانش‌بنیان، بازار سرمایه، دورنمای آینده
عصر امروز برگزار شد؛

همایش شرکت‌های دانش‌بنیان، بازار سرمایه، دورنمای آینده

همایش «شرکت‌های دانش‌بنیان، بازار سرمایه، دورنمای آینده»، بعدازظهر امروز چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ساختمان بورس تهران واقع در سعادت‌آباد برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در این همایش سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، مجتبی توانگر نماینده مجلس شورای اسلامی، مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و محمود گودرزی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، جلال مشاور وزیر اقتصاد و امور دارایی در این همایش به سخنرانی پرداختند.

محمود گودرزی در ابتدای این نشست با اشاره به هدف برگزاری این نشست اظهار کرد: بورس تهران با همکاری نظام صنفی یارانه ای این همایش را با هدف ایجاد گفتمان مشترک و فضایی برای تبادل نظر میان فعالان و مسوولان بازار سرمایه و شرکت های دانش بنیان برگزار کرد.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به نامگذاری این سال به سال تولید دانش بنیان، تصریح کرد: نامگذاری سال جاری حکایت از تغییر نگاه در بیزینس پلن گروه حاکمیت دارد و امید می رود شاهد تغییرات اساسی در اقتصاد به ویژه در شرکت های دانش بنیان باشیم.

این مدیر اجرایی ارشد در بازار سرمایه با مروری بر آمار شرکت های دانش بنیان در کشور گفت: تا اکنون ۷۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور به ثبت رسیده که ۶۵ درصد از آنها به درآمدهای عملیاتی رسیده اند.

او ادامه داد: در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۶ درصد از GDP کل کشورهای دنیا در حوزه اقتصاد دیجیتال است که این عدد در ۴ سال گذشته حدود ۱۶ درصد بوده است؛ این موضوع نشان از تغییر شگرف در اقتصاد کشورها دارد.

به گفته گودرزی، براساس پیش بینی‌های انجام شده در سال ۲۰۲۳ شاهد سهم ۵۳ درصدی از اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص جهانی خواهیم بود که این امر موضوع شرکت‌های دانش بنیان به‌ویژه حوزه اقتصاد دیجیتال را بسیار مهم کرده است.

جای خالی شرکت‌های دانش بنیان در صدر فهرست شرکت‌های بزرگ بورسی
مجید عشقی نیز نشست «شرکت های دانش بنیان، بازار سرمایه، دورنمای آینده» را آغازی برای گفتمان سازی میان بازار سرمایه و شرکت های دانش بنیان برشمرد و تصریح کرد: مقایسه شرکت‌ها در کشور با شرکت‌های بزرگ در سطح جهانی، حکایت از دارایی محور بودن عمده شرکت‌ها در ایران دارد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ۳۰ شرکت بزرگ بورسی در کشور، دارایی محور هستند و جای خالی شرکت های دانش بنیان مبتنی بر فناوری در صدر فهرست شرکت های بزرگ بورسی مشاهده می شود.

او اظهار امیدواری کرد: امید می رود فعالان این صنعت تلاش خود را انجام دهند و سیاستگذاران هم این مجال را فراهم کنند تا شرکت‌های دانش بنیان به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند.

او با اشاره به ظرفیت های موجود در بازار سرمایه برای این منظور، ابراز کرد: موضوع عرضه اولیه کردن شرکتهای دانش بنیان و ایجاد نقدشوندگی برای این شرکت ها روندی است که در بازار سرمایه آغاز شده است.

عشقی با مدنظر قرار دادن پذیرش و عرضه اولیه تپسی عنوان کرد: پذیرش تپسی به عنوان یک شرکت کاملا مبتنی بر فناوری، آغازی بر پذیرش شرکت های دانش بنیان است و لازم است سهم این دست از شرکت ها در بازار سرمایه افزایش یابد.

او با اشاره به تامین مالی برای شرکت های دانش بنیان در بازار سرمایه اذعان کرد: لازم است مقررات جدیدی در این رابطه ایجاد شود تا ابزارهایی همانند انتشار اوراق برای شرکت های دانش بنیان و شرکت های مبتنی بر فناوری هموار شود.

این مقام مسئول با اشاره به تامین مالی جمعی در بازار سرمایه اظهار کرد: در طی سال جاری، تغییراتی در ارتباط با حجم و اندازه تامین مالی هر طرح انجام شده است.

رییس سازمان بورس در ادامه صحبت های خود با مدنظر قرار دادن صندوق های جسورانه و خصوصی عنوان کرد: اکنون به دلیل ساختار خاص این صندوق ها، منابع خوبی جمع شده است که نشان از پتانسیل بالای این صندوق ها برای جذب سرمایه دارد؛ اما لازم است بحث نحوه مواجهه با ریسک در این صندوق ها نیز تقویت شود و با متنوع سازی طرح ها در صندوق های جسورانه و خصوصی بتوان ریسک را مدیریت کرد.

او به استفاده از فین‌تک‌ها در فرآیند بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: جای خالی این موضوع در کل فرآیند بازار سرمایه قابل مشاهده است، در حوزه‌های عملیاتی و ارائه خدمات بازار سرمایه از طریق شرکت‌های کارگزاری در جای خوبی ایستاده‌ و پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه اکنون اقدامات خوبی از طریق نهادهای مالی در حال انجام است، اما در حوزه زیرساختی باید از خدمات فین‌تک‌ها بیشتر استفاده کنیم، افزود: در حوزه نظارت بر بازار، تسویه و مواردی که مربوط به ارکان بازار سرمایه است جای فین‌تک‌ها خالی است.

عشقی با بیان اینکه کارگروهی مشترکی در سازمان بورس برای شرکت‌های دانش بنیان تشکیل شده تا موضوعات مربوط به شرکت‌های دانش بنیان را پیگیری کنیم، گفت: ۱۶ اصلاحاتی که باید در خصوص فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه انجام شود را در دستور کار قرار دادیم، اقداماتی برای ارکان بازار سرمایه طراحی انجام شده تا مورد پیگیری قرار دهند و آنها را گزارش دهند.

یک پلتفرم هوشمند در راه اکوسیستم مالی کشور
مشاور وزیر اقتصاد و امور دارایی با اعلام خبر رونمایی از یک سامانه هوشمند توثیق دارایی طی ۱۰ روز آتی، اظهار کرد: امید می‌رود این سامانه به فناوری‌های مالی کمک شایانی کند.

جلال ادامه داد: طی یک دهه گذشته در حوزه پرداخت پیشرفت های زیادی مشاهده شده است، اما همچنان در حوزه های تضمین و توثیق کمبودهایی احساس می شود.

او ادامه داد: با کمک سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی پلتفرمی طراحی شده که توثیق هوشمند و الکترونیکی را در اکوسیستم مالی کشور در حوزه احراز هویت و صدور انواع فرامین در حوزه های حقوقی به صورت صد در صد الکترونیکی، ایجاد می کند.

کد خبر: ۱۶۱٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha